[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
انجمن علمی پرستاری ایران::
مشاوران تحقیق کیفی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
:: نحوه ثبت نام
:: راهنمای نگارش
:: درباره نشریه
:: مجله پژوهش پرستاری
نمایه پرستاری
AWT IMAGE
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
روان پرستاری
AWT IMAGE
سامانه جامع رسانه ها
:: جلد 5، شماره 16 - ( بهار 1389 ) ::
جلد 5 شماره 16 صفحات 52-45 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی موانع برقراری ارتباط مؤثر پرستار - بیمار در بیمارستان‌های آموزشی شهر اهواز
شهرام براز پردنجانی*، عبدالعلی شریعتی، هوشنگ علیجانی، بی‌بی صدیقه معین موسوی
، shahrambaraz@ajums.ac.ir
چکیده:   (47218 مشاهده)
مقدمه: برقراری ارتباط مؤثر با بیماران ویژگی اساسی مراقبت‌های پرستاری است. با این حال اغلب پژوهش‌ها، ارتباط پرستاران با بیماران را ضعیف توصیف کرده‌اند. شناخت موانع ارتباط مؤثر پرستار- بیمار از دید هر دو طرف این امکان را فراهم می‌کند که مسیر اقدامات برای برطرف کردن موانع را روشن نماید. هدف از این پژوهش تعیین موانع برقراری ارتباط مؤثر پرستار – بیمار از دیدگاه پرستاران و بیماران و مقایسه آن‌ها می‌باشد. روش: این پژوهش یک مطالعه توصیفی- تحلیلی است که در زمستان سال 1387 در سه مرکز آموزشی درمانی شهر اهواز صورت گرفته است. نمونه‌های مطالعه شامل 80 پرستار و 80 بیمار بستری که به روش در دسترس انتخاب شدند داده‌ها از طریق تکمیل پرسشنامه 30 سؤالی برای پرستاران و 15 سؤالی برای بیماران بر مبنای مقیاس 5 گزینه‌ای لیکرت که با سؤالات پرستاران مشترک و برای بیماران قابل درک بود گردآوری شد. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که پرستاران زیاد بودن حجم کار پرستاری (5/77%)، سختی کار پرستاری (75/73%)، کمبود امکانات رفاهی برای پرستاران (5/67%)، خستگی جسمی و روحی (25/66%) و قدردانی نکردن از پرستاران (5/62%) را به ترتیب به عنوان موانع عمده ارتباط مؤثر با بیماران شناسایی کرده‌اند. بیماران هم به ترتیب آشنا نبودن پرستاربه زبان محلی(25/86%)، زیاد بودن حجم کاری پرستاری (58%)، تفاوت سن بیمار و پرستار (5/72%)، خلق تند پرستاران (25/56%)، تفاوت جنس بیمار و پرستار (5/42%) را به عنوان موانع مهم ارتباط پرستار- بیمار ذکر کرده‌اند. نتیجه‌گیری: این مطالعه نشان داد که توافق نظرها و اختلافاتی بین دیدگاه‌های بیماران و پرستاران در اولویت‌بندی موانع وجود دارد. بنابراین مدیران بخش درمان بایستی تلاش خود را برای حذف یا تعدیل مهم‌ترین عوامل اعلام شده از سوی دو گروه و بویژه موارد مشترک متمرکز نمایند.
واژه‌های کلیدی: موانع، ارتباط پرستار- بیمار، ارتباط مؤثر
متن کامل [PDF 181 kb]   (126 دریافت)    
نوع مطالعه: تئوریهای پرستاری | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1389/3/22 | انتشار: 1389/1/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Assessing barriers of Nurse-patient’s effective communication in educational hospitals of Ahwaz. IJNR 2010; 5 (16) :45-52
URL: http://ijnr.ir/article-1-590-fa.html

براز پردنجانی شهرام، شریعتی عبدالعلی، علیجانی هوشنگ، معین موسوی بی‌بی صدیقه. بررسی موانع برقراری ارتباط مؤثر پرستار - بیمار در بیمارستان‌های آموزشی شهر اهواز. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1389; 5 (16) :45-52

URL: http://ijnr.ir/article-1-590-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 5، شماره 16 - ( بهار 1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4642