%0 Journal Article %A Norouzi, Nasrin %A Mohammadipour, Mohammad %A Mehdian, Hossein %T Relationship between goal orientation and academic procrastination with academic burnout with emphasis on the mediating role of academic self-regulation in nursing students %J Iranian Journal of Nursing Research %V 16 %N 2 %U http://ijnr.ir/article-1-2426-fa.html %R %D 2021 %K academic self-regulation, procrastination, goal orientation, academic burnout., %X مقدمه: پژوهش حاضر با هدف، رابطه جهت‌گیری هدف و اهمال‌کاری تحصیلی با فرسودگی تحصیلی با تأکید بر نقش میانجی خودتنظیمی تحصیلی در دانشجویان پرستاری انجام گرفت. روش کار: روش پژوهش همبستگی با استفاده از مدل‌سازی معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بجنورد در سال تحصیلی 99-1398 که از میان آن‌ها تعداد 303 نفر با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای مرحله‌ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از: پرسشنامه فرسودگی تحصیلی مسلش و جکسون (1981)، مقیاس اهمال‌کاری تحصیلی سولومون و راثبلوم (1984)، پرسشنامه راهبردهای انگیزش برای یادگیری (MSLQ) پینتریچ و دی گروت (1990) و پرسشنامه سنجش جهت‌گیری‌های هدفی الیوت و مک گرگور (2001) که همگی از اعتبار و پایایی قابل‌قبولی برخوردار بودند. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از نرم‌افزار Amos-24 استفاده گردید. نتایج: نتایج نشان داد تمام شاخص‌های مدل تدوین‌شده تحقیق، در دامنه مطلوب قرار دارند. در حالت کلی شاخص‌های برازش در دامنه‌های موردقبول می‌باشند. همچنین رابطه بین جهت‌گیری هدف و اهمال‌کاری تحصیلی با فرسودگی تحصیلی معنی‌دار نمی‌باشد اما بین خودتنظیمی تحصیلی و فرسودگی تحصیلی رابطه معنی‌داری برقرار است. همچنین خودتنظیمی تحصیلی نقش میانجی بین جهت‌گیری هدف و فرسودگی تحصیلی ایفا می‌کند اما خودتنظیمی تحصیلی نقش میانجی بین اهمال‌کاری تحصیلی و فرسودگی تحصیلی ایفا نمی‌کند. نتیجه‌گیری: مسئولین دانشگاه‌های علوم پزشکی موضوع فرسودگی تحصیلی دانشجویان را به‌طورجدی موردتوجه قرار دهند و برنامه‌ریزی‌های مناسبی را در قالب برنامه‌های بلندمدت برای کاهش آن تدارک ببینند. %> http://ijnr.ir/article-1-2426-fa.pdf %P 69-78 %& 69 %! %9 Nursing Education %L A-10-5016-1 %+ - Assistant proffesor. Psychology Department, Humanities Faculty, Quchan Branch, Islamic Azad University, Quchan, Iran %G eng %@ 1735-7012 %[ 2021