[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
انجمن علمی پرستاری ایران::
مشاوران تحقیق کیفی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
:: نحوه ثبت نام
:: راهنمای نگارش
:: درباره نشریه
:: مجله پژوهش پرستاری
نمایه پرستاری
AWT IMAGE
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
روان پرستاری
AWT IMAGE
سامانه جامع رسانه ها
:: جلد 16، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1400 ) ::
جلد 16 شماره 2 صفحات 78-69 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه جهت‌گیری هدف و اهمال‌کاری تحصیلی با فرسودگی تحصیلی با تأکید بر نقش میانجی خودتنظیمی تحصیلی در دانشجویان پرستاری
نسرین نوروزی ، محمد محمدی پور* ، حسین مهدیان
- استادیار گروه روانشناسی، واحد قوچان، دانشگاه آزاد اسلامی، قوچان، ایران (نویسنده مسئول) ، mohafmmadipour@iauq.ac.ir
چکیده:   (2073 مشاهده)

مقدمه: پژوهش حاضر با هدف، رابطه جهت‌گیری هدف و اهمال‌کاری تحصیلی با فرسودگی تحصیلی با تأکید بر نقش میانجی خودتنظیمی تحصیلی در دانشجویان پرستاری انجام گرفت.
روش کار: روش پژوهش همبستگی با استفاده از مدل‌سازی معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بجنورد در سال تحصیلی 99-1398 که از میان آن‌ها تعداد 303 نفر با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای مرحله‌ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از: پرسشنامه فرسودگی تحصیلی مسلش و جکسون (1981)، مقیاس اهمال‌کاری تحصیلی سولومون و راثبلوم (1984)، پرسشنامه راهبردهای انگیزش برای یادگیری (MSLQ) پینتریچ و دی گروت (1990) و پرسشنامه سنجش جهت‌گیری‌های هدفی الیوت و مک گرگور (2001) که همگی از اعتبار و پایایی قابل‌قبولی برخوردار بودند. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از نرم‌افزار Amos-24 استفاده گردید.
نتایج: نتایج نشان داد تمام شاخص‌های مدل تدوین‌شده تحقیق، در دامنه مطلوب قرار دارند. در حالت کلی شاخص‌های برازش در دامنه‌های موردقبول می‌باشند. همچنین رابطه بین جهت‌گیری هدف و اهمال‌کاری تحصیلی با فرسودگی تحصیلی معنی‌دار نمی‌باشد اما بین خودتنظیمی تحصیلی و فرسودگی تحصیلی رابطه معنی‌داری برقرار است. همچنین خودتنظیمی تحصیلی نقش میانجی بین جهت‌گیری هدف و فرسودگی تحصیلی ایفا می‌کند اما خودتنظیمی تحصیلی نقش میانجی بین اهمال‌کاری تحصیلی و فرسودگی تحصیلی ایفا نمی‌کند.
نتیجه‌گیری: مسئولین دانشگاه‌های علوم پزشکی موضوع فرسودگی تحصیلی دانشجویان را به‌طورجدی موردتوجه قرار دهند و برنامه‌ریزی‌های مناسبی را در قالب برنامه‌های بلندمدت برای کاهش آن تدارک ببینند.
واژه‌های کلیدی: کلیدواژه‌ها: خودتنظیمی تحصیلی، اهمال‌کاری، جهت‌گیری هدف، فرسودگی تحصیلی
متن کامل [PDF 286 kb]   (1034 دریافت)    
نوع مطالعه: آموزش پرستاری | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1399/6/7 | پذیرش: 1399/6/29 | انتشار: 1400/4/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Norouzi N, Mohammadipour M, Mehdian H. Relationship between goal orientation and academic procrastination with academic burnout with emphasis on the mediating role of academic self-regulation in nursing students. IJNR 2021; 16 (2) :69-78
URL: http://ijnr.ir/article-1-2426-fa.html

نوروزی نسرین، محمدی پور محمد، مهدیان حسین. رابطه جهت‌گیری هدف و اهمال‌کاری تحصیلی با فرسودگی تحصیلی با تأکید بر نقش میانجی خودتنظیمی تحصیلی در دانشجویان پرستاری. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1400; 16 (2) :69-78

URL: http://ijnr.ir/article-1-2426-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 16، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645