مقدمه: فرایند یادگیری در تمام دوران زندگی کاری پرستاران وجود دارد و یادگیری مبتنی برکار یکی از بهترین روشهای یادگیری برای تضمین شایستگی حرفهای در طول دوران کاری آنهاست. در اهداف استراتژیک سازمانهای بهداشتی ـ درمانی برای کسب موفقیت، آگاهی از ارزش و اهمیت این شیوه یادگیری بسیار مهم است. هدف این مطالعه بررسی موانع اجرایی شیوه یادگیری مبتنی برکار در محیطهای بالینی بود. روش کار: این مطالعه توصیفی- تحلیلی، در بهمنماه 1397 در دو بیمارستان وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شد. با استفاده از نمونهگیری دردسترس و استفاده از جدول مورگان 220 نفر از پرستاران بالینی، مدیران پرستاری (مترون، سوپروایزر، سرپرستار) بعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. نظرهای پرستاران و مدیران پرستاری با استفاده پرسشنامه پژوهشگر ساخته که روا و پایا گردید، در محیطهای آموزش بالینی مورد بررسی قرار گرفت. پس از جمع آوری دادهها با استفاده از نرمافزار Spss تجزیه و تحلیل دادهها انجام شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی (فراوانی و درصد) و آزمونهای استنباطی (تحلیل عامل اکتشافی، آزمون کفایت نمونه برداری کیسر- مایر- اولکین، آزمون کرویت بارتلت، ضریب آلفای کرونباخ، آزمون مقایسه یک گروهی، آزمون میانگینهای مستقل و آزمون آماری ناپارامتری درون موردی فریدمن) مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتند. یافتهها: ازنظر مدیران پرستاری و پرستاران عوامل فردی، سازمانی و مدیریتی، موانع جدی در یادگیری مبتنی برکار در مراکز بهداشتی – درمانی بودند. تفاوت میان نظرات مدیران پرستاری با پرستاران فقط درموانع مدیریتی از نظر آماری(01/0>P) معنادار بود و تفاوت میان نظرات مدیران پرستاری با پرستاران در موانع فردی و سازمانی ازنظر آماری معنادار نبود (05/0<P). پرستاران در مقایسه با مدیران پرستاری، موانع مدیریتی را در یادگیری مبتنی بر کار بیشتر دخیل میدانستند. در صورتیکه از نظر مدیران پرستاری موانع سازمانی بیشترین عامل محدودیت برای شیوه یادگیریهای مبتنی برکار در محیطهای بالینی بود. نتیجه گیری: استفاده از شیوه یادگیری مبتنی برکار یکی از راههای یادگیری فعال و تعاملی میباشد که موجبات پیشرفت حرفهای در بسیاری از زمینهها از جمله پرستاری میگردد. لذا شناسایی عواملی که بر اجرا یا عدم اجرای صحیح این رویکرد یادگیری تأثیر میگذارند حائز اهمیت میباشد. بنابراین لازم است که سازمانهای بهداشتی –درمانی و مدیران اجرایی به خصوص در عرصههای بالینی بادر نظر گرفتن لزوم انجام کار و بهبود کیفیت خدمات پرستاری در محیطهای بالین و بیمارستانی سایر عواملی را که از یادگیریهای ضمن کار ممانعت میکند شناسایی کنند و تا حدامکان در جهت آشنایی بیشتر کارکنان و اجرایی شدن روشهای نوین و فعال آموزشی و در صورت لزوم ادغام آن با دیگر روشهای یادگیری اقدام نمایند.
jafari S, matbouei M, soleimani M. Barriers to work-based learning in clinical environment from the perspective of nurses and nursing managers. IJNR 2021; 16 (4) :87-96 URL: http://ijnr.ir/article-1-2298-fa.html
جعفری سکینه، مطبوعی مهسا، سلیمانی محسن. موانع یادگیری مبتنی برکار در محیط های بالینی از دیدگاه پرستاران و مدیران پرستاری. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1400; 16 (4) :87-96