AU - AliKarami, Fahimeh AU - Rejeh, Nahid AU - Heravi Karimooi, Majideh AU - Tadrisi, Seyed Davood AU - Parvaresh Masoud5, Mohammad TI - The effect of smartphone application-based learning on intensive care nurses' knowledge about the arterial gas interpretation PT - JOURNAL ARTICLE TA - IJNR JN - IJNR VO - 16 VI - 2 IP - 2 4099 - http://ijnr.ir/article-1-2489-fa.html 4100 - http://ijnr.ir/article-1-2489-fa.pdf SO - IJNR 2 AB  - مقدمه: تفسیر نتایج آزمایش گازهای خون، از نیازهای اساسی آموزشی پرستاران بخش های مراقبت ویژه است. ضرورت بهره گیری از روش های نوین آموزشی برای ارتقا دانش پرستاران با ماندگاری طولانی مدت، مهم تلقی می شود. با توجه به اهمیت استفاده از فناوری در آموزش پرستاری و ضرورت تفسیر آزمایش گازهای خون شریانی، این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش تفسیر گازهای خون شریانی از طریق تلفن همراه بر دانش پرستاران بخش های مراقبت ویژه انجام شد. روش کار: این پژوهش از نوع نیمه تجربی می باشدکه بر روی 114پرستار شاغل در بخش های مراقبت ویژه سه بیمارستان آموزشی دانشگاه علوم پزشکی قم انجام شد. بیمارستان ها به صورت تصادفی در دوگروه آزمون (اپلیکیشن آموزشی در تلفن همراه، سخنرانی) و کنترل تخصیص یافتند. محتوای آموزشی در گروه ها یکسان بود. درگروه اپلیکیشن آموزشی در تلفن همراه محتوای آموزشی بصورت نرم افزار در محیط اندروید طراحی شد. برنامه بر روی تلفن همراه پرستاران شاغل در بخش­های مراقبت ویژه نصب، و از آنها خواسته شد در طول روز از آن استفاده نمایند. در گروه سخنرانی همان محتوا در دو جلسه به صورت حضوری ارائه شد. گروه کنترل آموزش خاصی در این زمینه درطی این مدت نداشت. ابزار مطالعه، پرسشنامه محقق ساخته که شامل دو بخش اطلاعات جمعیت شناختی و آزمون بررسی میزان دانش در زمینه تفسیر گازهای خون بود. پرسشنامه ها در گروه ها قبل و 4 هفته پس از اتمام مداخله آموزشی تکمیل گردید. داده ها با آزمون های آماری توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار 21 SPSS تحلیل شدند. یافته ها: میانگین سنی افراد12/91+2/28 سال و میانگین سابقه کاردر بخش های ویژه 89/0+ 66/1 سال بودند. درهردو گروه بعداز مداخله نمره کسب شده از آزمون تفسیر گازهای خون افزایش یافته بود. تفاوت میانگین نمره آزمون گروه اپلیکیشن آموزشی در تلفن همراه (46/77) و سخنرانی( 79/73) نسبت به گروه کنترل( 57/54) از نظر آماری معنی دار بود(001/0=P).به عبارت دیگر، آموزش تفسیر گازهای خون با استفاده از اپلیکیشن آموزشی در تلفن همراه، بطور قابل توجهی بر دانش پرستاران تاثیر داشته است. نتیجه گیری: با در نظر گرفتن نتایج حاصل از این تحقیق که نشانه تاثیر مثبت آموزش تفسیر گازهای خون با شیوه یادگیری از طریق اپلیکیشن آموزشی در تلفن همراه بر میزان دانش پرستاران بود، می توان از این روش به عنوان روشی جایگزین یا مکمل جهت آموزش موارد خاص مانند تفسیر گازهای خون در پرستاری استفاده نمود. CP - IRAN IN - Shahed University LG - eng PB - IJNR PG - 49 PT - Critical Care Nursing YR - 2021