رابطه جهتگیری هدف و اهمالکاری تحصیلی با فرسودگی تحصیلی با تأکید بر نقش میانجی خودتنظیمی تحصیلی در دانشجویان پرستاری
|
نسرین نوروزی ، محمد محمدی پور* ، حسین مهدیان  |
- استادیار گروه روانشناسی، واحد قوچان، دانشگاه آزاد اسلامی، قوچان، ایران (نویسنده مسئول) ، mohafmmadipour@iauq.ac.ir |
|
چکیده: (3343 مشاهده) |
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف، رابطه جهتگیری هدف و اهمالکاری تحصیلی با فرسودگی تحصیلی با تأکید بر نقش میانجی خودتنظیمی تحصیلی در دانشجویان پرستاری انجام گرفت.
روش کار: روش پژوهش همبستگی با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بجنورد در سال تحصیلی 99-1398 که از میان آنها تعداد 303 نفر با روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از: پرسشنامه فرسودگی تحصیلی مسلش و جکسون (1981)، مقیاس اهمالکاری تحصیلی سولومون و راثبلوم (1984)، پرسشنامه راهبردهای انگیزش برای یادگیری (MSLQ) پینتریچ و دی گروت (1990) و پرسشنامه سنجش جهتگیریهای هدفی الیوت و مک گرگور (2001) که همگی از اعتبار و پایایی قابلقبولی برخوردار بودند. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار Amos-24 استفاده گردید.
نتایج: نتایج نشان داد تمام شاخصهای مدل تدوینشده تحقیق، در دامنه مطلوب قرار دارند. در حالت کلی شاخصهای برازش در دامنههای موردقبول میباشند. همچنین رابطه بین جهتگیری هدف و اهمالکاری تحصیلی با فرسودگی تحصیلی معنیدار نمیباشد اما بین خودتنظیمی تحصیلی و فرسودگی تحصیلی رابطه معنیداری برقرار است. همچنین خودتنظیمی تحصیلی نقش میانجی بین جهتگیری هدف و فرسودگی تحصیلی ایفا میکند اما خودتنظیمی تحصیلی نقش میانجی بین اهمالکاری تحصیلی و فرسودگی تحصیلی ایفا نمیکند.
نتیجهگیری: مسئولین دانشگاههای علوم پزشکی موضوع فرسودگی تحصیلی دانشجویان را بهطورجدی موردتوجه قرار دهند و برنامهریزیهای مناسبی را در قالب برنامههای بلندمدت برای کاهش آن تدارک ببینند.
|
|
واژههای کلیدی: کلیدواژهها: خودتنظیمی تحصیلی، اهمالکاری، جهتگیری هدف، فرسودگی تحصیلی |
|
متن کامل [PDF 286 kb]
(1528 دریافت)
|
نوع مطالعه: آموزش پرستاری |
موضوع مقاله:
پرستاری دریافت: 1399/6/7 | پذیرش: 1399/6/29 | انتشار: 1400/4/10
|
|
|
|