Iranian Journal of Nursing Research
نشریه پژوهش پرستاری ایران
IJNR
Medical Sciences
http://ijnr.ir
137
journal137
1735-7012
1735-9074
10.22034/ijnr
fa
jalali
1392
1
1
gregorian
2013
4
1
8
1
online
1
fulltext
fa
ویژگیهای یک استاد توانمند پرستاری: یک مطالعه کیفی
Exploration of characteristics of a competent nursing faculty member: A qualitative study
عمومى
General
آموزش پرستاری
Nursing Education
مقدمه: هدف آموزش پرستاری تربیت پرستاران توانمند و شایسته است که دانش، نگرش و مهارتهای لازم را برای حفظ و ارتقای سلامت آحاد جامعه داشته باشند. در این راستا، نقش استاد توانمند پرستاری در توسعه فردی و حرفهای پرستاری انکارناپذیر است. هدف این مطالعه تبیین ویژگیهای یک استاد توانمند پرستاری است.
روش: این مطالعه به روش کیفی و با رویکرد تحلیل محتوی انجام شد. جهت جمعآوری اطلاعات، از مصاحبه استفاده شد. مطالعه با نمونهگیری هدفمند شروع و در طی تکامل طبقات، با نمونهگیری نظری ادامه یافت. تعداد 24 نفر (دانشجوی پرستاری، اساتید پرستاری و کارشناسان آموزش پرستاری) به مدت 2 ماه در دانشکده پرستاری مورد مصاحبه قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل دادهها به روش تجزیه و تحلیل مداوم مقایسهای انجام گردید.
یافتهها: تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد 7 طبقه شامل: بار علمی، مهارتهای آموزشی، ویژگیهای فردی، ویژگیهای عاطفی، اخلاق حرفهای، ویژگیهای حمایتی و ویژگیهای مدیریتی، به عنوان کدهای ثانویه استخراج شده از دادهها و همچنین «استاد توانمند پرستاری نمونه یک انسان کامل» به عنوان تم اصلی این مطالعه، هویدا گردید که تمامی مشارکتکنندگان به وجود آن اذعان نمودند.
نتیجهگیری: در این پژوهش، ویژگیهای یک استاد توانمند پرستاری با ژرفای بیشتری مورد شناسایی قرار گرفت به نحوی که درونمایه اصلی این مطالعه یعنی «استاد توانمند پرستاری نمونه یک انسان کامل» به عنوان یک یافته جدید و عمیق معنوی، جایگاه رشته پرستاری را به نحو شایستهتری تبیین مینماید. دقت در نتایج مطالعه، این نکته را خاطر نشان میسازد که اساتید پرستاری برای موفقیت در امر تدریس باید به ویژگیهای فوق عنایت داشته و برنامهریزی جامعی برای کسب آنها، داشته باشند. از طرفی پیشنهاد میشود ویژگیهای یک استاد توانمند پرستاری به عنوان راهنمای مناسبی در مدیریت وآموزش پرستاری مورد استفاده قرار گیرد.
Introduction: The aim of nursing education is training of competent nurses who have knowledge, attitude and necessary skills for maintaining and promoting people health. So, nursing faculty member role in individual and professional development is not deniable. The purpose of this study is exploration of characteristics of a competent nursing faculty member.
Methods: This is a qualitative research which was done using content analysis method. Data were collected through interviews.The study was initiated with purposive sampling and continued by theoretical one. 24 participants were interviewed during 2 months in Nursing faculty. Constant comparative analysis method was utilized for data analysis.
Results: Data analysis has shown that 7 categories including: scientific background, educational skills, individual and emotional characteristics, professsional ethics, supportive and management characteristics as secondary codes, and “A nursing competent faculty member as a complete human” as the main code were extracted from data which all participants confirmed them.
Conclusion: In this study the characteristics of a competent nursing faculty member were recognized deeper. Since the main code “A nursing competent faculty member as a complete human” as a new and deep spiritual finding can emphasizes on the placement of nursing discipline. Considering the study findings can bear in mind that all nursing masters should pay attention to them and have a comprehensive plan to achive them. On the other hand, applying characteristics of a competent nursing faculty member as a guider in nursing menagement and education is recommended.
استاد، پرستاری، ویژگیها، توانمند، مطالعه کیفی
: Nursing, faculty member, characteristics, competent, qualitative research
58
67
http://ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-1-98&slc_lang=fa&sid=1
Davood
hekmatpo
داود
حکمت پو
1370031947532846007164
1370031947532846007164
No
arak ums
د ع پ اراک
farzanej
jahani
فرزانه
جهانی
jahani@arakmu.ac.ir
1370031947532846007165
1370031947532846007165
Yes
arak ums
د ع پ اراک
nazi
nejat
نازی
نجات
1370031947532846007166
1370031947532846007166
No
arak ums
د ع پ اراک