Iranian Journal of Nursing Research
نشریه پژوهش پرستاری ایران
IJNR
Medical Sciences
http://ijnr.ir
137
journal137
1735-7012
1735-9074
10.22034/ijnr
fa
jalali
1401
10
1
gregorian
2023
1
1
17
6
online
1
fulltext
fa
مقایسه برنامه آموزشی کارشناسی ارشد روانپرستاری ایران با دانشگاه دوک آمریکا: یک مطالعه تطبیقی
Comparison of Iranian Master’s of Psychiatric Nursing Curriculum with Duke University of AmericaA Comparative Study
پرستاری
nursing
آموزش پرستاری
Nursing Education
<div><span style="font-size:11pt"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="line-height:107%"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><b><span arial="" lang="FA" style="font-family:">مقدمه:</span></b> <span arial="" lang="AR-SA" style="font-family:">رشــته روانپرســتاری شــاخه­ ای از رشـته پرسـتاری اسـت کـه بـا تلفیـق آموختـه­ هـای آموزشـی و بــه کارگیــری اصــول ارتباطــات انســانی و نظریــه­ هــای روان پرســتاری به درمان و مراقبت از افراد در هر سنی که از بیماری روانی و اثرات آن رنج می</span>­<span arial="" lang="AR-SA" style="font-family:">برند، می</span>­<span arial="" lang="AR-SA" style="font-family:">پردازد. مقایسه برنامه روانپرستاری ایران با سایر کشورها این امکان را فراهم می­کند تا مشکلات و مسائل آموزشی برنامه­ های درسی و هم­چنین عوامل زمینه­ای که در شکست یا موفقیت برنامه مورد نظر نقش داشته­اند، شناسایی شوند و به کمک آن­ها بتوان راه حل­ های مناسب برای مشکلات تعیین شده پیشنهاد </span><span arial="" lang="FA" style="font-family:">داد.</span><span arial="" lang="AR-SA" style="font-family:"> هدف از مطالعه حاضر مقایسه تطبیقی برنامه درسی دوره ارشد روانپرستاری ایران و دانشکده پرستاری دوک آمریکا است.</span><span lang="FA" style="font-family:"Arial",sans-serif"></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="line-height:107%"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><b><span arial="" lang="FA" style="font-family:">روش کار: ا</span></b><span arial="" lang="AR-SA" style="font-family:">یـن پژوهـش توصیفـی تطبیقـی (مقایسـه ای)، در سـال </span>1401<span arial="" lang="AR-SA" style="font-family:">، در انجـام شـد کـه در آن شـاخص­ هـای مهـم برنامـه درسـی ارشد روانپرستاری دانشـکده­ هـای پرسـتاری ایـران و دانشـگاه دوک بـه صـورت هدفمنـد انتخـاب شـدند و تطبیق بین دو برنامه با استفاده از روش</span> Beredy <span arial="" lang="AR-SA" style="font-family:">که شامل چهار مرحله توصیف، تفسیر، هم</span>­<span arial="" lang="AR-SA" style="font-family:">جواری و مقایسه است، صورت پذیرفته است</span><b><span arial="" lang="FA" style="font-family:">.</span></b></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="line-height:107%"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><b><span arial="" lang="FA" style="font-family:">یافته ها: </span></b><span arial="" lang="AR-SA" style="font-family:">مقایسـه برنامـه آموزشـی کارشناسـی ارشـد </span><span arial="" lang="FA" style="font-family:">روانپرستاری</span><span arial="" lang="AR-SA" style="font-family:">در هـر دو محیـط دارای شـباهت</span>­<span arial="" lang="AR-SA" style="font-family:">هـا و تفـاوت</span>­<span arial="" lang="AR-SA" style="font-family:">هایـی اسـت</span>.<span arial="" lang="AR-SA" style="font-family:"> در جزییات اهداف، رسالت و چشم انداز، نحوه و سیستم پذیرش در دو دانشگاه تفاوت</span>­<span arial="" lang="AR-SA" style="font-family:">هایی وجود دارد.</span> <span arial="" lang="AR-SA" style="font-family:">پذیــرش دانشــجو در مقطــع کارشناســی ارشــد روان پرســتاری در ایــران هنجاری و متمرکز و در امریــکا ملاکی و غیر متمرکز مــی باشــد. در هیــچ یــک از دانشــگاه</span>­<span arial="" lang="AR-SA" style="font-family:">هــا اهــداف اختصاصــی رشــته تعریــف نشــده اســت. رسالت برنامه ایران در سطح ملی تعریف شده است اما دانشکده دوک در بیان رسالت خود از دیدگاهی فرامرزی برخوردار است.</span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="line-height:107%"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><b><span arial="" lang="FA" style="font-family:">نتیجه­ </span></b><span arial="" lang="FA" style="font-family:">گیری: </span><span arial="" lang="AR-SA" style="font-family:">جهت ارتقای کیفیت سلامت روان جامعه و تربیت </span><span arial="" lang="FA" style="font-family:">روان</span><span arial="" lang="AR-SA" style="font-family:">پرستارانی آگاه و ماهر جهت افزایش کیفیت خدمت رسانی به افراد دچار اختلالات روانی و حفظ و ارتقای بهداشت روان در جامعه، </span><span arial="" lang="FA" style="font-family:">برنامه آموزشی روان پرستاری </span><span arial="" lang="AR-SA" style="font-family:">نیـاز بـه بررسـی و بهبـود مستمر در زمینـه ­هـای شـرایط پذیـرش دانشـجو، تعریـف جایـگاه واقعـی و نقـش فـارغ التحصیـلان، تبییـن اهـداف اختصاصـی رشـته و بازنگـری در شـیوه</span>­<span arial="" lang="AR-SA" style="font-family:">هـای آموزشـی و ورود شـیوه</span>­<span arial="" lang="AR-SA" style="font-family:">هـای آموزشـی نویـن دارد</span>.<span lang="FA" style="font-family:"Arial",sans-serif"></span></span></span></span></span></span><br>
</div>
<div>
<div>
<div class="msocomtxt" id="_com_1" language="JavaScript" on=""><illegal tag=""><span style="display: none;"> </span><span style="display: none;"> </span></illegal></div>
</div>
</div>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><span style="font-size:10.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">Background: Psychiatric nursing is a branch of nursing that combines educational learning and applying the principles of human relations and theories of psychiatric nursing to the treatment and care of people of any age who suffer from mental illness and its effects. Comparing Iran's psychiatric nursing program with other countries makes it possible to identify the educational problems and issues of the curriculum as well as the background factors that have played a role in the failure or success of the program in question. And with their help, it is possible to propose suitable solutions to the determined problems. The purpose of the present study is to compare the curriculum of master's psychiatric nursing in Iran and Duke Nursing School in the United States.</span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><span style="font-size:10.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">Methods: This comparative descriptive study was conducted in the year 2022, in which the important indicators of the master's Curriculum of psychiatric nursing of Iran's nursing schools and Duke University were purposefully selected. The adjustment between the two curricula is done using the Beredy method, which includes four steps: description, interpretation, juxtaposition, and comparison.</span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><span style="font-size:10.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">Results: The comparison of the Master’s of Psychiatric Nursing Curriculum has similarities and differences in both environments. There are differences in the details of the goals, mission, vision, admission method, system, and curriculum arrangement style in the two universities. The admission of a student in the expert section of psychiatric nursing in Iran is normative and centralized. In the USA, admission is followed by a decentralized pattern, and students post selection criteria. In none of the universities, the specific goals of the field have not been defined. The mission of the Iran program is defined at the national level, but the Duke faculty has a cross-border perspective in expressing its mission.</span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><span style="font-size:10.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">Conclusion: To improve the quality of community mental health and train knowledgeable and skilled psychiatric nurses to increase the quality of service to people with mental disorders and to maintain and promote mental health in society, the psychiatric nursing education program needs to be reviewed and continuously improved in the areas of student acceptance, position definition. The reality and the role of the graduates are to explain the field's specific goals, review the educational methods, and introduce new ones.</span></span></span></span></span>
مطالعه تطبیقی, برنامه درسی, کارشناسی ارشد, روان پرستاری , آمریکا, ایران.
comparative study,curriculum,Master,psychiatric nursing,America,Iran
32
42
http://ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-5526-1&slc_lang=fa&sid=1
Maryam
Ahmadi
مریم
احمدی
m.ahmadi6393@gmail.com
13700319475328460022215
13700319475328460022215
No
University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences
دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
Narges
Arsalani
نرگس
ارسلانی
nargesarysalanii@gmail.com
13700319475328460022216
13700319475328460022216
No
University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences
دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
Fatemeh
Taghlili
فاطمه
تقلیلی
fa.taghlilim@gmail.com
13700319475328460022217
13700319475328460022217
No
University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences
دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
Fatemeh
Moghaddam
فاطمه
مقدم
fateme.nmogadam124@gmail.com
13700319475328460022218
13700319475328460022218
No
University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences
دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
Ladan
Naseh
لادن
ناصح
ladan.nasehb@gmail.com
13700319475328460022219
13700319475328460022219
No
University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences
دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
Masoud
Fallahi-Khoshknab
مسعود
فلاحی خشکناب
fallahi@uswr.ac.ir
13700319475328460022220
13700319475328460022220
Yes
University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences
دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.