[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
انجمن علمی پرستاری ایران::
مشاوران تحقیق کیفی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
:: نحوه ثبت نام
:: راهنمای نگارش
:: درباره نشریه
:: مجله پژوهش پرستاری
نمایه پرستاری
AWT IMAGE
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
روان پرستاری
AWT IMAGE
سامانه جامع رسانه ها
:: جلد 14، شماره 5 - ( آذر و دی 1398 ) ::
جلد 14 شماره 5 صفحات 57-47 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تطبیقی برنامه آموزشی دوره دکتری پرستاری ایران با کارولینای آمریکا
صغری گلی روشن ، منیر نوبهار* ، حسن بابامحمدی
دانشگاه علوم پزشکی سمنان ، Nobahar43@semums.ac.ir
چکیده:   (4817 مشاهده)

مقدمه: تضمین کیفیت آموزش عالی به ویژه آموزش دکتری یکی از دغدغه‌ها و اولویت‌های برنامه‌ریزان عرصه آموزش عالی می‌باشد. تطبیق، مقایسه و تحلیل ابعاد مختلف برنامه‌های آموزشی با سایر کشورها، در رفع این دغدغه بسیار مؤثر است. لذا این مطالعه با هدف مقایسه توصیفی- تطبیقی برنامه دکتری پرستاری ایران و دانشگاه کارولینای شمالی آمریکا انجام شد.
روش کار: این مطالعه توصیفی با رویکرد تطبیقی می‌باشد که طی آن نظام آموزش پرستاری ایران با عناصر تشکیل دهنده برنامه آموزشی مقطع دکتری دانشگاه کارولینای شمالی مورد مقایسه قرار گرفت. جستجوی اینترنتی، با استفاده پایگاه­های فارسی و انگلیسی صورت پذیرفت. داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از الگوی چهار مرحله‌ای Bereday شامل توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: محتوای دروس در کارولینای شمالی بسیار تخصصی، متمرکز بر نیاز دانشجو، همسو با فلسفه و اهداف برنامه می‌باشد و نیازهای جامعه در واحدهای درسی دانشجویان گنجانده شده ‌است. برنامه آموزشی دکترای پرستاری کارولینای شمالی به صورت تمام وقت و نیمه وقت با مدت آموزشی 5/3 سال می‌باشد و جذب دانشجو به طور مستقل توسط دانشگاه صورت می‌پذیرد ولی در ایران این مقطع صرفاً تمام وقت است و پذیرش دانشجو بصورت متمرکز انجام می‌شود. گرایش‌های این دانشگاه برای این مقطع شامل دکتری فلسفه و دکتری بالین پرستاری، پست دکتری، دکتری علوم پرستاری و دکتری هوشبری بالین پرستاری می‌باشد ولی در ایران صرفاً با گرایشPhD ارائه می‌شود. در کارولینای شمالی پذیرش در مقطع دکتری، از کارشناسی هم امکان پذیر می باشد، در حالی که در ایران این امکان وجود ندارد.
نتیجه‌گیری: باتوجه به مقایسه‌های انجام شده و برتری‌های کوریکولوم دانشگاه کارولینای شمالی، شایسته است که برنامه‌ریزان آموزش پرستاری ایران، تغییرات اساسی را در کوریکولوم این مقطع از نظر فلسفه و اهداف، مدت دوره، واحدهای درسی و ... ایجاد نمایند، بطوری که راه گشای مشکلات نظام مراقبت سلامت و جامعه باشد.
 
واژه‌های کلیدی: برنامه درسی، دکتری پرستاری، مطالعه تطبیقی، کارولینای آمریکا، ایران
متن کامل [PDF 720 kb]   (1370 دریافت)    
نوع مطالعه: آموزش پرستاری | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1398/3/21 | پذیرش: 1398/9/5 | انتشار: 1398/9/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

goliroshan S, nobahar M, babamohammady H. Comparative study of Nursing Ph.D. Curriculum in Iran and Carolina. IJNR 2019; 14 (5) :47-57
URL: http://ijnr.ir/article-1-2255-fa.html

گلی روشن صغری، نوبهار منیر، بابامحمدی حسن. مقایسه تطبیقی برنامه آموزشی دوره دکتری پرستاری ایران با کارولینای آمریکا. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1398; 14 (5) :47-57

URL: http://ijnr.ir/article-1-2255-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 14، شماره 5 - ( آذر و دی 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645