طراحی الگوی ارتقای قدرتدرونی ایگو بر اساس سبکهای تصمیمگیری و تحملپریشانی هیجانی با میانجیگری ذهنآگاهی در دانشجویان پرستاری
|
فاطمه یوسفی ، سحر صفرزاده*  |
دانشگاه آزاد اسلامی واحداهواز ، safarzadeh1152@yahoo.com |
|
چکیده: (1459 مشاهده) |
مقدمه: دانشجویان پرستاری که در شرایط بحرانی مجبور به تصمیم گیری بر بالین بیمار هستند، برای گذراندن دوران دانشجویی و موفقیت شغلی به قدرت درونی ایگوی مطلوبی نیاز دارند. از این رو هدف از مطالعه حاضر بررسی الگوی ارتقای قدرت درونی ایگو بر اساس سبکهای تصمیم گیری و تحمل پریشانی هیجانی با میانجیگری ذهنآگاهی در دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز است که در سال تحصیلی 1401-1400 انجام گرفت.
روش کار: این پژوهش از نوع همبستگی با استفاده ازمدلیابی علّی و از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی در سال تحصیلی 1401-1400 میباشند. نمونه مطالعه حاضر شامل 220 نفر بودند که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. برای سنجش متغیرها از پرسشنامه های قدرتدرونی ایگو لوئیس و دینگلی و همکاران (2003)، پرسشنامه سبکهای تصمیم گیری اسکات و بروس (1995)، پرسشنامه تحمل پریشانی هیجانی سیمونز و گاهر (2005)، و مقیاس ذهنآگاهی براون و رایان (2003)، استفاده شد. جهت تحلیل داده ها از همبستگی پیرسون و مدل سازی معادلات ساختاری به کمک نرم افزار SPSS-23 و AMOS-23 استفاده شد.
یافته ها: نتایج آماری نشانداد که سبکهای تصمیم گیری شهودی، وابسته، اجتنابی و ذهنآگاهی بر قدرتدرونی ایگو اثرمستقیم دارد و سبکهای تصمیم گیری منطقی، شهودی، اجتنابی و تحملپریشانی هیجانی بر ذهنآگاهی اثرمستقیم دارد (01/0>p). همچنین نتایج حاکی از معنیداری مسیر غیرمستقیم سبکهای تصمیم گیری منطقی، شهودی، اجتنابی و تحمل پریشانی هیجانی به قدرتدرونی ایگو با نقش میانجیگری ذهن آگاهی دانشجویان پرستاری می باشد (01/0>p).
نتیجه گیری: نتایج این تحقیق نشانداد مدل نهایی پژوهش، با دادههای گردآوری شده برازش دارد. لذا توجه مراکز آموزش و پروش و مراکز آموزش عالی به نقش عوامل مؤثر در ارتقای قدرت درونی ایگو و ایجاد پیش زمینه سالم شغلی مخصوصاً برای پرستاران از ضروریات این پژوهش است.
|
|
واژههای کلیدی: ایگو، تصمیمگیری، تحملپریشانی، ذهنآگاهی |
|
متن کامل [PDF 675 kb]
(666 دریافت)
|
نوع مطالعه: روانپرستاری و پرستاری بهداشت روانی |
موضوع مقاله:
علوم رفتاری و روانی(روانشناسی، مددکاری و...) دریافت: 1401/6/5 | پذیرش: 1402/2/4 | انتشار: 1402/5/10
|
|
|
|