Iranian Journal of Nursing Research
نشریه پژوهش پرستاری ایران
IJNR
Medical Sciences
http://ijnr.ir
137
journal137
1735-7012
1735-9074
10.22034/ijnr
fa
jalali
1397
11
1
gregorian
2019
2
1
13
6
online
1
fulltext
other
تاثیر واقعیت درمانی بر خودکارامدی مادران کودکان سندرم داون
The effect of reality therapy on self-efficacy in mothers of children with Down syndrome
پرستاری
nursing
مدیریت پرستاری
Nursing Management and Administration
مقدمه: سندرم داون، شایع ترین اختلال غیر طبیعی کروموزومی انسانی و شناخته ترین عامل ژنتیکی عقب ماندگی ذهنی، زمینه ساز بروز نقایص و ناهنجاری های فیزیکی و مادرزادی است ، به دلیل رفتارهای غیرعادی این کودکان خودکارآمدی مادران دچار اختلال می شود. این مطالعه با هدف تاثیر واقعیت درمانی بر خودکارامدی عمومی مادران کودکان سندرم داون انجام شده است.<br>
روش­: در این مطالعه ی کارآزمایی بالینی در سال 1396 در مرکز بهزیستی شهرستان بندرعباس 40 مادر کودکان سندرم داون به روش نمونه گیری تصادفی ساده به دو گروه کنترل و آزمون تقسیم شدند. جهت انجام مداخله در گروه آزمون نه جلسه ی آموزشی، هر جلسه ی به مدت 60 دقیقه انجام شد. برای جمع­آوری اطلاعات بیماران از پرسشنامه های دموگرافیک و خودکار آمدی عمومی شرر و همکاران (1982)استفاده شد. بعد از جمع آوری داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی تجریه و تحلیل داده ها انجام شد.<br>
یافتهها: نمره خودکارآمدی در گروه آزمون و کنترل قبل از مداخله به ترتیب9/6 +1/55 و9/8 +2/56 و بعد از مداخله به ترتیب 4/6 +4/60 و 5/9 +2/57 بود. آزمون تی مستقل بین دو گروه قبل از مداخله اختلاف معنی داری را نشان نداد(62/0= p)، بعد از مداخله بین این دو گروه اختلاف معنی داری را نشان نداد(22/0= P) و آزمون تی زوج بین قبل و بعد از مداخله در گروه کنترل اختلاف معنی داری را نشان نداد(51/0= p)ولی آزمون تی زوج در گروه آزمون قبل و بعد از مداخله اختلاف معنی داری را نشان داد(01/0> p).آزمون کواریانس رابطه ی معنی بین قبل و بعد از مداخله در گروه آزمون و کنترل اختلاف معنی داری(034/0=P) را با 16/0Eta = نشان داد.<br>
نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد واقعیت درمانی بر خودکارامدی مادران کودکان سندرم داون تاثیر مثبتی داشته است.می توان از واقعیت درمانی به عنوان روشی مناسب و مؤثر در افزایش خودکارامدی مادران کودکان سندرم داون در مداخلات درمانی و بالینی استفاده نمود.
<strong>Introduction</strong> :Down syndrome is the most prevalent abnormal chromosomal disorder in human and the best known genetic cause of mental retardation which lays the foundations for physical and congenital defects and abnormalities. Abnormal behaviors of children with Down syndrome impair their mother's self-efficacy. The present study was conducted to investigate the effect of reality therapy on general self-efficacy in mothers of children with Down syndrome.<br>
<strong>Method</strong>: In the present clinical trial, which was conducted in the welfare center of Bandar Abbas, Iran in 2016, 40 mothers of children with Down syndrome were randomly assigned to a control and experimental group. The intervention involved holding nine 60-minute training sessions in the experimental group. The patients’ data were collected using demographic questionnaires and the General Self-efficacy Scale (Sherer et al., 1982), and analyzed using descriptive and inferential statistics.<br>
<strong>Resu</strong>lts: The mean pre-intervention self-efficacy score was found to be 55.1±6.9 in the experimental group and 56.2±8.9 in the controls, while the corresponding post-intervention scores were 60.4±6.4 and 57.2±9.5. The independent t-test showed no significant differences between the two groups either before (P=0.62) or after (P=0.22) the intervention. The paired t-test also showed no significant differences in the control group after compared to before the intervention (P=0.51), although this difference was significant in the experimental group (P<0.01). ANCOVA revealed significant differences in the experimental and control groups after compared to before the intervention (P=0.034, Eta=0.16).<br>
<strong>Conclusion</strong>: Reality therapy was found to positively affect self-efficacy in mothers of children with Down syndrome. Reality therapy can be used as a proper and effective method in therapeutic and clinical interventions to improve self-efficacy in these women.<br>
<br>
واقعیت درمانی , خودکارامدی, کودکان سندرم داون
Reality therapy, self-efficacy, children with Down syndrome
63
67
http://ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-4152-4&slc_lang=other&sid=1
shiva
Gharibpour
شیوا
غریب پور
13700319475328460014631
13700319475328460014631
No
Aliabad-e Katul Branch, Islamic Azad University, Aliabad-e Katul, Iran
گروه پرستاری، واحدعلی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
Hamid
Hojati
حمید
حجتی
H_hojjati1362@yahoo.com
13700319475328460014632
13700319475328460014632
Yes
Aliabad-e Katul Branch, Islamic Azad University, Aliabad-e Katul, Iran
گروه پرستاری، واحدعلی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران