Iranian Journal of Nursing Research
نشریه پژوهش پرستاری ایران
IJNR
Medical Sciences
http://ijnr.ir
137
journal137
1735-7012
1735-9074
10.22034/ijnr
fa
jalali
1400
6
1
gregorian
2021
9
1
16
3
online
1
fulltext
fa
بررسی ارتباط هوش هیجانی با مسئولیتپذیری اجتماعی در پرستاران
Relationship of social responsibility and emotional intelligence in nurses
پرستاری
nursing
مدیریت پرستاری
Nursing Management and Administration
<em><strong>مقدمه</strong></em><em><strong>:</strong></em> <em>هوش هیجانی برای عملکرد و مدیریت مناسب در حرفه پرستاری اساسی است. هوش هیجانی همراه با مسئولیتپذیری اجتماعی میتواند نتایج قابلقبول و مفیدی را در امر ارائه مراقبت­های پرستاری به جامعه رقم بزند. </em><br>
<strong>روش­: </strong>این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود. نمونهگیری به صورت تصادفی نسبتی طبقهای انجام شد و 223 پرستار شاغل در بیمارستانهای وابسته به علوم پزشکی همدان انتخاب شدند. هوش هیجانی با پرسشنامه برادبری و گریوز و مسئولیتپذیری اجتماعی پرستاران با پرسشنامه مسئولیتپذیری اجتماعی بر پایه مدل کارول سنجیده شد. تجزیهوتحلیل دادهها با نرمافزار 24/ <span dir="LTR">SPSS</span> و با آزمون­های ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون انجام شد.<br>
<strong>یافتهها: </strong>زیرمقیاس خود مدیریتی با مسئولیتپذیری اقتصادی (211/0=<span dir="LTR">r</span> ،006/0=<span dir="LTR">p</span>) و قانونی (150/0=<span dir="LTR">r</span> ،040/0=<span dir="LTR">p</span>) ارتباط معنیدار داشت. زیرمقیاس آگاهی اجتماعی با مسئولیتپذیری اقتصادی (206/0=<span dir="LTR">r</span> ،007/0=<span dir="LTR">p</span>)، قانونی (234/0=<span dir="LTR">r</span> ،001/0=<span dir="LTR">p</span>)، نوعدوستانه (243/0=<span dir="LTR">r</span> ،001/0><span dir="LTR">p</span>) و مسئولیت­پذیری اجتماعی کلی (272/0=<span dir="LTR">r</span> ،001/0=<span dir="LTR">p</span>) ارتباط معنیدار داشت. زیرمقیاس مدیریت روابط با مسئولیتپذیری نوعدوستانه (281/0=<span dir="LTR">r</span> ،001/0=<span dir="LTR">p</span>) و اخلاقی (165/0=<span dir="LTR">r</span> ،027/0=<span dir="LTR">p</span>) ارتباط معنیدار داشت. همچنین هوش هیجانی کلی با مسئولیتپذیری اخلاقی (193/0=<span dir="LTR">r</span> ،013/0=<span dir="LTR">p</span>) و نوعدوستانه (171/0=<span dir="LTR">r</span> ،022/0=<span dir="LTR">p</span>) ارتباط معنیدار داشت سطح تحصیلات عامل پیشبینی کننده مسئولیتپذیری اجتماعی بود (002/0=<span dir="LTR">p</span>).<br>
<strong>نتیجه­ گیری</strong>: ابعاد متعدد هوش هیجانی با ابعاد مسئولیتپذیری اجتماعی ارتباط داشت و از سوی دیگر تأهل باعث افزایش مسئولیتپذیری اجتماعی در پرستاران میشود. مدیران پرستاری می­توانند با آموزش و حمایت هوش هیجانی پرستاران را افزایش دهند که منجر به افزایش مسئولیتپذیری اجتماعی پرستاران میشود.<br>
<strong>Introduction</strong>: Emotional intelligence is essentials for proper performance and management in the nursing profession, and associated with social responsibility. It can provide acceptable and very useful results to provide nursing care in the community. The purpose of the present study was to investigate the relationship between emotional intelligence and social responsibility of nurses.<br>
<strong>Methods</strong><strong>: </strong>This study used a descriptive and correlational method. Using stratified random sampling, 223 nurses were selected in the hospitals affiliated to Hamadan University. The research instruments included Carol Social Responsibility and the Bradbury & Graves Emotional Intelligence questionnaires<span dir="RTL">.</span> The data were analyzed by the Pearson Correlation Coefficient and Regression tests, Using SPSS24 software.<br>
<strong>Results:</strong> There was a significant relationship between the self-management and economic accountability (p=0.006, r=211) and legal (p=0.040, r=150) dimensions. There was a significant relationship between of social awareness and economic accountability (p=0.007, r=206), legal (p=0.001, r=234), altruism (p<0.001, r=243) dimensions and general social responsibility (p=0.001, r=272). There was a significant relationship between relationship management and altruistic liability (p=0.001, r=281) and ethical (p=0.027, r=165) dimensions. There was a significant correlation between general intelligence and dimension of ethical responsibility (p=0.013, r=193) and altruism (p=0.022, r=171). The level of education was the predictor of social responsibility (p=0.002).<br>
<strong>Conclusion:</strong> There was a significant relationship between several dimensions of emotional intelligence and social responsibility, and marital status increased social responsibility among nurses. Nursing managers through train and support can increase the emotional intelligence of nurses and it result increase the social responsibility of nurses.<br>
هوش هیجانی, مسئولیتپذیری اجتماعی, پرستار, دموگرافیک
Emotional intelligence, social responsibility, nurses, demography
39
46
http://ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-4675-1&slc_lang=fa&sid=1
Zahra Marzieh
Hassanian
زهرا مرضیه
حسنیان
hassanian1226@yahoo.com
13700319475328460022403
13700319475328460022403
No
Assistant Professor, Department of Nursing (Management and Psychiatric Nursing), School of Nursing and Midwifery, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
اســتادیار، گروه پرستاری ( مدیریت و روانپرستاری)، دانشکده پرستاری و مامائی همدان، دانشــگاه علــوم پزشــکی همــدان، همــدان، ایــران
Azad
Fatahi
آزاد
فتاحی
azad8271@gmail.com
13700319475328460022404
13700319475328460022404
Yes
MSc Student, School of Nursing and Midwifery, Student Research Committee, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه پرستاری، مرکز پژوهشهای دانشجویی، دانشــگاه علــوم پزشــکی همــدان، همــدان، ایــران
Roya
Amini
رویا
امینی
aminiroy@gmail.com
13700319475328460022405
13700319475328460022405
No
Instructor, School of Nursing and Midwifery, Chronic Disease (Home Care) Research Center, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
مربی،گروه پرستاری، مرکز تحقیقات بیماریهای مزمن در منزل، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
Mohammad Ebrahim
Ghaffari
محمد ابراهیم
غفاری
M.gh19@yahoo.com
13700319475328460022406
13700319475328460022406
No
PhD student, Department of public health, Student Research Center, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran.
دانشجوی دکتری، گروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
Danial
Shadi
دانیال
شادی
shadidanyal72@gmail.com
13700319475328460022407
13700319475328460022407
No
MSc Student, School of Nursing and Midwifery, Student Research Committee, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه پرستاری، مرکز پژوهشهای دانشجویی، دانشــگاه علــوم پزشــکی همــدان، همــدان، ایــران