عضو هیئت علمی و استادیار رشته مدیریت دولتی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران. ، a.tashakorian@birjand.ac.ir
چکیده: (235 مشاهده)
مقدمه: مدیریت سرمایه انسانی و کارکردهای آن از مهمترین عوامل تعیین کننده نهایی در افزایش کارایی شغلی پرستاران و عملکرد سازمانی بیمارستانها میباشد. هدف مطالعه حاضر تحلیل ارتباط بین کارکردهای مدیریت سرمایه انسانی و خشنودی بیماران از طریق نقش میانجی رضایتمندی درون سازمانی و افتخار نگرشی و عاطفی پرستاران است.
روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی-پیمایشی در بین پرستاران بیمارستان های دولتی کلانشهر شیراز می باشد که در سال 1402 مورد تجزیه و تحلیل جامع قرار گرفت. بر اساس فرمول کوکران تعداد نمونه برای جامعه آماری تحقیق 350 نفر محاسبه و از روش نمونه گیری طبقه ای استفاده شد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های محقق ساخته کارکرد مدیریت سرمایه انسانی، رضایتمندی MSQ ، افتخار سازمانی گوتیر و راین و سنجش خشنودی ونگ و همکاران اقتباس گردید که روایی واگرا و همگرا و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ تایید گردید. تجزیه و تحلیل داده های پژوهش با بهره گیری از نرم افزار22 SPSS و Smart PLS 3 انجام پذیرفت.
یافته ها: شدت اثر کارکردهای مدیریت سرمایه انسانی بر رضایتمندی درون سازمانی برابر 423/0 محاسبه شده است و آماره احتمال آزمون نیز 374/8 بهدستآمده است که بزرگتر از مقدار بحرانی t در سطح خطای 5% یعنی 96/1 بوده و نشان میدهد تأثیر مشاهدهشده معنادار است(05/0P< ). شدت اثر نقش میانجی رضایتمندی درون سازمانی بر افتخار نگرشی و عاطفی برابر 368/0 محاسبه شده است و آماره احتمال آزمون نیز 046/3 بهدستآمده است که بزرگتر از مقدار بحرانی t در سطح خطای 5% یعنی 96/1 بوده و نشان میدهد تأثیر مشاهدهشده معنادار است(05/0P< ). همچنین شدت اثر نقش میانجی افتخار نگرشی و عاطفی بر خشنودی بیماران برابر 464/0 محاسبه شده و آماره احتمال آزمون نیز 507/4 بهدستآمده است که بزرگتر از مقدار بحرانی t در سطح خطای 5% یعنی 96/1 بوده و نشان میدهد تأثیر مشاهدهشده معنادار است(05/0P< ).
نتیجه گیری: نتایج نشان داد که خشنودی بیماران در گرو افزایش رضایتمندی درون سازمانی بوده و این امر از طریق ایجاد ذهنیت افتخار به شغل و سازمان در بین پرستاران به عنوان هسته عملیاتی یک ساختار بوروکراسی حرفه ای بطور ویژه محقق خواهد گردید. مدیریت سرمایه انسانی در بیمارستان در صورتیکه کارکردهای خود را به نحو احسن اجرایی سازد، عامل و مسبب ایجاد و پیشبرد بستر خشنودی بیماران از طریق ایفای نقش میانجی رضایتمندی درون سازمانی و افتخار نگرشی و عاطفی پرستاران خواهد بود.
Tashakorian Jahromi A. Analysis of the role of human capital management functions in patient satisfaction with the mediating role of intra-organizational satisfaction and attitudinal and emotional pride of nurses. IJNR 2024; 19 (3) :69-87 URL: http://ijnr.ir/article-1-2850-fa.html
تشکریان جهرمی علیرضا. تحلیل نقش کارکردهای مدیریت سرمایه انسانی در خشنودی بیماران با نقش میانجی رضایتمندی درون سازمانی و افتخار نگرشی و عاطفی پرستاران. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1403; 19 (3) :69-87