Iranian Journal of Nursing Research
نشریه پژوهش پرستاری ایران
IJNR
Medical Sciences
http://ijnr.ir
137
journal137
1735-7012
1735-9074
10.22034/ijnr
fa
jalali
1390
1
1
gregorian
2011
4
1
6
20
online
1
fulltext
fa
بررسی میزان انگیزه دانشجویان پرستاری و مامایی نسبت به انتخاب رشته تحصیلی خود - دانشکده پرستاری و مامایی مشهد - سال 1387
Survey on the Motivation of Nursing and Midwifery Students toward Their Field of Study Selection- Nursing and Midwifery School-1387
پرستاری
nursing
آموزش پرستاری
Nursing Education
چکیده
مقدمه: انگیزه عامل مهمی در یادگیری، کسب مهارت و نهایتاً موفقیت تحصیلی دانشجویان محسوب میشود. با توجه به حیاتی بودن عملکرد فارغ التحصیلان رشتههای پرستاری و مامایی، این مطالعه با هدف تعیین میزان انگیزه دانشجویان پرستاری و مامایی نسبت به رشته تحصیلی خود انجام شد.
روش: این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی بوده که در آن تعداد 200 نفر از دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در نیمسال دوم تحصیلی 88-87 به روش نمونه برداری از نوع طبقهای- خوشهای و تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل فرم مشخصات فردی و پرسشنامه انگیزه که حاوی 10 عامل انگیزشی بود که در دو بخش عوامل مربوط به انگیزه درونی و عوامل مربوط به انگیزه بیرونی مورد بررسی قرار گرفت که از روایی محتوا و پایایی به روش آلفا کرونباخ (80/0) استفاده شد. سپس دادهها مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت که از آمار توصیفی (توزیع فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و آمار تحلیلی (آزمونهای t، آنالیز واریانس و ضریب همبستگی پیرسون) استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که میانگین امتیاز کلی انگیزه دانشجویان نسبت به انتخاب رشته خود 43/6±46/33 بود که در حد متوسط قرار دارد. عوامل مربوط به انگیزه درونی امتیاز بالاتری نسبت به عوامل مربوط به انگیزه بیرونی کسب نمود. بر اساس آزمون t اختلاف معناداری بین دانشجویان پرستاری و مامایی در عوامل انگیزشی مانند اعتبار و منزلت اجتماعی شغل (001/0p<)، صلاح اندیشی والدین (034/0=p)، امکان بهرهمندی از امکانات رفاهی بیشتر (037/0=p) و داشتن بازار کار بیشتر (001/0p<) وجود داشت که سه عامل اول در دانشجویان مامایی بیشتر بود. بر اساس آزمون آنالیز واریانس بین میزان انگیزه دانشجویان با تحصیلات پدر (006/0=p) و شغل مادر (004/0=p) اختلاف معناداری وجود داشت همچنین بر اساس آزمون همبستگی پیرسون با افزایش ترم تحصیلی (009/0=p) و سن (008/0=p) دانشجویان میزان انگیزه درونی کاهش داشت.
نتیجهگیری: بر طبق نتایج مطالعه، میزان انگیزه دانشجویان نسبت انتخاب رشته تحصیلی در سطح متوسط بود و میزان انگیزه درونی آنها در طول تحصیل کاهش یافته است. لذا میتوان با برنامهریزی صحیح موجبات تقویت انگیزه و جلوگیری از خدشهدار شدن انگیزه درونی را از طریق ایجاد بستر مناسب در زمینه سازماندهی برنامههای آموزشی و توسعه هویت حرفهای و در نتیجه فرصت مناسب جهت عملکرد بهتر برای دانشجویان فراهم نمود.
Introduction: Motivation is considered as an important factor in students’ learning, skills achievement and finally educational achievement. Regarding to this fact and importance of performance in graduated nursing and midwifery students, this study aimed identifying the motivation of nursing and midwifery students toward their field of study selection.
Methods: This is a descriptive-analytic study, 200 nursing and midwifery students of Mashhad University of medical sciences were selected by classified-cluster sampling method at random in second semester 87-88. The tools for data collection include: demographic data form and Motivation Questionnaire consist of 10 motivating factors classified in two parts: intrinsic and extrinsic motivating factors by using content validity and Cronbach's Alpha reliability (0/80). These data were analyzed using descriptive (frequency table, mean and standard deviation) and inferential statistics (t-test, ANOVA, Pearson correlation).
Results: Based on findings, the total mean scores of motivating factors were 33.46±6.43 that was in the average level. Intrinsic motivating factors score was higher than extrinsic. t-test showed a significant difference between nursing and midwifery students in some motivating factors such as “social reputation and respect of career” (P<0.001), “family advisability” (P=0.034), “having more welfare benefits” (P=0.037) and “more employment possibility” (P<0.001). The first 3 factors scores were higher in midwifery students. ANOVA test showed, there was significant difference between students’ motivating factors rate with father’s educational level (P=0.006) and mother’s job (P=0.004). According to Pearson correlation test, the higher semester (P=0.009) and age (P=0.008), the less intrinsic motivation.
Conclusion: According to results, the motivation of students toward field of study selection was in average level and intrinsic motivation decreased during course study. So, it is possible to effective empowering motivation and preventing break down intrinsic motivation during course study, through organizing educational programs for professional identity development and consequently better opportunity for students’ performance.
انگیزه، تحصیل، انتخاب حرفه، دانشجویان پرستاری و مامایی
Motivation, Study, Career selection, Nursing and Midwifery Students
44
51
http://ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-1-52&slc_lang=fa&sid=1
zahra
dalir
زهرا
دلیر
zdalir@yahoo.com
1370031947532846005290
1370031947532846005290
Yes
mashad ums
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
zahra
shojaeean
زهرا
شجاعیان
1370031947532846005291
1370031947532846005291
No
ghochan azad ums
دانشگاه ازاد اسلامی قوچان
zahra
khodabandehloo
زهرا
خدابنده لو
1370031947532846005292
1370031947532846005292
No