Iranian Journal of Nursing Research
نشریه پژوهش پرستاری ایران
IJNR
Medical Sciences
http://ijnr.ir
137
journal137
1735-7012
1735-9074
10.22034/ijnr
fa
jalali
1397
1
1
gregorian
2018
4
1
13
1
online
1
fulltext
fa
بررسی ارتباط انگیزه پیشرفت و استعداد کارآفرینی در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گناباد
Examine The relationship between achievement motivation and entrepreneurial talent In nursing students of Gonabad University of Medical Sciences
پرستاری
nursing
آموزش پرستاری
Nursing Education
مقدمه: یکی از اهداف مهم نظام آموزش عالی کشور، پرورش نیروی انسانی متخصص و مورد نیاز جامعه است. در حال حاضر با توجه به اینکه یکی از بزرگترین مشکلات اقتصاد ایران بحران بیکاری است، آموزش عالی کشور، رسالتی مضاعف در زمینه اشتغال زایی و پرورش استعداد کارآفرینی دارد. انگیزه پیشرفت نیز به عنوان یک عامل موفقیت در دانشجویان پرستاری از اهمیت خاصی برخوردار می باشد. لذا این مطالعه با هدف تعیین ارتباط انگیزه پیشرفت و استعداد کارآفرینی در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گناباد انجام پذیرفت.<br>
روش کار: این پژوهش به صورت مقطعی توصیفی- تحلیلی انجام پذیرفت. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه دانشجویان کارشناسی ترم دوم تا هشتم پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گناباد (160دانشجو) بود که با روش سرشماری انتخاب گردیدند. ابزارهای گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه محقق ساخته اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه سنجش استعداد کارآفرینی و پرسشنامه انگیزه پیشرفت بود. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون آماری ضریب همبستگی پیرسون و به وسیله نرم­افزار SPSS نسخه 20 انجام پذیرفت.<br>
یافته ها: استعداد کارآفرینی در اکثر دانشجویان(70درصد) ضعیف بود و 1/93 درصد واحد های پژوهش دارای انگیزه پیشرفت بالایی بودند. نتیجه آزمون پیرسون نشان داد که بین انگیزه پیشرفت و استعداد کارآفرینی همبستگی مثبت و معنی داری (001/0>p و 332/0= r ( وجود دارد.<br>
نتیجه گیری: ضعف قابلیت کارآفرینی دانشجویان نمایان گر ضرورت برنامه ریزی و توجه بیش تر به تقویت مؤلفه های موثر بر قابلیت کارآفرینی در برنامه های آموزشی و کمک آموزشی است.<br>
<a name="OLE_LINK25"><strong>Introduction</strong></a>: Skilled manpower education for society is one of the main objectives of higher education in Iran. Nowadays, since unemployment is one of the biggest economic problems of Iran, higher education has a dual mission of employment and development of entrepreneurial talent. Furthermore, the achievement motivation is significantly important as a success factor especially in nursing students. Therefore, this study was conducted with the aim to determine the relationship between achievement motivation and entrepreneurial talent In nursing students of Gonabad University of Medical Sciences.<br>
<strong>Method</strong>: This study was conducted by cross-sectional descriptive-analytical method. Statistical population included all 160 second-eighth semester nursing students who were selected by census method from Gonabad University of Medical Sciences. Inclusion criteria included studying at the time of the research and the students' willingness to participate in the study. Exclusion criteria was the failure to complete the questionnaires. Data collection tools of this study include demographic information questionnaire, entrepreneurial talent measurement questionnaire by Kordnaeij et al, and Hermans' achievement motivation questionnaire. The collected data were analyzed using descriptive statistic,and Pearson test. Data analysis was done through SPSS 20 software,<br>
<strong>Results</strong>: The status of entrepreneurial talent was weak in the majority of students (70 percent), and 93.1% of research units had high achievement motivation. According to results of Pearson test, there is a significant positive relationship between achievement motivation and entrepreneurial talent (p<0.001 and r=0.332).<br>
<strong>conclusion</strong>: Students' weak entrepreneurial capacity indicates the necessity of planning and concentration on reinforcement of factors which affect entrepreneurial capacity in curricula and educational assistance curricula.<br>
استعداد کار افرینی, انگیزه پیشرفت, دانشجویان پرستاری
Entrepreneurial talent, achievement motivation, nursing students
73
79
http://ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-4006-1&slc_lang=fa&sid=1
Habib
Shareiniya
حبیب
شارعی نیا
shareinia.msn@gmail.com
13700319475328460013924
13700319475328460013924
No
Gonabad University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران
Afsaneh
Nourayi
افسانه
نورایی
afsn.honey@gmail.com
13700319475328460013925
13700319475328460013925
No
Gonabad University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران
Mahdi
Esmaeilniya
مهدی
اسماعیل نیا
mahdiesmaeelnia@gmail.com
13700319475328460013926
13700319475328460013926
No
Gonabad University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران
Batool
Mohamadiyan
بتول
محمدیان
bety1361@gmail.com
13700319475328460013927
13700319475328460013927
No
Gonabad University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران
Reza
Esmaeili
رضا
اسماعیلی
ereza62@gmail.com
13700319475328460013928
13700319475328460013928
No
Gonabad University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران
Saeed
Erfanpoor
سعید
عرفان پور
saeed.erfanpoor@yahoo.com
13700319475328460013929
13700319475328460013929
Yes
Gonabad University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران