Iranian Journal of Nursing Research
نشریه پژوهش پرستاری ایران
IJNR
Medical Sciences
http://ijnr.ir
137
journal137
1735-7012
1735-9074
10.22034/ijnr
fa
jalali
1386
4
1
gregorian
2007
7
1
2
5
online
1
fulltext
fa
میزان رضایت مراجعین از ارایه خدمات بهداشتی در مراکز بهداشتی درمانی شهری تابعه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی اراک
Satisfaction with service delivery in clients referring to urban health centers affiliated to Arak University of Medical Sciences
پرستاری
nursing
تحقیقات کیفی
qualitative research
مقدمه: خدمات بهداشتی در یک جامعه با سلامت و پیشرفت آن جامعه ارتباط مستقیم دارد. افراد جامعه در سنین مختلف احتیاجات بهداشتی متفاوتی دارند و تامین این نیازها در چارچوب خدمات مراکز بهداشتی – درمانی امکانپذیر میباشد. این پژوهش با هدف تعیین میزان رضایت مراجعین مراکز بهداشتی درمانی از خدمات بهداشتی اراک انجام شد. روش کار: در این مطالعه 285 نفر از مراکز بهداشتی - درمانی تابعه دانشگاه علوم پزشکی اراک به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه شامل 51 سؤال و در دو بخش اطلاعات دموگرافیک (11 سؤال) و قسمت دوم سؤالات مربوط به رضایت مراجعین از خدمات مادر و کودک (11 سؤال)، خدمات تنظیم خانواده (9 سؤال)، خدمات واکسیناسیون (9 سؤال) و خدمات آموزش بهداشت (11 سؤال) تنظیم گردید. اعتبار ابزار فوق از طریق اعتبار محتوا و پایایی آن از طریق آزمون مجدد به دست آمد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که میانگین رضایت مراجعین از خدمات مادر و کودک 18/4 69/37 (رضایت بالا)، میانگین از خدمات تنظیم خانواده 50/4 14/28 (رضایت متوسط)، و میانگین رضایت از خدمات واکسیناسیون مراکز بهداشتی درمانی 88/2 44/31 (رضایت بالا) میباشد. ضمناً اکثریت مراجعین (8/78%) از خدمات آموزش بهداشت رضایت داشتند. 1/86% نیز از نحوه رفتار و خصوصیات اخلاقی کارکنان واحد مادر و کودک و تنظیم خانواده و 3/83% از رفتار و خصوصیات اخلاقی کارکنان واحد واکسیناسیون راضی بودهاند.
Introduction: Health careservicesin a communityhave a direct relation with the community health and development. People have different needs in the different ages, and meeting the needs is possible in the health care centers framework. The aim of this descriptive study was to assess satisfaction with service delivery in clients referring to urban health centers affiliated to Arak University of Medical Sciences.
Methods: In this study 285 clients were selected using convenient sampling method. Data gathering tool consisted of 51 questions composed of demographic data (11 items), questions related to clients satisfaction with service delivery on maternity and child care (11 items), family planning services (9 items), vaccination (9 items), as well as health education (11 items). Content validity was used to validate the tool and test-retest was calculated to determine reliability.
Results: The results showed a high level of satisfaction for mother and child services (37.69±4.18), moderate level of satisfaction for family planning (28.14±4.50), a high level of satisfaction with vaccination (31.44±2.88). The results also revealed that most of clients (78.8%) were satisfied of health education. Also 86.1% and 83.3% were satisfied of maternity & child care and vaccination staff behaviors respectively.
Conclusion: As a whole, findings indicated a general satisfaction with service delivery and staff behavior. Their average satisfaction was 63.2%. Further studies concerning the quality of services delivered by the health centers are necessary.
Health care centers, Clients satisfaction, Health services
45
51
http://ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-71-2&slc_lang=fa&sid=1
فریده
یغمایی
137003194753284600564
137003194753284600564
Yes
سعاد
محقظوپور
137003194753284600565
137003194753284600565
No
قاسم
رئیس اکبری
137003194753284600566
137003194753284600566
No
پرویز
کمالی
137003194753284600567
137003194753284600567
No