%0 Journal Article %A Noori, leyla %A Haghighat, Sara %A Ashoori, Jamal %T The Effect of Group Therapy based on Acceptance and Commitment on Social and Emotional Adjustment of Nursing Students %J Iranian Journal of Nursing Research %V 12 %N 4 %U http://ijnr.ir/article-1-1913-fa.html %R 10.21859/ijnr-12047 %D 2017 %K Therapy, Acceptance and Commitment, Social Adjustment, Emotional Adjustment, Nursing, %X مقدمه: دانشجویان به‌ویژه دانشجویان پرستاری در زمینه سازگاری اجتماعی و عاطفی دارای مشکلات فراوانی دارند. بنابراین پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر سازگاری اجتماعی و عاطفی دانشجویان پرستاری انجام شد. روش کار: این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه‌های آزمایش و کنترل بود. جامعه پژوهش شامل همه دانشجویان رشته پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد پیشوا در سال تحصیلی 95-1394 بودند. از میان آنان 40 نفر با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه مساوی جایگزین شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقه‌ای با رویکرد گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد آموزش دید. گروه‌ها ابعاد سازگاری اجتماعی و عاطفی پرسشنامه سازگاری Bell را تکمیل کردند. داده‌ها به کمک نرم‌افزار SPSS-17 و با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد بین گروه‌های آزمایش و کنترل در متغیرهای سازگاری اجتماعی و عاطفی تفاوت معناداری وجود داشت. به عبارت دیگر گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد به طور معناداری باعث بهبود سازگاری اجتماعی و عاطفی دانشجویان پرستاری شد (05/0 ≥ P). نتیجه گیری: نتایج حاکی از تأثیر روش گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر افزایش سازگاری اجتماعی و عاطفی دانشجویان پرستاری بود. بنابراین پیشنهاد می‌شود مشاوران و درمانگران برای بهبود ابعاد سازگاری به ویژه سازگاری اجتماعی و عاطفی از روش گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد استفاده کنند. %> http://ijnr.ir/article-1-1913-fa.pdf %P 52-59 %& 52 %! The Effect of Group Therapy based on Acceptance and Commitment on %9 Psychiatric and Mental Health Nursing %L A-10-2740-2 %+ Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran %G eng %@ 1735-7012 %[ 2017