AU - Hajibabaee, Fatemeh AU - Ashrafizadeh, Hadis AU - Azim Beig, Zohreh TI - A study of nurses' knowledge, attitude and practice towards Coronavirus disease in hospitals of Tehran University of Medical Sciences in 2020 PT - JOURNAL ARTICLE TA - IJNR JN - IJNR VO - 17 VI - 3 IP - 3 4099 - http://ijnr.ir/article-1-2625-fa.html 4100 - http://ijnr.ir/article-1-2625-fa.pdf SO - IJNR 3 AB  - مقدمه: ارائه دهندگان خدمات سلامت به عنوان اولین خط دفاعی در تماس مستقیم و طولانی مدت با بیماران مبتلا به کرونا هستند. نداشتن دانش کافی و نگرش و عملکرد نامناسب پرستاران نسبت به بیماری کرونا می تواند منجر به تأخیر در شناسایی و درمان، پایبندی ضعیف به اصول کنترل عفونت و در نهایت گسترش سریع عفونت ها شود. این مطالعه با هدف تعیین دانش، نگرش و عملکرد پرستاران شاغل در دانشگاه علوم پزشکی تهران نسبت به بیماری کرونا انجام شده است. روش: این مطالعه توصیفی- تحلیلی و از نظر زمانی مقطعی، در سال 1400 بر روی 175 نفر از پرستاران شاغل در دانشگاه علوم پزشکی تهران که به شیوه در دسترس انتخاب شده بودند، انجام شده است. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه متغیرهای دموگرافیک و دانش، نگرش و عملکرد Bao-Liang Zhong بود. تجزیه و تحلیل داده ها توسط نرم افزار SPSS-V24 با استفاده از آزمون های آمار توصیفی، استنباطی و ارتباط سنجی صورت گرفته است. یافته ها: 6/80 درصد از شرکت کنندگان در پژوهش حاضر زن و 4/64 درصد آن ها در بازه سنی 40-22 سال بود. میانگین نمره دانش پرستاران 116/1 ± 30/9 و میانگین نمره نگرش و عملکرد به ترتیب 24/1 ± 851/0، 42/1 ± 506/0 بود. بین سن و دانش ارتباط آماری معنی داری یافت شد (P= 0.038) درحالیکه بین سایر متغیرهای دموگرافیک (جنس، وضعیت تأهل، سطح تحصیلات، سابقه کار، بخش محل کار و مراقبت از فرد مبتلا یا مشکوک به کرونا) با دانش، نگرش و عملکرد پرستاران ارتباط آماری معنی داری یافت نشد. بحث و نتیجه گیری: سطح دانش اکثریت قریب به اتفاق پرستاران نسبت به بیماری کرونا خوب و بیش از نیمی از آن ها دارای نگرش مثبت و عملکرد خوب بودند. ادامه راهبردهای آموزشی بیشتر برای درک بهتر و دیدگاه مثبت نسبت به بیماری همه گیر برای همه پرستاران الزامی است. CP - IRAN IN - Master of Nursing, Supervisor of Sina Hospital, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran. LG - eng PB - IJNR PG - 56 PT - Nursing Education YR - 2022