[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
انجمن علمی پرستاری ایران::
مشاوران تحقیق کیفی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
:: نحوه ثبت نام
:: راهنمای نگارش
:: درباره نشریه
:: مجله پژوهش پرستاری
نمایه پرستاری
AWT IMAGE
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
روان پرستاری
AWT IMAGE
سامانه جامع رسانه ها
:: جلد 17، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1401 ) ::
جلد 17 شماره 1 صفحات 66-54 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تطبیقی برنامه آموزش دوره کارشناسی پرستاری چین و ایران
سیمین حجه الاسلامی ، فاطمه چراغی ، سید رضا برزو*
دانشگاه علوم پزشکی همدان، دانشکده ی پرستاری و مامایی ، Borzureza@gmail.com
چکیده:   (1124 مشاهده)
مقدمه: پرورش نیروهای پرستاری با مهارتهای لازم برای عملکردهای بالینی موثر، کارآمد و شایسته برای ارائه ی مراقبت امری ضروری  است که لازمه ی آن ارتقا آموزش پرستاری می باشد، لذا مطالعه ی حاضر با هدف مقایسه تطبیقی برنامه آموزش دوره کارشناسی پرستاری چین و ایران انجام شده است.
روش: این مطالعه توصیفی-تطبیقی در سال 1399 با جستجو در پایگاههای فارسی و انگلیسی بر اساس مدل بردی در چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه انجام شد.
یافته ها: برنامه آموزش پرستاری هر دو کشور تفاوت هایی دارد. مزیت های چین، توجه به زبان های بین المللی از مقطع پیش دبستانی،  پایه ای برای جهانی شدن، ارتباط و بین المللی شدن در فلسفه رشته و جایگاه مهم دروس طب سنتی چینی و معایب آن دوره طولانی تحصیل، مستقل نبودن پرستاری، آموزش توسط پزشکان و حضور دیر هنگام در بالین است. مزیت های ایران: توضیح مبسوط همه عناصر درسی، شروع کارآموزی و حضور در بالین از ابتدای تحصیل، تدریس دروس پرستاری توسط متخصصان پرستاری می باشند.
 نتیجه گیری: چالش های مشترک ناشی از شباهت های زیاد بین آموزش دو کشور عبارتست از : پذیرش دانشجو از طریق آزمون سراسری بدون مصاحبه، حضور دانشجوی سال آخر در بالین به تنهایی و کمبود پرستار با توجه به پیر شدن جمعیت، منجر به افزایش تعداد ورودی به دانشگاهها گردیده که نیازمند تضمین کیفیت می باشد. لذا پیشنهاد می شود برای چالش ها راهکار مناسب برنامه ریزی و اجرا گردد.
واژه‌های کلیدی: تطبیقی، کارشناسی پرستاری، کوریکولوم پرستاری، الگوی بردی، ایران و چین
متن کامل [PDF 323 kb]   (324 دریافت)    
نوع مطالعه: آموزش پرستاری | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1400/2/12 | پذیرش: 1400/12/16 | انتشار: 1401/2/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hojjatoleslami S, Cheraghi F, Borzou S R. A comparative study of the undergraduate nursing curriculum in China and Iran. IJNR 2022; 17 (1) :54-66
URL: http://ijnr.ir/article-1-2544-fa.html

حجه الاسلامی سیمین، چراغی فاطمه، برزو سید رضا. مقایسه تطبیقی برنامه آموزش دوره کارشناسی پرستاری چین و ایران. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1401; 17 (1) :54-66

URL: http://ijnr.ir/article-1-2544-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 17، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645