%0 Journal Article %A Nourouzi, Khadijeh %A Mojtabaee, Mina %A Saberi, Hayede %T The compairsion effectiveness yoga training based on mindfulness and self management on self- destructive behaviors in adolescents %J Iranian Journal of Nursing Research %V 16 %N 3 %U http://ijnr.ir/article-1-2495-fa.html %R %D 2021 %K yoga training based on mindfulness, self management self- destructive behaviors., %X مقدمه: رفتار‌های خودآسیب­رسان در هر جامعه­ای از موارد جدی تهدید‌کننده سلامت نوجوانان است که احتمال نتایج مخرب جسمی، روانشناختی و ‌اجتماعی را برای فرد افزایش می‌دهد. هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش یوگا مبتنی بر ذهن­آگاهی و مدیریت خود بر رفتارهای خودآسیب رسان نوجوانان بود. روش کار: روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل همراه با مرحله پیگیری بود. در این پژوهش جامعه آماری دانش‏آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر کرج در سال تحصیلی 1399-1398 بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده تعداد 45 نفر از آنان در دو گروه آزمایش(هر گروه 15 دانش­آموز) و یک گروه کنترل(15 نفر) قرار گرفتند. گروه‌های آزمایش تحت آموزش یوگا مبتنی بر ذهن­آگاهی (12 جلسه 90 دقیقه‌ای) و آموزش مدیریت خود(12 جلسه 90 دقیقه‌ای) قرار گرفتند؛ اما گروه کنترل هیچ‌گونه مداخله­ای دریافت نکردند. از سیاهه رفتارهای خودآسیب رسان کلونسکی و گلین(Glenn and Klonsky) به منظور گردآوری اطلاعات استفاده شد. تجزیه ‌و تحلیل اطلاعات به‌دست‌آمده از اجرای پرسشنامه­­ها از طریق نرم­افزار SPSS نسخه 24 در دو بخش توصیفی و استنباطی (تحلیل واریانس با اندازه‏گیری مکرر و آزمون تعقیبی بن­فرونی) انجام پذیرفت. یافته­ها: نتایج نشان داد که هر دو مداخله به ‌کار رفته در این پژوهش می‌توانند رفتارهای خودآسیب رسان را بهبود بخشند، اما آموزش مدیریت خود بر اساس نتایج آزمون تعقیبی بن فرونی، دارای تأثیر بیشتری بر بهبود رفتارهای خودآسیب رسان بود. نتیجه­ گیری: بر اساس نتایج این پژوهش، آموزش یوگا مبتنی بر ذهن­آگاهی و مدیریت خود مداخلات مؤثری در بهبود رفتارهای خودآسیب رسان هستند، اما تأثیر آموزش مدیریت خود بیشتر بود. %> http://ijnr.ir/article-1-2495-fa.pdf %P 47-58 %& 47 %! The compairsion effectiveness yoga training and self management on self- destructive behaviors %9 Psychiatric and Mental Health Nursing %L A-10-5158-1 %+ Department of psychology, Islamic Azad University Roodehen branch, Roodehen, Iran %G eng %@ 1735-7012 %[ 2021