مقدمه: تضمین کیفیت آموزش عالی به ویژه آموزش دکتری یکی از دغدغهها و اولویتهای برنامهریزان عرصه آموزش عالی میباشد. تطبیق، مقایسه و تحلیل ابعاد مختلف برنامههای آموزشی با سایر کشورها، در رفع این دغدغه بسیار مؤثر است. لذا این مطالعه با هدف مقایسه توصیفی- تطبیقی برنامه دکتری پرستاری ایران و دانشگاه کارولینای شمالی آمریکا انجام شد.
روش کار: این مطالعه توصیفی با رویکرد تطبیقی میباشد که طی آن نظام آموزش پرستاری ایران با عناصر تشکیل دهنده برنامه آموزشی مقطع دکتری دانشگاه کارولینای شمالی مورد مقایسه قرار گرفت. جستجوی اینترنتی، با استفاده پایگاههای فارسی و انگلیسی صورت پذیرفت. دادههای جمعآوری شده با استفاده از الگوی چهار مرحلهای Bereday شامل توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: محتوای دروس در کارولینای شمالی بسیار تخصصی، متمرکز بر نیاز دانشجو، همسو با فلسفه و اهداف برنامه میباشد و نیازهای جامعه در واحدهای درسی دانشجویان گنجانده شده است. برنامه آموزشی دکترای پرستاری کارولینای شمالی به صورت تمام وقت و نیمه وقت با مدت آموزشی 5/3 سال میباشد و جذب دانشجو به طور مستقل توسط دانشگاه صورت میپذیرد ولی در ایران این مقطع صرفاً تمام وقت است و پذیرش دانشجو بصورت متمرکز انجام میشود. گرایشهای این دانشگاه برای این مقطع شامل دکتری فلسفه و دکتری بالین پرستاری، پست دکتری، دکتری علوم پرستاری و دکتری هوشبری بالین پرستاری میباشد ولی در ایران صرفاً با گرایشPhD ارائه میشود. در کارولینای شمالی پذیرش در مقطع دکتری، از کارشناسی هم امکان پذیر می باشد، در حالی که در ایران این امکان وجود ندارد.
نتیجهگیری: باتوجه به مقایسههای انجام شده و برتریهای کوریکولوم دانشگاه کارولینای شمالی، شایسته است که برنامهریزان آموزش پرستاری ایران، تغییرات اساسی را در کوریکولوم این مقطع از نظر فلسفه و اهداف، مدت دوره، واحدهای درسی و ... ایجاد نمایند، بطوری که راه گشای مشکلات نظام مراقبت سلامت و جامعه باشد.
goliroshan S, nobahar M, babamohammady H. Comparative study of Nursing Ph.D. Curriculum in Iran and Carolina. IJNR 2019; 14 (5) :47-57 URL: http://ijnr.ir/article-1-2255-fa.html
گلی روشن صغری، نوبهار منیر، بابامحمدی حسن. مقایسه تطبیقی برنامه آموزشی دوره دکتری پرستاری ایران با کارولینای آمریکا. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1398; 14 (5) :47-57