[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: جلد 8، شماره 1 - ( بهار 1392 ) ::
جلد 8 شماره 1 صفحات 68-75 برگشت به فهرست نسخه ها
ارتباط بین تیپ شخصیتی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی قزوین
خانم اعظم قربانی*، خانم کبری نوروزی، دکتر حسن جهانی هاشمی، اقای محمد ابراهیم ساریچلو، خانم فرزانه فلاحت پیشه
د ع پ قزوین ، ghorbani_az@yahoo.com
چکیده:   (29082 مشاهده)
مقدمه: موفقیت و پیشرفت تحصیلی می‌تواند موجب خودشکوفایی و افزایش اعتماد به نفس دانشجویان شود. هوش، حافظه و تیپ شخصیتی از عوامل مؤثر بر یادگیری هستند. مطالعه حاضر به منظور تعیین ارتباط تیپ شخصیتی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان رشته پرستاری انجام شد. روش: این مطالعه تحلیلی در سال 1388 بر روی 161 دانشجوی پرستاری (ترم سوم و بالاتر) دانشکده پرستاری و مامایی قزوین انجام شد، جامعه پژوهش با پرسشنامه جمعیت‌شناسی و شخصیتی آیزینگ (EPI) ارزیابی شدند و معدل کل نیمسال‌های تحصیلی به عنوان معیار پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS v.15 توسط آزمون‌های آماری t، آنالیز واریانس و ضریب همبستگی پیرسون در سطح معناداری 05/0p< تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: 9/83% نمونه دختر و 1/16% پسر بودند، نتایج نشان داد بیشتر نمونه‌ها (1/44%) برون‌گرا با بی‌ثباتی هیجانی بودند. آزمون آماری بین تیپ شخصیتی و معدل ارتباط معناداری را نشان داد (25/3=F ، 023/0=p)، (افرادی که ویژگی شخصیتی برون‌گرای بی‌ثبات هیجانی بودند، پیشرفت تحصیلی بیشتری داشتند). ضریب همبستگی پیرسون بین متغیرهای معدل کل و درون‌گرایی- برون‌گرایی نشان داد که بین معدل کل تحصیلی و درون‌گرایی رابطه معکوس معناداری وجود دارد (167/0-=r، 038/0=p). نتیجه‌گیری: چنین به نظر می‌رسد، پیشرفت تحصیلی افراد متأثر از ویژگی شخصیتی و وضعیت روانی آن‌ها نیز می‌باشد، لذا بررسی بیشتر مسایل روانی و شخصیتی دانشجویان در رشته‌های مختلف و بیشتر فعال نمودن مراکز مشاوره‌ای در دسترس دانشجویان، ضروری به نظر می‌رسد.
واژه‌های کلیدی: تیپ شخصیتی، پیشرفت تحصیلی، دانشجویان پرستاری
متن کامل [PDF 697 kb]   (131 دریافت)    
نوع مطالعه: آموزش پرستاری | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1391/11/17 | انتشار: 1392/1/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghorbani A, noroozi K, Jahani-Hashem H, Sarichlou M E, Falahatpisheh F. Correlation between type of personality and academic achievement of nursing students in university of medical sciences Qazvin. IJNR. 2013; 8 (1) :68-75
URL: http://ijnr.ir/article-1-1139-fa.html

قربانی اعظم، نوروزی کبری، جهانی هاشمی حسن، ساریچلو محمد ابراهیم، فلاحت پیشه فرزانه. ارتباط بین تیپ شخصیتی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی قزوین. پژوهش پرستاری. 1392; 8 (1) :68-75

URL: http://ijnr.ir/article-1-1139-fa.html



جلد 8، شماره 1 - ( بهار 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4296