نقش واسطه ای ویژگی های شخصیتی وابسته به جنس در رابطه بین سبک های هویت و دلبستگی با تمایزیافتگی خود در دانشجویان پرستاری
|
لیلاسادات عزیزی ، بهنام مکوندی ، ناهید رامک ، علیرضا سنگانی* ، صدیقه ابراهیمی |
گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران ، sangany.psycho@gmail.com |
|
چکیده: (2923 مشاهده) |
مقدمه: تمایز یافتگی که مهمترین مفهوم نظریه ی سیستم های خانواده است و میزان توانایی فرد در تفکیک فرایندهای عقلی و احساسی خویش از دیگران را نشان می دهد. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه ای ویژگی های شخصیتی وابسته به جنس در رابطه بین سبک های هویت و دلبستگی با تمایزیافتگی خود بود.
روش کار: روش پژوهش همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود و جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشجویان دانشکده پرستاری علوم پزشکی تهران سال تحصیلی 97-96 بود. با توجه به تعداد متغیرهای مشاهده شده در پژوهش تعداد 300 دانشجو به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای خود تمایز یافتگی DSI-R، پرسشنامه سبک هویت برزونسکی، پرسشنامه ویژگی های شخصی اسپنس وسبکهای دلبستگی بزرگسالان بود. دادههای جمع آوری شده با استفاده از روش معادلات رگرسیونی تحلیل گردیده شد.
یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد بین ویژگی های شخصیتی وابسته به جنس، سبک های هویت و دلبستگی با تمایزیافتگی خود رابطه معنیداری وجود داشت (001/0P≤)، همچنین ویژگی های شخصیتی وابسته به جنس (20/0-,β=001/0P≤)، سبک های هویت (31/0-,β=001/0P≤) و دلبستگی (19/0-,β=001/0P≤)، بر تمایزیافتگی خود اثر دارند و ویژگی های شخصیتی وابسته به جنس در رابطه بین سبک های هویت و دلبستگی با تمایزیافتگی خود میانجی گر مناسبی است، به طور کلی مدل پژوهش تایید گردیده شد.
نتیجه گیری: بر اساس نتایج میتوان بیان نمود که جهت کاهش تمایزیافتگیخود به عنوان یک عامل روانشناختی منفی توجه به سبکهای هویت و دلبستگی به عنوان یک عامل بین فردیدر زمینه ابعاد شخصیتی دانشجویان پرستاری ضروری است.
|
|
واژههای کلیدی: ویژگی های شخصیتی وابسته به جنس، سبک های هویت، دلبستگی، تمایزیافتگیخود، دانشجویان پرستاری |
|
متن کامل [PDF 884 kb]
(1238 دریافت)
|
نوع مطالعه: آموزش پرستاری |
موضوع مقاله:
علوم رفتاری و روانی(روانشناسی، مددکاری و...) دریافت: 1397/11/3 | انتشار: 1398/7/10
|
|
|
|