:: جلد 16، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1400 ) ::
جلد 16 شماره 3 صفحات 58-47 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی آموزش یوگا مبتنی بر ذهن آگاهی و مدیریت خود بر رفتارهای خودآسیب رسان نوجوانان
خدیجه نوروزی ، مینا مجتبایی* ، هایده صابری
دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران ، mogtabaei_mina@yahoo.com
چکیده:   (1206 مشاهده)
مقدمه: رفتار‌های خودآسیب­رسان در هر جامعه­ای از موارد جدی تهدید‌کننده سلامت نوجوانان است که احتمال نتایج مخرب جسمی، روانشناختی و ‌اجتماعی را برای فرد افزایش می‌دهد. هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش یوگا مبتنی بر ذهن­آگاهی و مدیریت خود بر رفتارهای خودآسیب رسان نوجوانان بود.
روش کار: روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل همراه با مرحله پیگیری بود. در این پژوهش جامعه آماری دانش‏آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر کرج در سال تحصیلی 1399-1398 بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده تعداد 45 نفر از آنان در دو گروه آزمایش(هر گروه 15 دانش­آموز) و یک گروه کنترل(15 نفر) قرار گرفتند. گروه‌های آزمایش تحت آموزش یوگا مبتنی بر ذهن­آگاهی (12 جلسه 90 دقیقه‌ای) و آموزش مدیریت خود(12 جلسه 90 دقیقه‌ای) قرار گرفتند؛ اما گروه کنترل هیچ‌گونه مداخله­ای دریافت نکردند. از سیاهه رفتارهای خودآسیب رسان کلونسکی و گلین(Glenn and Klonsky) به منظور گردآوری اطلاعات استفاده شد. تجزیه ‌و تحلیل اطلاعات به‌دست‌آمده از اجرای پرسشنامه­­ها از طریق نرم­افزار SPSS نسخه 24 در دو بخش توصیفی و استنباطی (تحلیل واریانس با اندازه‏گیری مکرر و آزمون تعقیبی بن­فرونی) انجام پذیرفت.
یافته­ها: نتایج نشان داد که هر دو مداخله به ‌کار رفته در این پژوهش می‌توانند رفتارهای خودآسیب رسان را بهبود بخشند، اما آموزش مدیریت خود بر اساس نتایج آزمون تعقیبی بن فرونی، دارای تأثیر بیشتری بر بهبود رفتارهای خودآسیب رسان بود.
نتیجه­ گیری: بر اساس نتایج این پژوهش، آموزش یوگا مبتنی بر ذهن­آگاهی و مدیریت خود مداخلات مؤثری در بهبود رفتارهای خودآسیب رسان هستند، اما تأثیر آموزش مدیریت خود بیشتر بود.
واژه‌های کلیدی: آموزش یوگا مبتنی بر ذهن آگاهی، مدیریت خود، رفتارهای خودآسیب رسان
متن کامل [PDF 281 kb]   (666 دریافت)    
نوع مطالعه: روانپرستاری و پرستاری بهداشت روانی | موضوع مقاله: علوم رفتاری و روانی(روانشناسی، مددکاری و...)
دریافت: 1399/10/28 | پذیرش: 1400/2/31 | انتشار: 1400/6/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 16، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها