Iranian Journal of Nursing Research
نشریه پژوهش پرستاری ایران
IJNR
Medical Sciences
http://ijnr.ir
137
journal137
1735-7012
1735-9074
10.22034/ijnr
fa
jalali
1399
12
1
gregorian
2021
3
1
16
1
online
1
fulltext
fa
بررسی تاثیر آموزش به روش تعاملی بر آمادگی و نگرش پرستاران اورژانس در انجام تریاژ حوادث و بلایا در بیمارستان ولی عصر شهر فسا 1397
The Effect of Interactive Training on Emergency Nurses’ Readiness and Attitude through Triage in fasa city hospital 1397
پرستاری
nursing
آموزش پرستاری
Nursing Education
مقدمه: حجم پذیرش بیماران به بخش اورژانس برنامه ریزی نشده و به دلیل وخامت حال بیماران مراجعه کننده، مدیریت تریاژ بیماران، بسیار اهمیت دارد. آموزش به روز پرستاران برای عملکرد بهتر ازاهمیت ویژه ای برخوردار است. <span dir="LTR"></span><br>
روش کار : این مطالعه نیمه تجربی با 37 نفر ازپرستاران بخش اورژانس به روش سرشماری انجام شد. ابزارجمعآوری دادهها شامل چهار پرسشنامه مشخصات فردی، سنجش نگرش، دقت و دانش تریاژ بود. که در مجموع آمادگی پرسنل را تعیین می کرد. پرسشنامه های مطالعه یک بار قبل از آموزش و پس از یک ماه ازآموزش و گذرندان سه جلسه آموزشی نود دقیقه ای توسط پرستاران تکمیل شد. داده­ها با استفاده ازآزمونهای ویلکاکسون، من ویت نی یو ، استنباطی تی زوج و نرم­افزار<span dir="LTR">SPSS</span> نسخه ۲۰ تجزیه وتحلیل شدند. <span dir="LTR"></span><br>
یافته ها: 59.5% نمونه ها زن، 51.4 % متاهل،94.6% مدرک کارشناسی، 64.9% شیفت درگردش، 62.2 % تجربه شرکت دربرنامه های آموزشی در موردحوادث و بلایا را نداشتند. میانگین امتیاز دانش پرستاران از3.59 ± 10.97 قبل از مداخله به 3.22 ± 17.46 بعد از مداخله، میانگین امتیاز دقت پرستاران از 5.86 ± 15.16 به 4.25 ± 20.89 و میانگین امتیاز نگرش از 15.9 ± 125.8 به 14 ± 135.4 به طور معناداری افزایش یافته است (<span dir="LTR">P < 0.0001</span>). بیشترین تاثیرآموزش به روش تعاملی بر روی نگرش بر تریاژ با افزایش میانگین 9.62 امتیاز برای شرکت کنندگان درپژوهش بوده است. همچنین بین میزان بهبود شاخص دانش باآخرین مدرک تحصیلی <span dir="LTR">(P=0.04) </span> و بین میزان بهبود شاخص دانش باجنسیت رابطه معناداری وجود داشت <span dir="LTR">(P=0.05)</span>.<br>
نتیجه گیری: پرستاران اورژانس بعد از اجرای برنامه های آموزشی به روش تعاملی از دانش، دقت و نگرش بهتری نسبت به قبل برخوردارشده اند. افزایش معنی دارامتیاز دانش و نگرش، می تواند نشانگر بالا رفتن آمادگی پرستاران برای اجرای تریاژ بهتر بیماران دربخشهای اورژانس باشد. تاثیربیشترآموزش به روش تعاملی برنگرش پرستاران نسبت به تریاژحوادث و بلایا میتواندعلاوه برتاثیربریادگیری درحیطه شناختی، اموزش درحیطه عاطفی را تقویت کرده و یادگیری عمیق تررا ایجاد نماید که می تواند منجر به عملکرد بهتر پرسنل اورژانس دربرخورد با تریاژحوادث و بلایا شود.
<strong>Introduction: </strong>The rate of patients’ admission to the emergency department is not planned exactly. Due to the bad condition of the patients, the triage management is also very momentous. Therefore, up-to-date training has a particular importance for nurses.<br>
<strong>Method:</strong> 37 emergency nurses were selected by census method through quasi-experimental study. Data collection tools were four questionnaires of demographic characteristics, triage attitude assessment, triage accuracy and triage knowledge which determined the total staff performance. They were completed by them once before the training, one month after training and three ninety-minute training sessions. Data were analyzed by Wilcoxon, Man Whitney U, t-test and SPSS version 20.<br>
<strong>Findings:</strong> 59.5% of them were females, 51.4% were married, 94.6% did not have a bachelorchr('39')s degree, 64.9% had not rotating shifts and 62.2% had not the experience of participating in training programs about accidents and disasters. The mean score of nurses’ knowledge increased from97<span dir="RTL">±</span> 3.59before the intervention to 17.46 <span dir="RTL">±</span> 3.22 after the intervention, also, the mean score of nurses’ accuracy ranged from 15.16 ± 5.86 to 20.89 ± 4.25; finally, the mean of attitude score ranged from 125.8 ± 15.9 to135.4± 14 (P <0.0001). The most impact of interactive learning was related to triage attitude with the mean score of 9.62. There was also a significant association of the knowledge improvement indicator with the last degree (P = 0.04) and the association of the knowledge improvement indicator with gender (P = 0.05).<br>
<strong>Conclusion: </strong>Emergency nurses had better knowledge, accuracy and attitude than before interactive training programs. Significant increase in knowledge and attitude scores could indicate an increase in nurseschr('39') readiness and vigilance to perform better triage at emergency departments. The impact of interactive training on nurses’ attitudes on disasters triage can enhance emotional performance and create deeper cognitive learning which has everlasting effects on nurses’ performance; the emergency staff can have better performance through triage of accidents and disasters.ررر
پرستاران, بخش اورژانس, آموزش تعاملی, تریاژ, بلایا
Nurses, Emergency Ward, Interactive Training, Triage, Disasters
28
38
http://ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-5033-1&slc_lang=fa&sid=1
Zahra
Habibinezhad
زهرا
حبیبی نژاد
habibi.z1367@gmail.com
13700319475328460022322
13700319475328460022322
No
Qom University of Medical Sciences
کارشناس دانشگاه علوم پزشکی قم، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران
Mohammad
Parvaresh Masoud
محمد
پرورش مسعود
M_parvaresh_m@yahoo.com
13700319475328460022323
13700319475328460022323
No
Qom University of Medical Sciences
مربی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشکده پرستاری و مامایی تهران ، تهران، ایران
Mustafa
Vahedian
مصطفی
واحدیان
vahedian58@gmail.com
13700319475328460022324
13700319475328460022324
No
Qom University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی قم
Masoumeh
Akbari
معصومه
اکبری
m.akbari43@gmail.com
13700319475328460022325
13700319475328460022325
Yes
Qom University of Medical Sciences
استادیار دانشگاه علوم پزشکی قم