@article{ author = {alavi, moosa and abedi, haydarali and Rabiee, katayoon and Karimi, mahbobeh and Sarrafzadegan, nazal}, title = {Concept of the quality of the educational services in cardiac rehabilitation}, abstract ={Introduction: Achieving quality educational services is one of the current health system challenges and nurses have a great role in this regard. Although quality educational services are a complex concept so it is important to clarifying and exploring the related components. The study aimed to describe the components underlies to quality educational service in a cardiac rehabilitation program qualitatively and introduce some of the related problems. Methods: This is a qualitative study using qualitative content analysis method. Study population consisted of health practitioners working at health & research centers affiliated to Isfahan University of Medical Sciences, cardiac patients including inpatient and out patient service users and their assistants (family members). Data were gathered through conducting unstructured interviews with a purposive sample of 25(consisted of 3 physicians, 6 nurses, 1 dietarian, 13 patients and 2 patient assistant). The study was begun at 1386 and data analysis was completed at 1388. The rigor of the study was achieved applying Guba and Lincoln directions. Results: The concept of quality educational services in cardiac rehabilitation is described using four underlying concepts namely fittingness, comprehensiveness, authenticity and orderliness that are the elements of quality educational services in the cardiac rehabilitation program. Based on the findings, paying attention to audiences’ special needs and capabilities are important determinants in providing quality educational services in the cardiac rehabilitation program. Hereby the audiences could receive the trustful and responsive services. We suggest organizing the education and information giving routs. It would result in service comprehensiveness that could save the service taking opportunities. The existed problems were inadequate fittingness, poor coordination in the services and poor referral system that were resulted in poor response to some of the audiences needs. Conclusion: "Quality educational services" is a context based concept. Considering the cardiac rehabilitation, it was emphasized on providing need based services fitted to users' capabilities, attending to various bio-psycho-social aspects at both person and family levels and serving the services through predefined and coordinated pathways. It is necessary to nurses as one of the key members of cardiac rehabilitation team that consider such emerged elements in service management and direct care delivery to the cardiac patients and their families. Future researches on emerged concepts are worthy to suggest.}, Keywords = { Quality educational services; Qualitative research; Cardiac rehabilitation; health system; Nursing}, volume = {6}, Number = {20}, pages = {6-16}, publisher = {Iranian Nursing Scientific Association}, title_fa = {مفهوم کیفیت خدمات آموزشی در بازتوانی قلبی}, abstract_fa ={چکیده مقدمه: تأمین کیفیت خدمات آموزشی، یکی از مشکلات موجود در نظام سلامت است و پرستاران رسالت مهمی در ایفای آن دارند. با این وجود، کیفیت خدمات آموزشی مفهومی پیچیده است؛ بنابراین شفاف‌سازی و بررسی ابعاد آن اهمیت دارد. هدف از این مطالعه توصیف کیفی عناصر تشکیل‌دهنده کیفیت خدمات آموزشی در برنامه بازتوانی قلبی و معرفی برخی از مشکلات مربوطه است. روش: نوع این پژوهش کیفی با بهره‌گیری از روش تحلیل محتوای کیفی است. جامعه مطالعه شامل اعضای نظام سلامت شاغل در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تحقیقاتی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، بیماران قلبی اعم از بستری یا دریافت‌کنندگان سرپایی خدمات بازتوانی قلبی و مراقبان (اعضای خانواده) آنان بودند. روش جمع‌آوری داده‌ها انجام مصاحبه بدون ساختار با نمونه هدفمندی شامل 25 شرکت‌کننده (3 پزشک، 6 پرستار، 1 کارشناس تغذیه، 13 بیمار و 2 همراه بیمار) بود. زمان آغاز مطالعه سال 1386 و زمان تکمیل تحلیل سال 1388 بود. صحت و استحکام مطالعه نیز از طریق منظور کردن ابعاد پیشنهاد شده توسط گوبا و لینکلن حاصل شد. یافته‌ها: مفهوم کیفیت خدمات آموزشی در بازتوانی قلبی تحت چهار مفهوم زیربنایی شامل تناسب، جامعیت، صحت و نظام توصیف شده است که در واقع عناصر متشکله کیفیت خدمات آموزشی در برنامه بازتوانی قلبی می‌باشند. یافته‌ها تأکید می‌کنند که توجه به نیازها و توانایی‌های ویژه مخاطبین خدمات آموزشی در برنامه بازتوانی قلبی از عوامل محوری تعیین‌کننده کیفیت این خدمات است؛ که بدین‌وسیله مخاطبین می‌توانند خدمات صحیح و پاسخگو را دریافت دارند. پیشنهاد می‌شود که در جامعیت بخشیدن به این برنامه در ابتدا جریان آموزش و اطلاع‌رسانی به مخاطبین را نظام‌مند ساخت تا بتوان فرصت‌های طلایی دریافت خدمات را برای آنان حفظ نمود. ناکافی بودن این تناسب، ناهماهنگی و ضعف نظام ارجاع، و متعاقباً بی‌پاسخ ماندن حیطه‌ای از نیازهای مخاطبین از چالش‌های موجود در این زمینه بود. نتیجه‌گیری: کیفیت خدمات آموزشی مفهومی وابسته به زمینه است، در حوزه بازتوانی قلبی، مبتنی بودن بر نیازها و توانایی‌های مخاطبین، توجه به ابعاد مختلف زیستی روانی اجتماعی در سطوح فرد و خانواده، و ارایه آن از طریق کانال‌های ارتباطی مشخص و هماهنگ مورد تأکید است. پرستاران به عنوان یکی از اعضای کلیدی تیم بازتوانی قلبی لازم است عناصر فوق را در عرصه‌های مدیریت خدمات آموزشی و ارایه مستقیم خدمات به بیماران قلبی و اعضای خانواده آن‌ها مدنظر داشته باشند. انجام پژوهش‌های آتی در مورد مفاهیم معرفی شده پیشنهاد می‌گردد.}, keywords_fa = {کیفیت خدمات آموزشی، مطالعه کیفی، بازتوانی قلبی، نظام سلامت، پرستاری}, url = {http://ijnr.ir/article-1-795-en.html}, eprint = {http://ijnr.ir/article-1-795-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Nursing Research}, issn = {1735-7012}, eissn = {1735-9074}, year = {2011} } @article{ author = {mesbahi, maryam and tofighi, shahram and abbaszadeh, abbas}, title = {Determining Approach to Human Recourse Development: (Nursing Management)}, abstract ={Introduction: Human resources development is a concept which is related to training and developing the employees in organizations. At the present time, caring management approach (process reengineering, total quality management, learning organization management resource development) have an important role in human resource development. This study explores the determination of effective approach in human resources development, of nursing managers. Methods: In this exploration study, a list of effective factors in human resources development was prepared. After wards, by using the expects, opinions, several polls were taken and at last seven factors were chosen. In the next step, the priority of factors was determined by the pair comparison method and four criteria and their weights were chosen by EC pro software. Consequently, the four approaches which were identified in the previous section were studied with analysis heiress presses. Results: In this study, the factors affecting human resource development of nursing managers include: setting a common goal developing systematic insight, communication freedom and sharing (exchanging) information operation, taking suggestions, increasing work insight and access to the operation of and educational backgrounds of employees. Based on the experts' opinions, learning organization is the best application ever known in human resource development in nursing. Conclusion: The findings of this study suggest that the reinforcement of learning organization's insight in nursing management is an effective way in human resource development. So by using this approach and by considering the priority of effective factors, it can be suggested to nursing managers and similar managements as on operational model.}, Keywords = {: Human resource development, nursing management, Learning organization, Total quality management, Business process reengineering, Human resource management}, volume = {6}, Number = {20}, pages = {17-29}, publisher = {Iranian Nursing Scientific Association}, title_fa = {تعیین رویکردی برای توسعه منابع انسانی در مدیریت پرستاری}, abstract_fa ={مقدمه: توسعه منابع انسانی مفهومی است که با آموزش و بالندگی کارکنان در سازمان‌ها مرتبط است، مدیریت مراقبت امروزه به عنوان یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین مبانی مدیریت در خدمات سلامت مدنظر است. رویکردهای نوین مدیریت (بازمهندسی فرآیندها، مدیریت کیفیت جامع، سازمان یادگیرنده، نظام مدیریت منابع انسانی) در توسعه منابع انسانی جایگاه ویژه‌ای دارند؛ این مطالعه به تعیین رویکرد مؤثر در توسعه منابع انسانی مدیران پرستاری می‌پردازد. روش: در این مطالعه اکتشافی، فهرستی از عوامل مؤثر در توسعه نیروی انسانی تهیه گردید، سپس با استفاده از نظر خبرگان از روش رای‌گیری متعدد استفاده و نتیجتاً 7 عامل انتخاب شد. در مرحله سوم، اولویت عوامل از طریق مقایسه زوجی به دست آمد و 4 معیار و وزن‌های آن‌ها با استفاده از نرم‌افزار ECPRO انتخاب شد. نهایتاً رویکردهای چهارگانه‌ای که در مرحله پیش شناسایی شده بودند با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی بررسی شدند. یافته‌ها: در این مطالعه، عوامل مؤثر بر توسعه منابع انسانی مدیران پرستاری شامل: ایجاد آرمان مشترک، ترویج نگرش سیستمی، آزادی ارتباطات و تبادل اطلاعات، ارزیابی عملکرد، اخذ پیشنهادات، افزایش بینش کاری و دسترسی به سوابق عملکردی و آموزشی کارکنان می‌باشد. بر اساس نظر خبرگان، سازمان یادگیرنده بهترین رویکرد برای توسعه منابع انسانی در پرستاری شناخته شد. نتیجه‌گیری: یافته‌های این مطالعه تقویت نگرش سازمان یادگیرنده در مدیریت پرستاری را به عنوان راه‌کاری مؤثر در توسعه منابع انسانی پیشنهاد می‌کند. لذا استفاده از این رویکرد و توجه به اولویت عوامل مؤثر در آن می‌تواند به عنوان الگویی کاربردی به مدیران پرستاری و مدیریت‌های مشابه توصیه شود.}, keywords_fa = {وسعه منابع انسانی، مدیریت پرستاری، سازمان یادگیرنده، مدیریت کیفیت جامع، بازمهندسی فرآیندها، نظام مدیریت منابع انسانی}, url = {http://ijnr.ir/article-1-798-en.html}, eprint = {http://ijnr.ir/article-1-798-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Nursing Research}, issn = {1735-7012}, eissn = {1735-9074}, year = {2011} } @article{ author = {hashemi, fatemeh and nikbakht, alireza and asghari, farib}, title = {Nurses perceived worries from error disclosure: A qualitative study}, abstract ={Introduction: Declaration of error is an important aspect of ethic and a necessity for care. It has some benefits for client, care givers and health institution. But always, many concerns prevent health care provider to perform this important and necessary intervention. This study was conducted to clarify these concerns from the perspective of the nurses. Methods: This was a qualitative study. The study question was what is the experiences and perceptions of nurses about their worries regard to error declaration or what factors affect this concerns? Purposeful sampling was used. The data was gathered by semi-structured focus groups with 115 nurses of two major university of Iran. The data was explored and analyzed according to inductive content analysis. Results: The data was classified in four groups, patient reaction related concerns, immediate manager reaction related concerns, job position related concerns and negative experiences from past error declaration incidences. Conclusion: According to the undeniable effects of "declaration of error to the patient and/or the family" on increase of safe care and reduction of error incidents, health providing system must reduce the concerns of health care providers in this area and provide appropriate context (situation) for this important caring intervention. Along with that, the reasons and benefits of error declaration should be increase by purposeful education of care givers especially health care managers and it is necessary that rules and regulations (Terms) of error declaration impose (pass) and all health care agencies should be informed to run them. (They should be communicate to run)}, Keywords = {Medical Errors, Health Services, Medication Errors/ethics, Nursing Staff, Hospital/ethics, Safety Management/ethics, Nursing/trends}, volume = {6}, Number = {20}, pages = {30-43}, publisher = {Iranian Nursing Scientific Association}, title_fa = {نگرانی‌های درک شده پرستاران از آشکارسازی خطاهای پرستاری: یک مطالعه کیفی}, abstract_fa ={مقدمه: اظهار خطا به بیمار یک جنبه مهم اخلاقی و ضروری مراقبت است که فواید متعددی برای بیمار، ارایه‌کننده مراقبت سلامت و سازمان خدمات سلامت دارد. اما همواره نگرانی‌های فراوانی ارایه‌کنندگان مراقبت سلامت را از این اقدام ضروری و مهم باز می‌دارد. این مطالعه با هدف پی بردن به این نگرانی‌ها از منظر پرستاران انجام شد. روش: پژوهش به روش کیفی انجام شد. سؤال تحقیق آن بود که پرستاران چه تجارب و ادراکاتی از نگرانی‌هاشان درباره اظهار خطا به بیمار و خانواده‌اش دارند و یا چه عواملی را در این نگرانی‌ها مؤثر می‌دانند؟ نمونه‌گیری به صورت هدفمند انجام گردید. داده‌ها با استفاده از روش بحث متمرکز گروهی نیمه سازمان یافته از 115 پرستار شاغل در دو دانشگاه بزرگ کشور جمع‌آوری گردید. تجزیه و تحلیل آن‌ها بر اساس رویکرد تحلیل مضمونی انجام شد. یافته‌ها: داده‌ها در 4 طبقه نگرانی از واکنش بیمار، نگرانی از واکنش مدیران بلافصل، نگرانی از موقعیت شغلی، تجارب منفی از برخوردهای قبلی با گزارش و اظهار خطا به بیمار، قرار گرفت. نتیجه‌گیری: با توجه به تأثیر انکارناپذیر اظهار خطا به بیمار و/ خانواده‌اش بر افزایش مراقبت ایمن و کاهش وقوع خطا لازم است نظام خدمات سلامت نگرانی‌های ارایه‌کنندگان مراقبت سلامت را در این زمینه تعدیل نموده و بستر را برای این مداخله مهم مراقبتی فراهم نماید. و البته به موازات آن نه تنها لازم است از طریق آموزش‌های هدفمند آگاهی ارایه‌کنندگان مراقبت و به ویژه مدیران خدمات سلامت درباره خطاهای کاری، دلایل آن‌ها و نیز فواید آشکارسازی خطا افزایش یابد بلکه ضروری است قوانین و مقررات مرتبط با آشکارسازی نیز وضع گردد و به تمامی سازمان‌های ارایه‌کننده خدمات سلامت جهت اجرا ابلاغ گردد.}, keywords_fa = {خطاهای پرستاری، خطاهای مراقبت سلامت، نگرانی‌های پرستاران}, url = {http://ijnr.ir/article-1-799-en.html}, eprint = {http://ijnr.ir/article-1-799-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Nursing Research}, issn = {1735-7012}, eissn = {1735-9074}, year = {2011} } @article{ author = {dalir, zahra and shojaeean, zahra and khodabandehloo, zahr}, title = {Survey on the Motivation of Nursing and Midwifery Students toward Their Field of Study Selection- Nursing and Midwifery School-1387}, abstract ={Introduction: Motivation is considered as an important factor in students’ learning, skills achievement and finally educational achievement. Regarding to this fact and importance of performance in graduated nursing and midwifery students, this study aimed identifying the motivation of nursing and midwifery students toward their field of study selection. Methods: This is a descriptive-analytic study, 200 nursing and midwifery students of Mashhad University of medical sciences were selected by classified-cluster sampling method at random in second semester 87-88. The tools for data collection include: demographic data form and Motivation Questionnaire consist of 10 motivating factors classified in two parts: intrinsic and extrinsic motivating factors by using content validity and Cronbach's Alpha reliability (0/80). These data were analyzed using descriptive (frequency table, mean and standard deviation) and inferential statistics (t-test, ANOVA, Pearson correlation). Results: Based on findings, the total mean scores of motivating factors were 33.46±6.43 that was in the average level. Intrinsic motivating factors score was higher than extrinsic. t-test showed a significant difference between nursing and midwifery students in some motivating factors such as “social reputation and respect of career” (P<0.001), “family advisability” (P=0.034), “having more welfare benefits” (P=0.037) and “more employment possibility” (P<0.001). The first 3 factors scores were higher in midwifery students. ANOVA test showed, there was significant difference between students’ motivating factors rate with father’s educational level (P=0.006) and mother’s job (P=0.004). According to Pearson correlation test, the higher semester (P=0.009) and age (P=0.008), the less intrinsic motivation. Conclusion: According to results, the motivation of students toward field of study selection was in average level and intrinsic motivation decreased during course study. So, it is possible to effective empowering motivation and preventing break down intrinsic motivation during course study, through organizing educational programs for professional identity development and consequently better opportunity for students’ performance.}, Keywords = { Motivation, Study, Career selection, Nursing and Midwifery Students}, volume = {6}, Number = {20}, pages = {44-51}, publisher = {Iranian Nursing Scientific Association}, title_fa = {بررسی میزان انگیزه دانشجویان پرستاری و مامایی نسبت به انتخاب رشته تحصیلی خود - دانشکده پرستاری و مامایی مشهد - سال 1387}, abstract_fa ={چکیده مقدمه: انگیزه عامل مهمی در یادگیری، کسب مهارت و نهایتاً موفقیت تحصیلی دانشجویان محسوب می‌شود. با توجه به حیاتی بودن عملکرد فارغ التحصیلان رشته‌های پرستاری و مامایی، این مطالعه با هدف تعیین میزان انگیزه دانشجویان پرستاری و مامایی نسبت به رشته تحصیلی خود انجام شد. روش: این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی بوده که در آن تعداد 200 نفر از دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در نیمسال دوم تحصیلی 88-87 به روش نمونه برداری از نوع طبقه‌ای- خوشه‌ای و تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل فرم مشخصات فردی و پرسشنامه انگیزه که حاوی 10 عامل انگیزشی بود که در دو بخش عوامل مربوط به انگیزه درونی و عوامل مربوط به انگیزه بیرونی مورد بررسی قرار گرفت که از روایی محتوا و پایایی به روش آلفا کرونباخ (80/0) استفاده شد. سپس داده‌ها مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت که از آمار توصیفی (توزیع فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و آمار تحلیلی (آزمون‌های t، آنالیز واریانس و ضریب همبستگی پیرسون) استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که میانگین امتیاز کلی انگیزه دانشجویان نسبت به انتخاب رشته خود 43/6±46/33 بود که در حد متوسط قرار دارد. عوامل مربوط به انگیزه درونی امتیاز بالاتری نسبت به عوامل مربوط به انگیزه بیرونی کسب نمود. بر اساس آزمون t اختلاف معناداری بین دانشجویان پرستاری و مامایی در عوامل انگیزشی مانند اعتبار و منزلت اجتماعی شغل (001/0p<)، صلاح اندیشی والدین (034/0=p)، امکان بهره‌مندی از امکانات رفاهی بیشتر (037/0=p) و داشتن بازار کار بیشتر (001/0p<) وجود داشت که سه عامل اول در دانشجویان مامایی بیشتر بود. بر اساس آزمون آنالیز واریانس بین میزان انگیزه دانشجویان با تحصیلات پدر (006/0=p) و شغل مادر (004/0=p) اختلاف معناداری وجود داشت همچنین بر اساس آزمون همبستگی پیرسون با افزایش ترم تحصیلی (009/0=p) و سن (008/0=p) دانشجویان میزان انگیزه درونی کاهش داشت. نتیجه‌گیری: بر طبق نتایج مطالعه، میزان انگیزه دانشجویان نسبت انتخاب رشته تحصیلی در سطح متوسط بود و میزان انگیزه درونی آن‌ها در طول تحصیل کاهش یافته است. لذا می‌توان با برنامه‌ریزی صحیح موجبات تقویت انگیزه و جلوگیری از خدشه‌دار شدن انگیزه درونی را از طریق ایجاد بستر مناسب در زمینه سازماندهی برنامه‌های آموزشی و توسعه هویت حرفه‌ای و در نتیجه فرصت مناسب جهت عملکرد بهتر برای دانشجویان فراهم نمود.}, keywords_fa = {انگیزه، تحصیل، انتخاب حرفه، دانشجویان پرستاری و مامایی}, url = {http://ijnr.ir/article-1-800-en.html}, eprint = {http://ijnr.ir/article-1-800-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Nursing Research}, issn = {1735-7012}, eissn = {1735-9074}, year = {2011} } @article{ author = {taimori, fatemeh and alhani, fatemeh and kazemnezhad, anoshirv}, title = {The effect of family-centered empowerment model on the Quality of life of school-age asthma children}, abstract ={Introduction: Asthma is a common disease in children and decrease asthmatic child's quality of life and has main effects on family function.The nurse's roles to increase their quality of life. Thus, the purpose of this study is to investigate effect of family-centered empowerment model on asthma school-age children's quality of life. Methods: This is a Quasi-experimental study with cluster random sampling. 7 elementary schools from one of the 19 Tehran's areas selected randomly and these schools divided randomly into case group (4 schools) and control group (3 schools). The data gathering tools was consisted of demographic information questionnaire and general Peds QoL and asthma Peds QoL questionnaire of child. Validity and reliability were done. Group discussion, demonstration and educational participation were used for empowered children and their parents.the questionnaires were filled by children and their parents in pre and post test. Results: These were no significant difference before the intervention between the two cases and control groups in terms of demographic characteristics and Qol of children. While, independent t-test showed a significant difference between the two groups means of the general and asthma Peds Qol before and after the intervention. Also, the paired t-test showed a significant difference before and after the intervention in the case group in terms of the general and asthma Peds Qol (P<0.0001). Conclusion: This study shows the effect of family-centered empowerment model on asthma school-age childrens quality of life and it is suggested that such a model be implemented on other age groups and in much more study population.}, Keywords = { Family-centered empowerment model, Quality of life, School-age childrens, Asthma, Nurse}, volume = {6}, Number = {20}, pages = {52-63}, publisher = {Iranian Nursing Scientific Association}, title_fa = {بررسی تأثیر الگوی توانمندسازی خانواده محور بر کیفیت زندگی کودکان سن مدرسه مبتلا به آسم}, abstract_fa ={مقدمه: آسم بیماری شایعی در کودکان است که باعث کاهش سطح کیفیت زندگی آنان شده و اثرات قابل توجه‌ای بر کارکرد خانواده دارد. یکی از نقش‌های اساسی پرستاران ارتقای سطح کیفیت زندگی بیماران می‌باشد. لذا این پژوهش به منظور، بررسی تأثیر الگوی توانمندسازی خانواده محور برکیفیت زندگی کودکان سن مدرسه مبتلا به آسم انجام شد. روش: روش این مطالعه نیمه تجربی با نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی می‌باشد. از مناطق 19 گانه شهر تهران منطقه 9 به طور تصادفی و از آن منطقه 7 مدرسه ابتدایی پسرانه به طور تصادفی انتخاب و این مدارس به طور تصادفی به دو گروه کنترل (3مدرسه) و آزمون (4 مدرسه) تقسیم شدند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و ابزار کیفیت زندگی عمومی و آسم کودک بود. روایی و پایایی ابزارها سنجش و الگوی توانمندسازی شامل 4 گام (ارتقای دانش، خودکارآمدی، عزت نفس و ارزشیابی) از طریق بحث گروهی، نمایش و مشارکت آموزشی برای گروه آزمون اجرا و پرسشنامه‌ها قبل و بعد از مداخله تکمیل گردیدند. یافته‌ها: قبل از مداخله دو گروه آزمون و شاهد از نظر متغیرهای دموگرافیک و میانگین نمرات کیفیت زندگی همسان و بعد از مداخله با آزمون t مستقل از نظر میانگین نمرات کیفیت زندگی عمومی و بعد آسم بین دو گروه اختلاف معناداری مشاهده گردید و نیز با انجام آزمون t زوجی قبل و بعد از مداخله در گروه آزمون از نظر نمرات کیفیت زندگی عمومی و بعد آسم تفاوت معناداری (0001/0p<) مشاهده شد. نتیجه‌گیری: با توجه به مؤثر بودن الگو برکیفیت زندگی کودکان سن مدرسه مبتلا به آسم تحقیق و اجرای این الگو در سطح وسیع‌تر و برای سایر رده‌های سنی پیشنهاد می‌شود.}, keywords_fa = {الگوی توانمندسازی خانواده محور، کیفیت زندگی، کودک سن مدرسه، آسم، پرستار}, url = {http://ijnr.ir/article-1-801-en.html}, eprint = {http://ijnr.ir/article-1-801-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Nursing Research}, issn = {1735-7012}, eissn = {1735-9074}, year = {2011} } @article{ author = {mirzabeigi, ghazanfar and sanjari, mahnaz and shirazi, fatemeh and haidari, shiva and salemi, sedigheh}, title = {Nursing Students\' and Educators\' Views about Nursing Education in Iran}, abstract ={Introduction: Educational systems in each country would be predicted capable of scholars in professional fields. Nurses are particular member of health care team and have pivotal role in health promotion in individual, family and community. This survey examined nursing students' and educators' views about nursing education in Iran. Methods: In a descriptive cross sectional study, researcher-developed questionnaires were completed by 700 students and 200 teachers of State and Azad School of nursing & midwifery. Probability sampling was done. Chis square were used for statistical analysis under SPSS v.14. Results: Results showed that in students, greatest mean score were in educational setting but in teachers were contrary. Based on teachers’ views, student-teacher ratio was not proper. Both students and teachers have the same opinion about lack of educational resources. According to students views, lowest mean score belong to educators. Also, there are significant correlations with some part of demographics. Conclusion: Educators and students evaluated several aspects of nursing educational system in Iran. These findings could be recovered instructive structure with the purpose of train talented and competent nurses.}, Keywords = {Nursing Education, postgraduate Nursing Students, Nursing Educators}, volume = {6}, Number = {20}, pages = {64-74}, publisher = {Iranian Nursing Scientific Association}, title_fa = {آموزش دوره کارشناسی پرستاری از دیدگاه اساتید و دانشجویان پرستاری سراسر کشور}, abstract_fa ={مقدمه: نظام آموزشی هر حرفه می‌تواند پیشگویی‌کننده توانایی دانش‌آموختگان آن در عرصه‌های حرفه‌ای باشد. پرستاری با توجه به جایگاه آن در تیم بهداشتی و ارتقای سلامت افراد‏، خانواده و جامعه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. هدف از این تحقیق بررسی وضعیت آموزش دوره کارشناسی پرستاری از دیدگاه اساتید و دانشجویان پرستاری سراسر کشور است. روش: این پژوهش از نوع توصیفی- مقطعی بود که روی700 دانشجو و 200 نفر از مربیان و اساتید دانشکده‌های پرستاری و مامایی دولتی و آزاد کل کشور صورت گرفت. روش نمونه‌گیری به صورت تصادفی است. پرسشنامه دانشجویان و اساتید پژوهشگر ساخت بود. تجزیه و تحلیل آماری داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS v.14 و آزمون‌هایی نظیر کای‌اسکوئر صورت گرفت. یافته‌ها: نتایج نشان داد ویژگی‌های محیط آموزش بالینی بیشترین نمره را از دانشجویان کسب کرد. اما مربیان معتقد بودند بیمارستان‌ها فاقد امکانات آموزشی مناسب است. اغلب اساتید نسبت مربی به دانشجو را به ویژه در بالین مناسب نمی‌دانستند. در زمینه کمبود کیفی و کمی منابع آموزشی اتفاق نظر بیشتری بین دانشجویان و اساتید و جود دارد. دانشجویان کمترین نمره را به ویژگی‌های مربی آموزشی داده بودند. بین برخی منابع آموزشی و موارد دموگرافیک دانشجویان ارتباط معناداری دیده شد. نتیجه‌گیری: این مطالعه به بررسی برخی ابعاد دیدگاه‌های اساتید و دانشجویان در زمینه آموزش پرستاری پرداخت که نتایج حاصل از آن می‌تواند مورد استفاده برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران امر آموزش قرار گیرد تا پرستاران فارغ‌التحصیل با حداکثر توان و کارایی در عرصه‌های خدمت‌رسانی حضور یابند.}, keywords_fa = {آموزش پرستاری‏، دانشجویان پرستاری، اساتید و مربیان پرستاری}, url = {http://ijnr.ir/article-1-802-en.html}, eprint = {http://ijnr.ir/article-1-802-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Nursing Research}, issn = {1735-7012}, eissn = {1735-9074}, year = {2011} } @article{ author = {dabirian, azam and yaghmaee, farideh and rasouli, maryam}, title = {Ostomy patient\'s quality of life: A qualitative study}, abstract ={Introduction: Therapeutic procedures cure diseases and also affect quality of life. Therefore, we can measure quality of life in order to assess impacts of disease and therapeutic procedures. To identifying client problems, it is necessary to assess quality of life dimensions such as physical, spiritual, economic and social aspects. In this regard, researchers conducted a qualitative research to explore quality of life and its dimensions in ostomy patients referred to Iranian ostomy association. Methods: In this qualitative study, 14 patients were interviewed about their quality of life dimensions. Interviews were analyzed using content analysis method. Results: The main themes emerging from this study included physical problems related to colostomy, colostomy and psychological conditions, colostomy and socio-familial relationships, colostomy and economic difficulties, colostomy and nutrition, colostomy and physical activity, colostomy and travel, colostomy and religious issues and colostomy, and sexual problems. Conclusion: The findings of the study showed challenges in quality of life of patients with ostomy. The results can be used by health care providers to create a supporting environment leading to promoting quality of life of patients.}, Keywords = {Qualitative study, Colostomy, Quality of life}, volume = {6}, Number = {20}, pages = {75-82}, publisher = {Iranian Nursing Scientific Association}, title_fa = {کیفیت زندگی مددجویان دارای کلستومی: یک پژوهش کیفی}, abstract_fa ={مقدمه: روش‌های درمانی علاوه بر بهبود بیماری، بر کیفیت زندگی بیمار نیز تأثیر دارد. لذا، تأثیر بیماری و روش‌های درمانی با اندازه‌گیری کیفیت زندگی بیمار سنجیده می‌شود. توجه به ابعاد مختلف کیفیت زندگی مانند جسمی، معنوی، اقتصادی، اجتماعی مددجویان سبب می‌شود تا مشکلات آنان مشخص شود. پژوهش حاضر، با هدف توصیف کیفیت زندگی و ابعاد آن در بیماران دارای استومی مراجعه‌کننده به انجمن استومی ایران انجام شده است. روش: پژوهش حاضر، یک پژوهش کیفی است که به منظور توصیف کیفیت زندگی و ابعاد آن در بیماران دارای استومی انجام شده است. جامعه پژوهش، مددجویان مراجعه‌کننده به انجمن استومی ایران بودند. شرکت‌کنندگان در پژوهش (14 نفر) به روش آسان و در دسترس انتخاب شدند و داده‌های کیفی جمع‌آوری شده از طریق مصاحبه‌های نیمه ساختار یافته، به روش تحلیل محتوا مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: 9 درون مایه اصلی استخراج شده از داده‌های پژوهش، شامل مشکلات جسمی در رابطه با کلستومی، کلستومی و مسایل روان شناختی، کلستومی و روابط اجتماعی و خانوادگی، کلستومی و دشواری‌های اقتصادی، کلستومی و تغذیه، کلستومی و فعالیت جسمی، کلستومی و مسافرت، کلستومی و مسایل دینی و کلستومی و مسایل جنسی بوده است. نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهش نشان‌دهنده چالش‌هایی در کیفیت زندگی بیماران دارای استومی بوده است. نتایج این پژوهش می‌تواند مورد توجه ارایه‌دهندگان مراقبت‌های سلامت قرار گرفته و از نتایج آن‌ها به منظور ایجاد محیطی حمایت‌کننده که منجر به ارتقای کیفیت زندگی آن‌ها شود، استفاده گردد.}, keywords_fa = {پژوهش کیفی، کلستومی، کیفیت زندگی}, url = {http://ijnr.ir/article-1-803-en.html}, eprint = {http://ijnr.ir/article-1-803-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Nursing Research}, issn = {1735-7012}, eissn = {1735-9074}, year = {2011} } @article{ author = {hajibabaiee, fatemeh and jolaee, soodabeh and payravi, hamid and hagani, hami}, title = {The relationship of medication errors among nurses with some organizational and demographic characteristics}, abstract ={Introduction: Medical Errors (Iatrogenesis) constitute one of the major challenges for health systems in every country. The most common kinds of these errors are the medication errors of nurses which have negative impacts on patients, nurses as well as organizations and result in poor quality of healthcare. The aim of this study was to determine the relationship of nurses' medication errors with some organizational and demographic characteristics. Methods: This is a descriptive-analytic study conducted on 286 nurses working in internal, surgery, orthopedics, and gynecology and obstetrics wards of selected hospitals of Iran University of Medical Sciences using the stratified multistage sampling method in 2009. The data were collected using questionnaire designed by the researcher and was analyzed using descriptive statistics and Kruskal-Wallis and independent T test. The software program was SPSS14. Results: The average number of medication errors as in three months per nurse was 19.5 cases. Among personal and organizational characteristics, gender (P<0.000) and attending classes instructing medication administration (P<0.03) were significantly related to medication error. “Administering multiple oral drugs simultaneously” was the most frequent medication error in this study. Conclusion: The fact that the frequency of medication error in this study was altogether higher than studies conducted in other countries highlights the necessity for further attention on the part of nursing managers and authorities. Healthcare providers must identify the causative factors and apply strategies to reduce these errors.}, Keywords = { Medication Error, Nurses, Drug administration}, volume = {6}, Number = {20}, pages = {83-92}, publisher = {Iranian Nursing Scientific Association}, title_fa = {خطاهای دارویی پرستاران و ارتباط آن با برخی مشخصه‌های فردی و سازمانی}, abstract_fa ={مقدمه: خطاهای دارویی از شایع‌ترین خطاهای بالینی هستند که می‌توانند تأثیرات منفی خود را بر بیماران، پرستاران و دیگر کارکنان حرفه‌ای تیم سلامت گذاشته و منجر به کاهش کیفیت مراقبت گردند. هدف از انجام این مطالعه تعیین وقوع خطاهای دارویی پرستاران و ارتباط آن با برخی مشخصه‌های فردی و سازمانی آنان بود. روش: این پژوهش، مطالعه‌ای توصیفی تحلیلی است که برروی 286 پرستار در بخش‌های داخلی، جراحی، ارتوپدی، زنان و زایمان بیمارستان‌های منتخب دانشگاه علوم پزشکی ایران که به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شده بودند، در بین سال‌های 88-1387 انجام گردید. ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود و تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون‌های آماری کروسکال‌والیس، آنالیز واریانس یک‌طرفه و t مستقل انجام شد. نرم‌افزار مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل داده‌ها SPSS v.14 بود. یافته‌ها: میانگین تعداد وقوع خطاهای دارویی پرستاران در عرض سه ماه در بخش‌های مورد مطالعه برای هر پرستار 5/19مورد بوده است. در بین مشخصه‌های فردی و سازمانی، دو متغیر «جنسیت» (0000/0=p) و «گذراندن کلاس آموزشی در زمینه دارو دادن» (03/0p<) با وقوع خطای دارویی ارتباط معنادار داشت. بدین صورت که پرستارانی که کلاس آموزشی در زمینه دارو دادن نگذرانده بودند و همچنین مردان، بیشتر مرتکب خطای دارویی شده‌اند. «دادن چند داروی خوراکی باهم» شایع‌ترین خطای دارویی در این مطالعه بود. نتیجه‌گیری: با توجه به این که میزان خطاهای دارویی در این مطالعه مجموعاً بیش از موارد گزارش شده در کشورهای دیگر بوده است، ضرورت توجه بیشتر مسؤولان و مدیران پرستاری به این موضوع مورد تأکید قرار می‌گیرد. به نظر می‌رسد ارایه‌دهندگان خدمات سلامت لازم است به‌منظورکاهش این خطاها، به شناسایی علل وقوع و به کاربردن راهبردهایی جهت کاهش آن‌ها بپردازند.}, keywords_fa = {خطای دارویی، پرستاران، دارو دادن}, url = {http://ijnr.ir/article-1-804-en.html}, eprint = {http://ijnr.ir/article-1-804-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Nursing Research}, issn = {1735-7012}, eissn = {1735-9074}, year = {2011} }