Iranian Journal of Nursing Research
نشریه پژوهش پرستاری ایران
IJNR
Medical Sciences
http://ijnr.ir
137
journal137
1735-7012
1735-9074
10.22034/ijnr
fa
jalali
1394
6
1
gregorian
2015
9
1
10
3
online
1
fulltext
fa
روش های کنترل درد از طریق انحراف فکر در کودکان سن مدرسه
Pain management using distraction in school-age children
پرستاری
nursing
روانپرستاری و پرستاری بهداشت روانی
Psychiatric and Mental Health Nursing
مقدمه: حافظه کودکان در مورد تجارب دردناک، میتواند واکنش های آنها را در مواجه با وقایع مشابه تحت تأثیر قرار دهد. در کودکان با سنین کمتر، خاطره منفی، ایجاد ادراک منفی از مراقبتهای بالینی مینماید. انحراف فکر، یک تکنیک کنترل درد میباشد که در کاهش درد و تنشهای رفتاری در کودکانی که متحمل رویههای تهاجمی درمانی و مراقبتی میشود، مؤثر واقع شده است. هدف از این مطالعه، مروری بر روشهای انحراف فکر برای کاهش درد در کودکان سن مدرسه میباشد.
روش: این مطالعه با مرور منابع منتشر شده و در دسترس داخلی و خارجی در فاصله سالهای 2000 تا 2014، در پایگاههای اطلاعاتی ProQuest، Scopus، PubMed، Elsevier، SID و Iran Medex انجام شد. از بین مقالات متعدد به دست آمده، 8 مقاله مروری و مداخلهای برای کنترل درد در کودکان، انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند.
یافتهها: در مطالعات مختلف، نقش چندین روش مثل هیپنوتیزم، انحراف فکر، افکار و تصورات هدایت شده در کاهش درد در کودکان به کار گرفته شده و یا بر آنها تأکید گردیده است. در این میان روش انحراف فکر رایج ترین روش مورد استفاده برای رویههای دردناکی است که مدت کوتاهی به طول میانجامد. بنابراین از مداخلاتی که برای کاهش احساس درد در کودکان به کار گرفته میشود انحراف فکر با بکارگیری حواس پنج گانه است که علاوه بر درد، تنش حاصل از رویه درمانی را نیز کاهش میدهد. روشهای انحراف فکر مثل استفاده از عینکهای سه بعدی فضای مجازی به اندازه روشهای دارویی مؤثر و حتی بهتر است.
نتیجهگیری: در مجموع انحراف فکر با استفاده از فضای مجازی سبب تعدیل درد، ترس و اضطراب در کودکان شده که منجر به کاهش مقاومت آنها در برابر انجام رویهها میگردد. به همین خاطر پرستار نیز میتواند رویه را راحتتر و با سرعت بیشتری انجام دهد.
Introduction: Memory of children about painful experiences can influence their reactions in the face of such events. In younger children, negative memories, create a negative perception of clinical care. Distraction is a technique of pain management for reducing pain and stress behaviour in children who undergo invasive therapeutic procedures. The purpose of this study was to review distraction methods using virtual reality.
Method: The study was done by reviewing published and available internal and external resources between 2000 and 2014, in the databases such as ProQuest, Scopus, PubMed, Elsevier, SID and IranMedex. Among the several articles obtained, 8 review and intervention articles about the effectiveness of virtual reality on pain management in children were revised.
Results: Various studies used or emphasized on role of several methods such as hypnosis, distraction, thoughts and ideas guided for pain relief in children. Distraction is the most common method used for painful procedures which lasts a short time. Therefore, distraction using the five senses is one of the interventions reduces not only the pain but also stress of medical procedures. Distraction techniques, such as three-dimensional virtual reality glasses, are as effective as medical procedures or even better.
Conclusion: Totally, distraction using virtual reality caused the modification of pain, fear and anxiety in children, so it reduced their resistance to treatment. Therefore, nurses can perform the procedure more easily and quickly.
کنترل درد، فضای مجازی، انحراف فکر، کودکان سن مدرسه
Pain management, virtual reality, distraction, school-age children
71
80
http://ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-1-199&slc_lang=fa&sid=1
M
Babaie
محدثه
بابائی
1370031947532846009423
1370031947532846009423
No
A
Shirinabadi Farahani
اعظم
شیرین آبادی فراهانی
farahani1381@yahoo.com
1370031947532846009424
1370031947532846009424
Yes
M
Nourian
منیژه
نوریان
1370031947532846009425
1370031947532846009425
No
A
Pourhoseingholi
اسماء
پورحسینقلی
1370031947532846009426
1370031947532846009426
No
A
Masoumpoor
آناهیتا
معصوم پور
1370031947532846009427
1370031947532846009427
No