@article{ author = {jafarizadeh, fatemeh and hojati, hami}, title = {The Effect of Qur\'anic Stories on Preschoolers\' Self-esteem During 2015-2016}, abstract ={Introduction: Self-esteem is one of the most important factors in personality development, which can cause increase in personality development and make positive changes in one's mental health. Reading the Qur'anic stories has a positive effect on children's upbringing and guidance. So, this study aimed to examine the effect of Qur'anic stories on preschoolers' self-esteem. Methods: In this semi-experimental study with a pretest and posttest design, 60 preschool students in Gonbad-e Kavus City were randomly selected and allocated into the two groups of excremental and control during 2015-2016. We performed 8 sessions (twice a week for 60 minutes) of Qur'anic stories on the groups. The Cooper Smith's self-esteem questionnaire was used to collect data. The data were analyzed using descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (paired and independent t-tests) with the SPSS 16 software. Results: The results of the paired t-test showed that the self-esteem level in the control group before using the Qur'anic stories was 27.03 (4/7) and after that was 27.73 (4/6) (P = 0.054). The results of the independent t-test showed no significant difference in the self-steem level between the two groups only in the dimension of family self-esteem (P = 0.006). Conclusions: The results of this study showed that the Qur'anic stories did not have a significant effect on children's self-esteem but it had a significant effect on family self-esteem. Families of preschoolers can be considered as an important factor at providing context for developing recognition and awareness on matters of faith and religious values.  }, Keywords = {Qur'anic Stories, Self-Esteem, Preschoolers}, volume = {12}, Number = {3}, pages = {1-6}, publisher = {Iranian Nursing Scientific Association}, title_fa = {تأثیر قصه‌های قرآنی بر عزت نفس کودکان پیش دبستانی گنبد کاووس در سال 1395}, abstract_fa ={مقدمه: عزت‌نفس از اساسی‌ترین عوامل رشد مطلوب شخصیت فرد است. که با افزایش آن موجب تغییرات مثبت در سلامت روانی فرد می‌گردد. بر اساس این می‌توان با نقل داستانهای بیان شده در قرآن در هدایت و تربیت و اصلاح کودکان قدم بر داشت. این پژوهش بر آن است تا اثر بخشی قصه‌های قرآنی بر تقویت عزت نفس را در کودکان پیش دبستانی بررسی کند. روش کار: این مطالعه نیمه تجربی کلاسیک با پیش‌آزمون و پس‌آزمون با دو گروه مداخله و کنترل بر روی 60 کودک پیش‌دبستانی شهرستان گنبدکاووس با روش نمونه‌گیری تصادفی سال 1395 انجام گردید درگروه آزمایش قصه قرآنی در طول هشت جلسه (هفته‌ای دو جلسه به مدت 60 دقیقه) انجام شد. ابزار تحقیق پرسشنامه عزت‌نفس کوپراسمیت بود. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون آماری تی زوج و تی مستقل و نرم‌افزار آماری SPSS ویرایش 16 استفاده شد. یافته‌ها: داده‌ها توسط آزمون آماری تی مستقل انجام شد که نشان می‌دهد عزت نفس کودکان در گروه کنترل (7/4)03/27 و در گروه آزمون (6/4)3 7/27 بعد مداخله را نشان داد که آزمون تی مستقل اختلاف معنی داری را بین دو گروه نشان نداد (054/0 = P). در مقایسه ابعاد عزت‌نفس گروه آزمون و کنترل فقط در بعد عزت‌نفس خانودگی اختلاف معنی‌داری مشاهده شد (006/0 = P). نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد قصه‌های قرآنی بر عزت نفس کودکان تأثیر معنی داری ندارد و فقط بر عزت نفس کودکان در بعد خانوادگی مؤثر است. می‌توان از خانواده کودکان پیش دبستانی به عنوان بازوی توانمند در فراهم آوردن زمینه لازم جهت ایجاد شناخت و آگاهی نسبت به ارزشها و مسائل اعتقادی و دینی بهره جست.  }, keywords_fa = {قصه‌های قرآنی, عزت‌نفس, کودکان پیش‌دبستانی}, doi = {10.21859/ijnr-12031}, url = {http://ijnr.ir/article-1-1946-en.html}, eprint = {http://ijnr.ir/article-1-1946-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Nursing Research}, issn = {1735-7012}, eissn = {1735-9074}, year = {2017} } @article{ author = {Bahrami-Eyvanekey, Zeinab and Ramezani-Badr, Farhaad and Amini, Kourosh and Karimian, Enayatollah}, title = {Comparison of the Effects of Guided Imagery and Progressive Muscle Relaxation on Quality of Life of Patients Undergoing the Coronary Artery Bypass Graft Surgery: A Randomized Clinical Trial}, abstract ={Introduction: Coronary artery bypass graft surgery is commonly performed to treat the symptoms of the coronary artery disease. Evidences suggest that relaxation therapies may improve psychological outcomes in patients with heart diseases. This study aimed to compare the effects of progressive muscle relaxation and guided imagery on the quality of life of patients undergoing the coronary artery bypass graft surgery. Methods: In this randomized clinical trial study, 49 patients who were scheduled for the coronary artery bypass graft surgery and hospitalized in the medical educational center of Ayatollah Mousavi, Zanjan University of Medical Sciences, were recruited using the convenience sampling method. Participants were randomly assigned into the guided imagery group (n = 27) and progressive muscle relaxation group (n = 22). The quality of life was measured using the Macnew quality of life questionnaire before performing the coronary artery bypass graft surgery and then 2 months after training and doing relaxation by the participants. Data were analyzed using the SPSS software version 17. Results: Results of this study showed a significant increase in the quality of life in two groups after the intervention (P < 0.05), but no significant difference was found in the quality of life between the two groups after the intervention (P = 0.8). Conclusions: It seems that both guided imagery and progressive muscle relaxation as relaxation techniques can be effective in improving the quality of life of patients undergoing the coronary artery bypass graft surgery. These techniques can be used in discharge planning of patients undergoing the coronary artery bypass graft surgery.  }, Keywords = {Coronary Artery Disease, Coronary Artery Bypass Graft Surgery, Guided Imagery, Progressive Muscle Relaxation}, volume = {12}, Number = {3}, pages = {7-15}, publisher = {Iranian Nursing Scientific Association}, title_fa = {مقایسه تأثیر دو روش تجسم هدایت شده و آرام سازی پیشرونده عضلانی بر کیفیت زندگی بیماران تحت جراحی بای پس عروق کرونر: یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده}, abstract_fa ={مقدمه: جراحی بای پس عروق کرونر یکی از درمان‌های رایج بیماری عروق کرونر می‌باشد. شواهد نشان دهنده این نکته است که تکنیک‌های تن آرامی می‌تواند باعث بهبود برآیندهای روانشناختی در بیماران مبتلا به بیماری‌های قلبی شوند. هدف از پژوهش حاضر مقایسه تأثیر آرامسازی پیشرونده عضلانی و تجسم هدایت شده بر کیفیت زندگی بیماران تحت جراحی بای پس عروق کرونر می‌باشد. روش کار: در این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی شده 49 بیمار کاندید جراحی بای پس عروق کرونر بستری در مرکز آموزشی و درمانی آیت الله موسوی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی زنجان (ZUMS) با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس وارد مطالعه شدند؛ سپس نمونه‌ها به روش تخصیص تصادفی در دو گروه تجسم هدایت شده (27 = n) وآرامسازی پیشرونده عضلانی (22 = n) قرار گرفتند. قبل از جراحی بای پس عروق کرونر پرسشنامه کیفیت زندگی مک نیو توسط نمونه‌های پژوهش در گروه‌های مورد مطالعه تکمیل گردید. مجدداً 2 ماه پس از آموزش و انجام تکنیک‌های تن آرامی توسط نمونه‌های پژوهش، کیفیت زندگی نمونه‌ها مورد ارزیابی مجدد قرار گرفت و داده‌ها با استفاده از نرم افزار 17.SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: طبق یافته‌ها در هر گروه افزایش معناداری در کیفیت زندگی بعد از مداخله نسبت به قبل از مداخله مشاهده شد (05/0 > P). اما نتایج آزمون‌های آماری اختلاف معنا داری در کیفیت زندگی بین دو گروه بعد از مداخله نشان نداد (8/0 = P). نتیجه گیری: به نظر می‌رسد هر دو تکنیک تجسم هدایت شده و آرامسازی پیشرونده عضلانی به عنوان تکنیک‌های تن آرامی می‌توانند در بهبود کیفیت زندگی بیماران تحت جراحی بای پس عروق کرونر مؤثر باشند؛ و می‌توان از این تکنیک‌ها در برنامه ریزی ترخیص بیماران تحت جراحی بای پس عروق کرونر استفاده نمود.  }, keywords_fa = {بیماری عروق کرونر, جراحی بای پس عروق کرونر, تجسم هدایت شده, آرامسازی پیشرونده عضلانی}, doi = {10.21859/ijnr-12032}, url = {http://ijnr.ir/article-1-1764-en.html}, eprint = {http://ijnr.ir/article-1-1764-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Nursing Research}, issn = {1735-7012}, eissn = {1735-9074}, year = {2017} } @article{ author = {mohsenipouya, Hossein and majlessi, Fereshteh and shojaeizadeh, Davood and rahimiforooshani, Abbas}, title = {The Effect of Educational Intervention Based on the Pender’s Health Promotion Model on Patients’ Self-efficacy for Self-care Behaviors Following Heart Surgery}, abstract ={Introduction: One of the key factors behind the recovery of patients following heart surgery is the level of self-efficacy, which empowers patients to self-care. This study aimed to examine the effect of an educational intervention based on the health promotion model (HPM) on patients’ self-efficacy following heart surgery. Methods: In this quasi-experimental study, 220 patients were randomly divided into two experimental and control groups (each group, n = 110) one month after the heart surgery. Data were collected using a researcher-made self-care questionnaire developed from the Pender’s model. This instrument included 97 questions and the average content validity index and content validity ratio for the entire questionnaire were 0.90 and 0.84, respectively. Also, the Cronbach’s alpha coefficient for the entire questionnaire was 0.77. Before implementing the educational intervention, the self-care questionnaire was filled out for both groups. The educational program was designed according to the steps used for the HPM. The experimental group and the control group received intervention and usual care, respectively. Patients in both groups were followed up at 3 and 6 months after the educational intervention and the related questionnaire was filled out for them once more. The collected data were analyzed using the SPSS 22 software, Chi-square tests and repeated-measures ANOVA at the significance level (P < 0.05). Results: The results showed that the perceived self-efficacy was changed significantly over time (P < 0.001) and the effect of the intervention after control was significant for other variables as well (P = 0.036). More precisely, the mean score of self-efficacy in the intervention group was higher than in the control group at both 3 and 6 months after the intervention. Conclusions: According to the results of this study, it is highly recommended that the Pender’s HPM be used as a model for the improvement of self-efficacy in patients following heart surgery.  }, Keywords = {Educational Intervention, Pender’s Health Promotion Model, Self-Care Behaviors, Heart Surgery}, volume = {12}, Number = {3}, pages = {16-23}, publisher = {Iranian Nursing Scientific Association}, title_fa = {تاثیرمداخله آموزشی مبتنی بر مدل ارتقاء دهنده سلامت پندربرخودکارآمدی بیماران در خصوص رفتارهای خودمراقبتی پس از جراحی قلب}, abstract_fa ={مقدمه: یکی از عوامل مهم در بهبود بیماران پس از جراحی قلب، میزان خودکارآمدی است که منجربه توانمند شدن بیماران جهت مراقبت از خود می‌شود. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل ارتقاء سلامت بر خودکارآمدی بیماران پس از جراحی قلب انجام شد. روش کار: دراین مطالعه نیمه تجربی تعداد 220 بیمار، یکماه پس از جراحی قلب بصورت تصادفی بدو گروه آزمون و شاهد (هرگروه 110 نفر) تقسیم شدند. جمع آوری داده‌ها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته خودمراقبتی مبتنی بر مدل پندر بود. این ابزار 97 سؤال دارد و میانگین CVI و CVR کل پرسشنامه بترتیب 90/0 و 84/0 تعیین گردید. ضریب آلفای کرونباخ کل پرسشنامه 77/0 بود. قبل از اجرای مداخله آموزشی، پرسشنامه خودمراقبتی برای دوگروه تکمیل شد. طراحی برنامه آموزشی مطابق با مراحل مدل ارتقاء دهنده سلامت (HPM) انجام شد. گروه آزمون مداخله مورد نظر را دریافت کردند. گروه شاهد نیز مراقبتهای معمول را دریافت نمودند. بیماران دو گروه 3 و 6 ماه پس از مداخله آموزشی پیگیری شدند و مجدداً پرسشنامه مربوطه برای آنها تکمیل گردید. داده‌های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار Spss-22 و آزمونهای Chi-Square و آنالیز واریانس با داده‌های تکراری در سطح معنی داری (05/0 > P) مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج مطالعه نشان می‌دهد تغییرات خودکارآمدی درک شده در طول زمان بطور معنی داری تغییرکرده است (001/0 > P) و تأثیر مداخله پس ازکنترل برای بقیه متغیرها نیز معنی دار شده است (036/0 = P). بعبارتی میانگین نمره سازه خودکارآمدی درگروه مداخلـه در دو زمان 3 و 6 ماه پس از مداخله بالاتر از گروه کـنترل بود. نتیجه گیری: باتوجه به نتایج این پژوهش، استفاده از مدل ارتقاء دهنده سلامت پندر بعنوان یک الگو در بهبود خودکارآمدی بیماران پس از جراحی قلب، توصیه و تاکید می‌گردد.  }, keywords_fa = {مداخله آموزشی, مدل ارتقاء دهنده سلامت پندر, رفتارهای خودمراقبتی, جراحی قلب}, doi = {10.21859/ijnr-12033}, url = {http://ijnr.ir/article-1-1895-en.html}, eprint = {http://ijnr.ir/article-1-1895-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Nursing Research}, issn = {1735-7012}, eissn = {1735-9074}, year = {2017} } @article{ author = {Nikbakht, Alireza and gomarverdi, shiva and bastami, Alireza and pashaiisabeti, Fatemeh and Bastami, Masumeh and SabaghiehYaz, Mohammad Rez}, title = {Spouses\' Experiences of Living with Patients with Spinal Cord Injuries: A Phenomenological Study}, abstract ={Introduction: Spinal cord injuries are a major public health problem. Spinal cord injuries are the most important cause of disability around the world. Understanding of spouses' experiences of living with these patients by the health worker team can play a significant role in minimizing disability consequences and burden of the spouses. The aim of this study was to explore and describe the experiences and perceptions of spouses of patients with spinal cord injuries. Methods: In this phenomenological qualitative study, 15 spouses of patients with spinal cord injuries were selected from Tehran rehabilitation centers for spinal cord injuries during 2014-2015 and were interviewed. The participants were selected using the purposeful sampling method. Data were collected through individual semi-structured interviews and analyzed using the Collizi's method. Results: Based on the results of the collizi's analysis, 3 major themes and 12 sub-themes were extracted. The three major themes included "encountering with multiple constraints and challenges", "non-supportive structure", and "need to care with support". Need to support in spite of some restrictions was the essence of the participants' experiences. Conclusions: The findings show that providing care and support to these patients by their spouses is very necessary. Experiences of the patients' spouses can help health care workers and policy makers to eliminate the barriers and enable the patients' families to confront the disabilities and consequences of injuries by implementing the training programs for patients and their families.  }, Keywords = {Spinal Cord Injury, Spouse, Experiences, Phenomenology, Qualitative Study}, volume = {12}, Number = {3}, pages = {24-35}, publisher = {Iranian Nursing Scientific Association}, title_fa = {تجربه همسران مددجویان با ضایعات نخاعی: یک مطالعه پدیدار شناسی}, abstract_fa ={مقدمه: صدمات نخاعی اکتسابی یک مشکل شایع بهداشتی می‌باشد و این مسئله، مهم‌ترین علت ناتوانی در سراسر جهان است. درک تجارب واقعی همسران این بیماران به وسیله تیم مراقبتی نقش مهمی در کاهش عوارض ناتوانی و کاهش رنج مراقبتی همسران دارد. لذا این مطالعه با هدف کشف تجارب همسران مددجویان با ضایعه نخاعی انجام شده است. روش کار: این مطالعه با استفاده از یکی از روشهای تحقیق کیفی تحت عنوان پدیدار شناسی توصیفی انجام شده است. روش جمع آوری اطلاعات در این مطالعه، مصاحبه نیمه سازمان یافته‌ها با 15 شرکت کننده از همسران مددجویان باضایعات نخاعی از مراکز توانبخشی ضایعات نخاعی منزل بیماران بودند و روش تجزیه و تحلیل اطلاعات با روش کلایزی بود. یافته‌ها: تحلیل داده‌ها بعد از تجزیه و تحلیل کلایزی، منجر به ظهور 3 تم و 12 ساب تم استخراج گردید که شامل سه تم‌های اصلی شامل رویارویی با محدودیتها وچالش های متعدد، نیاز به ارائه مراقبت توام با حمایت و ساختار غیر حمایتی بود."نیاز به حمایت در بستری از محدودیتها" به عنوان جوهره تجارب مشارکت کنندگان این مطالعه شناسایی شد. نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان دادکه حمایت توام با مراقبت از طرق همسران خیلی مهم است. تجارب همسران به تیم مراقبت سلامتی و سیاستمداران در کاهش موانع و کمک به تیم بهداشتی برای توانمندسازی خانواده بیماران برای مقابله با ناتوانی و عوارض صدمه به وسیله آموزش و حمایت خانواده و بیماران کمک مهمی می‌نماید.  }, keywords_fa = {تجارب, همسر, بیمار ضایعه نخاعی, مطالعه کیفی, پدیدار شناسی}, doi = {10.21859/ijnr-12034}, url = {http://ijnr.ir/article-1-1944-en.html}, eprint = {http://ijnr.ir/article-1-1944-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Nursing Research}, issn = {1735-7012}, eissn = {1735-9074}, year = {2017} } @article{ author = {tabari, fareba and fadaee, fereshte and kamkari, kambiz}, title = {Investigating the Attitudes of Students towards Educational Counseling Centers}, abstract ={Introduction: Educational consultation is an interaction of a consultant with one or more students. Actually, the purpose of the educational consultation is to help students to solve the problems, which are related to their educational performance, thinking disorders, emotional pain and suffering or behavioral problems. Methods: This descriptive survey study was conducted on 120 students studying at the School of Nursing and Midwifery of Tehran University of Medical Sciences in 2014. Data were collected using a researcher-made questionnaire included demographic characteristics and an assessment questionnaire for evaluating students' attitude dimensions in three areas of behavioral, emotional and recognition. The validity and reliability of the questionaire were confirmed and then the collected data were analyzed using Chi-square and independent t-testwith the SPSS 16 software. Results: The results of this study showed that students had a positive attitude towards the behavioral, emotional and recognition areas. So the attitude of these students towards educational counseling centers was favorable (α = 0.01). Conclusions: The findings of the present study show the positive attitudes of students towards educational consultation. This positive attitude can be used to improve the educational status of students.  }, Keywords = {Attitude Dimensions, Educational Consultation, Educational Consultation Centers}, volume = {12}, Number = {3}, pages = {36-43}, publisher = {Iranian Nursing Scientific Association}, title_fa = {بررسی ابعاد نگرش دانشجویان به مراکز مشاوره تحصیلی}, abstract_fa ={مقدمه: مشاوره تحصیلی تعامل بین مشاور و یک یا چند دانشجو است. هدف آن در واقع کمک به دانشجویان برای حل مشکلاتی که به عملکرد تحصیلی، اختلالات تفکر، درد و رنج عاطفی و یا مشکلات رفتاری دانشجویان مرتبط است می‌باشد. روش کار: در این مطالعه توصیفی زمینه‌یابی یا پیمایشی است که در سال 1393 بر روی 120 نفر ازدانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. ابزار گرد آوری داده‌ها پرسشنامه پژوهشگرساخته بود که شامل مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه ارزیابی ابعاد نگرش دانشجویان در سه حیطه شناختی، رفتاری و عاطفی بود، که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفت وسپس اطلاعات جمع اوری شده با استفاده ازنرم افزار SPSS نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در ضمن از توزیع فراوانی برای توصیف داده‌ها و از آزمون‌های مجذور کای و t مستقل برای بررسی تفاوت بین میانگین متغیرهاو همچنین، از روش لی‌هی به منظور اولویت‌بندی گویه‌ها استفاده شده است. یافته‌ها: نتایج این مطالعه نشان داد که دیدگاه دانشجویان نسبت به حیطه‌های عاطفی، رفتاری وشناختی نگرش مثبتاست دبنابر این «نگرش» دانشجویان، نسبت به مراکز مشاوره تحصیلی مطلوب است (01/0 = α). نتیجه گیری: نتایج مطالعه بیانگر نگرش مثبت دانشجویان نسبت به امر مشاوره بوده است، که در صورت فراهم بودن بستر مناسب می‌توان از این فرصت جهت پیشرفت دانشجویان در زمینه‌های مختلف استفاده نمود.  }, keywords_fa = {ابعاد نگرش, مشاوره تحصیلیِ, مراکز مشاوره تحصیلی}, doi = {10.21859/ijnr-12035}, url = {http://ijnr.ir/article-1-1919-en.html}, eprint = {http://ijnr.ir/article-1-1919-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Nursing Research}, issn = {1735-7012}, eissn = {1735-9074}, year = {2017} } @article{ author = {Nesayan, Abbas and AssadiGandomani, Roghayaeh and Bagheri, Hadiseh}, title = {Relationship between Job Stress and Nurses’ Personality Traits and Spiritual Experiences}, abstract ={Introduction: Job stress can affect the behavior and job performance in many different ways. Studies have shown that different factors are associated with occupational stress. Thus, the aim of this study was to investigate the relationship between job stress and nurses' personality traits and spiritual experiences. Methods: This correlational descriptive study was conducted on 178 nurses working in different wards and 59 nurses in the operating room of Imam Reza Hospital in the Birjand City, Iran. Among this population, 134 nurses were selected through the simple random sampling method. To collect data, three questionnaires including the daily spiritual experience scale, big five factors of personality inventory and job stress questionnaire were used. Data were collected by the self-reporting method and analyzed using descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (Pearson correlation and regression analysis) with the SPSS 19 software. Results: Results showed that there was a significant relationship between feelings of the presence of the God from the components of daily spiritual experiences and job stress (P < 0.01). The results also showed that among the components of personality traits, only two components of extraversion and neuroticism were significantly correlated with job stress (P < 0.01). Conclusions: According to the findings of this study, there is a relationship between job stress with daily spiritual experiences and personality characteristics in nurses. So, it is recommended that the personality characteristics be considered in recruiting the nurses and positive spiritual experiences be developed to reduce their job-related stress.  }, Keywords = {Stress, Job Stress, Personality Traits, Daily Experiences, Nurses}, volume = {12}, Number = {3}, pages = {44-49}, publisher = {Iranian Nursing Scientific Association}, title_fa = {رابطه استرس شغلی با ویژگی‌های شخصیتی و تجارب معنوی پرستاران}, abstract_fa ={مقدمه: استرس شغلی یکی از موضوعات مهم مرتبط با رفتار انسانی می‌باشد و به دلایل متعددی در عملکرد شغلی تأثیر می‌گذارد. عوامل متعددی با استرس شغلی رابطه دارند، این پژوهش با هدف تعیین رابطه استرس شغلی با ویژگی‌های شخصیتی و تجارب معنوی پرستاران انجام شد. روش کار: این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی در سال 1394 انجام شد. جامعه آماری این پژوهش کلیه پرستاران بیمارستان امام رضا (ع) شهرستان بیرجند بودند که شامل 178 پرستار شاغل در بخش‌های مختلف و 59 پرستار شاغل در اتاق عمل بودند. از میان این پرستاران 134 نفر با استفاده از روش تصادفی ساده به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات از سه پرسشنامه شامل پرسشنامه تجارب معنوی روزانه، پرسشنامه 5 عامل بزرگ شخصیت و پرسشنامه استرس شغلی استفاده شد. داده‌ها به شیوه خودگزارشی جمع اوری شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 19 و روش‌های آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی (همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون) انجام شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که احساس حضور خداوند از مؤلفه‌های تجارب معنوی روزانه با استرس شغلی رابطه معنی‌داری دارد (01/0 > P). از میان مؤلفه‌های ویژگی‌های شخصیتی، تنها دو مؤلفه برونگرایی و روان رنجورخویی دارای همبستگی معنادار با استرس شغلی بودند (01/0 > P). نتیجه گیری: با استناد به یافته‌ها استرس شغلی با تجارب معنوی روزانه و ویژگی‌های شخصیتی ارتباط دارد، لذا پیشنهاد می‌شود در گزینش پرستاران به ویژگی‌های شخصیتی آن‌ها توجه کرد همچنین تلاش کرد تا با ایجاد تجربه‌های معنوی مثبتی استرس شغلی آنان کاهش یابد.  }, keywords_fa = { استرس, استرس شغلی, ویژگی‌های شخصیتی, تجارب روزانه, پرستار}, doi = {10.21859/ijnr-12036}, url = {http://ijnr.ir/article-1-1804-en.html}, eprint = {http://ijnr.ir/article-1-1804-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Nursing Research}, issn = {1735-7012}, eissn = {1735-9074}, year = {2017} } @article{ author = {Sadooghiasl, Afsaneh and Navab, Elham and Negarandeh, Reza and NikbakhtNasrabadi, Alirez}, title = {A Comparative Study of the Geriatric Nursing Curriculum in Iran and USA}, abstract ={Introduction: Comparison of the geriatric nursing with other curriculums may help to identify strengths and weaknesses of the program and provide an opportunity to improve the program and competition. This study aimed to compare the geriatric nursing curriculum in Iran and USA. Methods: This descriptive comparative study was conducted in 2014 by using the Brody's four steps pattern. The two curriculums were selected among geriatric nursing education curriculums using the purposeful sampling method in Iran (Tehran University of Medical Sciences) and USA (John Hopkins University). Information on the web page of the two universities was used for comparison of the two curriculums in 2014. Comparative elements were the mission and objectives, course contents, student admission, graduate working opportunity, and tuition. Results: The results showed differences and similarities among the two curriculums. In Iran, the main focus of program was on clinical, teaching and research areas and students were admitted through norm testing, which is centralized. In USA, admission was followed by a decentralized pattern and students posed selection criteria. The curriculum in USA was presented separately by focusing on prevention and clinical areas. Conclusions: According to the findings of the present study, using a decentralized method and considering multi-criteria for admitting student, defining objective working opportunity, defining program for clinical setting and community health care separately, designing an educational program for tutor and researcher training, to improve geriatric nursing graduate programs are offered in Iran.  }, Keywords = {Nursing Curriculum, Geriatric Nursing, Comparative Study, Iran, USA}, volume = {12}, Number = {3}, pages = {52-57}, publisher = {Iranian Nursing Scientific Association}, title_fa = {مقایسه تطبیقی برنامه درسی کارشناسی ارشد پرستاری سالمندی ایران و امریکا}, abstract_fa ={مقدمه: مقایسه برنامه‌های درسی موجود با یکدیگر به شناسایی نقاط قوت و ضعف برنامه کمک کرده و فرصتی را برای بهبود برنامه و ایجاد رقابت فراهم می‌کند. این پژوهش با هدف بررسی و مقایسه تطبیقی برنامه درسی کارشناسی ارشد پرستاری سالمندی ایران و امریکا انجام شد. روش کار: این مطالعه با استفاده از روش تطبیقی با کمک الگوی برودی در سال 1392 انجام شد. در این مطالعه برنامه‌های درسی فوق لیسانس پرستاری سالمندی در ایران و امریکا مقایسه شدند دانشگاه علوم پزشکی تهران از ایران و دانشگاه جان هاپکینز از امریکا انتخاب شدند. اطلاعات از طریق مستندات موجود در صفحه الکترونیکی دو دانشگاه در سال 1392 استخراج شدند. دو برنامه درسی از نظر رسالت و اهداف برنامه، نحوه پذیرش دانشجو، مدت دوره، تعداد واحدهای درسی، عناوین دروس، نحوه پذیرش دانشجو، فرصت‌های اشتغال فارغ التحصیلان و هزینه‌های تحصیلی، در چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری، و مقایسه، بررسی شدند. یافته‌ها: اهداف برنامه سالمندی در ایران بر سه حوزه بالین، آموزش و پژوهش تمرکز دارد. فرصت‌های اشتغال، هماهنگ با اهداف برنامه توصیف شده و بسیار کلی است. پذیرش دانشجو متمرکز و به شکل هنجاری است. در امریکا برنامه در دو حوزه مجزا پیشگیری و بالینی متمرکز است. فرصت‌های اشتغال تعریف عینی‌تری دارد و متناسب با اهداف برنامه است. پذیرش دانشجو غیرمتمرکز و به صورت ملاکی است. نتیجه گیری: استفاده از روش غیر متمرکز و معیارهای چندگانه برای پذیرش دانشجو، توجه به پیشینه علمی و حرفه‌ای متقاضیان، تعریف عینی واحدهای اشتغال فارغ التحصیلان، تفکیک برنامه متناسب با فعالیت فارغ التحصیلان در مراکز بهداشتی در جامعه و مراکز بالینی، طراحی برنامه‌های تکمیلی جداگانه برای تربیت مدرس و محقق، تمرکز بر دروس متناسب با محل‌های خدمت رسانی فارغ التحصیلان، برای بهبود برنامه فوق لیسانس پرستاری سالمندی در ایران پیشنهاد می‌شود.  }, keywords_fa = {برنامه درسی پرستاری, پرستاری سالمندی, مطالعه تطبیقی, ایران, امریکا}, doi = {10.21859/ijnr-12037}, url = {http://ijnr.ir/article-1-1489-en.html}, eprint = {http://ijnr.ir/article-1-1489-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Nursing Research}, issn = {1735-7012}, eissn = {1735-9074}, year = {2017} } @article{ author = {Ravand, Hamideh and Darvish, Hasan and NikbakhtNasrabadi, Alirez}, title = {Relationship between Transformational Leadership and Process and Service Innovation in a Teaching Hospital of Tehran University of Medical Sciences}, abstract ={Introduction: Innovation has become widely recognized as a key to organizations' success and leadership style is one of the most important dynamic factors in progress or stagnation of the organizations. Transformational leadership with creating changes in the organization can be able to stimulate staff innovation. This study aimed to investigate the relationship between transformational leadership and process and service innovation in a teaching hospital of Tehran University of Medical Sciences. Methods: In this descriptive-correlational study, 200 staff members were selected from a teaching hospital of Tehran University of Medical Sciences using the random and classification method in 2016.The data were collected through two questionnaires, a standard questionnaire of transformational leadership of Bass & Avolio and a researcher-made questionnaire of innovation. Data were analyzed using Pearson's tests and regression analysis with SPSS 24 software. Results: The results showed a positive and significant relationship between transformational leadership and process and service innovation (P = 0.0001). Also, there was a positive and significant relationship between all components of transformational leadership (idealized influence, intellectual stimulation, individual consideration and inspirational motivation) with process and service innovation. The results of the regression showed a significant relationship between transformational leadership and process and service innovation (P = 0.0001). In this study, a significant relationship was found between the level of employees' education and innovation (P = 0.0001). Conclusions: It can be concluded that if the senior management of organizations adopts the transformational leadership style, the ability of the organizations increases to create innovation and organization goes toward growth and progress.  }, Keywords = {Transformational Leadership, Process and Service Innovation}, volume = {12}, Number = {3}, pages = {58-66}, publisher = {Iranian Nursing Scientific Association}, title_fa = {ارتباط رهبری تحول آفرین و نوآوری فرایند و خدمت در بیمارستان آموزشی منتخب دانشگاه علوم پزشکی تهران}, abstract_fa ={مقدمه: نوآوری بطور گسترده به عنوان کلید موفقیت سازمانها شناخته شده است و سبک رهبری از مهمترین عوامل پویایی، پیشرفت و یا رکود سازمانهاست. سبک رهبری تحول آفرین با ایجاد تحول در سازمان قادر به برانگیختن نوآوری در کارکنان می‌باشد. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط رهبری تحول آفرین و نوآوری فرایند و خدمت در بیمارستان آموزشی منتخب دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. روش کار: این مطالعه توصیفی-همبستگی درسال 1395 انجام شد. محیط پژوهش بیمارستان آموزشی منتخب دانشگاه علوم پزشکی تهران و جامعه پژوهش کلیه کارکنان شاغل در آن (440 نفر) بود. تعداد 200 آزمودنی به شیوه نمونه گیری از نوع تصادفی و طبقه بندی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار جمع آوری اطلاعات، شامل پرسشنامه استاندارد رهبری تحول آفرین بأس و آوالیو و پرسشنامه محقق ساخته نوآوری بود که روایی و پایایی آن انجام شد. داده‌ها با نرم افزار SPSS نسخه 24 و با استفاده از آزمون‌های پیرسون و تحلیل رگرسیون تجزیه و تحلیل گردید. یافته‌ها: در مطالعه حاضر بین رهبری تحول آفرین و نوآوری فرایند و خدمت رابطه مثبت و معنی داری وجود داشت (0/0001= P). همچنین بین تمامی مؤلفه‌های رهبری تحول آفرین (نفوذ آرمانی، ترغیب ذهنی، ملاحظات فردی و انگیزش الهام بخش) با نوآوری فرایند و خدمت ارتباط معنی دار و مثبت وجود داشت. نتایج حاصل از رگرسیون حاکی از آن بود که مدل بکار گرفته شده ارتباط معنی دار رهبری تحول آفرین بر نوآوری فرایند و خدمت را تأیید می‌کند (0/0001= P). در این مطالعه بین سطح تحصیلات کارکنان و نوآوری رابطه معنی داری دیده شد (0/0001= P). نتیجه گیری: با توجه به یافته‌ها پیشنهاد می‌شود اگر مدیریت ارشد سازمانها سبک رهبری تحول آفرین را بکار گیرند، توانایی ایجاد نوآوری در سازمان افزایش می‌یابد و به نظر می‌رسد سازمان به سوی رشد و ترقی پیش می‌رود.  }, keywords_fa = {رهبری تحول آفرین, نوآوری فرایند, نوآوری خدمت}, doi = {10.21859/ijnr-12038}, url = {http://ijnr.ir/article-1-1904-en.html}, eprint = {http://ijnr.ir/article-1-1904-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Nursing Research}, issn = {1735-7012}, eissn = {1735-9074}, year = {2017} }