نقش هوش معنوی و رضایت از زندگی در سلامت روان پرستاران
|
بهنام مولائی ، مهریار ندرمحمدی ، پرویز مولوی* ، آنیتا آذرکلاه ، آیسان سادات شارعی ، جابر علیزاده گورادل |
دانشگاه علوم پزشکی اردبیل ، p.molavi@yahoo.com |
|
چکیده: (2358 مشاهده) |
مقدمه: یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در پیشرفت هر سازمان، سلامت روان کارکنان آن است. توجه به سلامت روان پرستاران به خاطر حساسیت شغلی آنان ضرورت دارد. از جمله متغیرهای مهم که میتواند سلامت روان را پیشبینی کند هوش معنوی و رضایت از زندگی است؛ در همین راستا تحقیق حاضر در پی بررسی توان پیش بینی سلامت روان پرستاران از طریق هوش معنوی و رضایت از زندگی است.
روش کار: روش تحقیق پژوهش توصیفی همبستگی است. جامعه آماری تحقیق شامل پرستاران شاغل در مراکز آموزشی درمانی شهر اردبیل (1026=N) در سال 1398بود. حجم نمونه (351=n) از طریق جدول نمونه گیری مورگان مشخص و نمونه مورد نیاز به صورت تصادفی طبقهای انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از سه پرسشنامه استاندارد هوش معنوی کینگ، رضایت از زندگی داینر و همکاران و سلامت روان (SCL-25) استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی ( ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره) به وسیله نرم افزار SPSS-22 انجام گرفت.
یافته ها: تحلیل دادهها نشان داد که بین سلامت روان با هوش معنوی و رضایت از زندگی رابطه مثبت معناداری وجود دارد. همچنین تحلیل دادهها نشان داد که از بین مولفههای هوش معنوی مولفههای آگاهی متعالی (417/0- = β008/0<p) و بسط حالت هشیاری (218/0- = 047/0<p) و همچنین رضایت از زندگی (171/0- = β046/0<p) و هوش معنوی (306/0- = 001/0<p) قادر به پیش بینی سلامت روان پرستاران بودند. بدین معنا که با بالا رفتن هوش معنوی و رضایت از زندگی سلامت روان پرستاران بهبود مییابد.
نتیجه گیری: ضرورت دارد که مدیران مراکز بهداشتی و درمانی، برنامه ریزیهای لازم را نسبت به ارتقاء هوش معنوی و رضایت از زندگی بعمل آورند تا از این طریق سلامت روان پرستاران به عنوان یکی از شاخصهای مهم عملکرد شغلی، ارتقاء پیدا کند.
|
|
واژههای کلیدی: سلامت روان، هوش معنوی، رضایت از زندگی، پرستاران |
|
متن کامل [PDF 259 kb]
(791 دریافت)
|
نوع مطالعه: روانپرستاری و پرستاری بهداشت روانی |
موضوع مقاله:
پرستاری دریافت: 1399/4/22 | پذیرش: 1399/8/29 | انتشار: 1399/12/10
|
|
|
|