[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
انجمن علمی پرستاری ایران::
مشاوران تحقیق کیفی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
:: نحوه ثبت نام
:: راهنمای نگارش
:: درباره نشریه
:: مجله پژوهش پرستاری
نمایه پرستاری
AWT IMAGE
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
روان پرستاری
AWT IMAGE
سامانه جامع رسانه ها
:: جلد 17، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1401 ) ::
جلد 17 شماره 2 صفحات 17-6 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر آموزش همتایان بر پیشگیری از رفتارهای پُرخطر در دختران نوجوان: یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی شده
الهام نوعی ، شکوه ورعی ، شیما حقانی ، محمد صالح پور ، شهزاد پاشایی پور*
دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران- تهران- ایران ، sh-pashaeipour@tums.ac.ir
چکیده:   (1023 مشاهده)
مقدمه:رفتارهای پُرخطر از چالش های دوره نوجوانی است و می تواند به عادات مادام العمر تبدیل شود.استراتژیهای آموزشی موجود در پیشگیری از رفتارهای پرخطر مورد چالش بوده است.لذا این پژوهش باهدف تعیین تأثیر آموزش ازطریق همتایان بر پیشگیری از رفتارهای پُرخطر در دختران نوجوان انجام شد.
روش:پژوهش حاضریک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی شده می باشد.در این مطالعه 120نفر از دختران جنوب شهر تهران انتخاب و سپس به صورت تصادفی ساده به دو گروه کنترل و مداخله تخصیص یافتند.ابزار مورداستفاده در این مطالعه، پرسشنامه دموگرافیک و رفتارهای پرخطر نوجوان 18-15 سال بود که پیش از شروع مداخله وهمچنین 6هفته پس از مداخله توسط دانش آموزان تکمیل گردید.گروه آزمون مداخله آموزشی پیشگیری ازرفتارهای پرخطرتوسط همتایان را دوبار در هفته و طی چهارجلسه دریافت کردند.داده ها بااستفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی توسط نرم افزار SPSS ویرایش 16مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. 
یافته ها:نتایج نشان داد قبل از مداخله بین نمرات رفتارهای پُرخطر در دو گروه آزمون وکنترل تفاوت معنی داری وجود نداشته است (95/0=P)؛ در حالیکه بعد از مداخله، تغییرات میانگین در گروه آزمون 47/2 ±22/5- و در گروه کنترل 23/1± 40/0- بود.آزمون تی مستقل نشان داد؛ تغییرات رفتارهای پُرخطر بین گروه آزمون و کنترل تفاوت معنی داری داشته است (001/0P<).
نتیجه گیری:براساس یافته های این پژوهش، آموزش از طریق همتایان بر پیشگیری از رفتارهای پُرخطر در دختران نوجوان موثر بوده است. بنابراین به سیاستگذاران و برنامه ریزان سلامت پیشنهاد میشود که از این روش جهت اجرای برنامه‌ی آموزشی اثربخش در راستای ارتقای رفتارهای مرتبط با سلامتی نوجوانان بهره گیرند.
واژه‌های کلیدی: همتایان، دختران نوجوان، رفتارهای پُرخطر
متن کامل [PDF 307 kb]   (321 دریافت)    
نوع مطالعه: پرستاری بهداشت جامعه | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1400/11/4 | پذیرش: 1400/11/13 | انتشار: 1401/4/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Noei E, Varaei S, Haghani S, Salehpoor M, Pashaeypoor S. The effect of peer education on the prevention of high-risk behaviors in adolescent girls: a randomized clinical trial study. IJNR 2022; 17 (2) :6-17
URL: http://ijnr.ir/article-1-2649-fa.html

نوعی الهام، ورعی شکوه، حقانی شیما، صالح پور محمد، پاشایی پور شهزاد. بررسی تأثیر آموزش همتایان بر پیشگیری از رفتارهای پُرخطر در دختران نوجوان: یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی شده. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1401; 17 (2) :6-17

URL: http://ijnr.ir/article-1-2649-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 17، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645