- استادیار گروه روانشناسی، واحد قوچان، دانشگاه آزاد اسلامی، قوچان، ایران (نویسنده مسئول) ، mohafmmadipour@iauq.ac.ir
چکیده: (2073 مشاهده)
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف، رابطه جهتگیری هدف و اهمالکاری تحصیلی با فرسودگی تحصیلی با تأکید بر نقش میانجی خودتنظیمی تحصیلی در دانشجویان پرستاری انجام گرفت. روش کار: روش پژوهش همبستگی با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بجنورد در سال تحصیلی 99-1398 که از میان آنها تعداد 303 نفر با روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از: پرسشنامه فرسودگی تحصیلی مسلش و جکسون (1981)، مقیاس اهمالکاری تحصیلی سولومون و راثبلوم (1984)، پرسشنامه راهبردهای انگیزش برای یادگیری (MSLQ) پینتریچ و دی گروت (1990) و پرسشنامه سنجش جهتگیریهای هدفی الیوت و مک گرگور (2001) که همگی از اعتبار و پایایی قابلقبولی برخوردار بودند. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار Amos-24 استفاده گردید. نتایج: نتایج نشان داد تمام شاخصهای مدل تدوینشده تحقیق، در دامنه مطلوب قرار دارند. در حالت کلی شاخصهای برازش در دامنههای موردقبول میباشند. همچنین رابطه بین جهتگیری هدف و اهمالکاری تحصیلی با فرسودگی تحصیلی معنیدار نمیباشد اما بین خودتنظیمی تحصیلی و فرسودگی تحصیلی رابطه معنیداری برقرار است. همچنین خودتنظیمی تحصیلی نقش میانجی بین جهتگیری هدف و فرسودگی تحصیلی ایفا میکند اما خودتنظیمی تحصیلی نقش میانجی بین اهمالکاری تحصیلی و فرسودگی تحصیلی ایفا نمیکند. نتیجهگیری: مسئولین دانشگاههای علوم پزشکی موضوع فرسودگی تحصیلی دانشجویان را بهطورجدی موردتوجه قرار دهند و برنامهریزیهای مناسبی را در قالب برنامههای بلندمدت برای کاهش آن تدارک ببینند.
Norouzi N, Mohammadipour M, Mehdian H. Relationship between goal orientation and academic procrastination with academic burnout with emphasis on the mediating role of academic self-regulation in nursing students. IJNR 2021; 16 (2) :69-78 URL: http://ijnr.ir/article-1-2426-fa.html
نوروزی نسرین، محمدی پور محمد، مهدیان حسین. رابطه جهتگیری هدف و اهمالکاری تحصیلی با فرسودگی تحصیلی با تأکید بر نقش میانجی خودتنظیمی تحصیلی در دانشجویان پرستاری. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1400; 16 (2) :69-78