Iranian Journal of Nursing Research
نشریه پژوهش پرستاری ایران
IJNR
Medical Sciences
http://ijnr.ir
137
journal137
1735-7012
1735-9074
10.22034/ijnr
fa
jalali
1392
12
1
gregorian
2014
3
1
8
4
online
1
fulltext
fa
درک و رضایت بیماران از آموزشهای دریافت شده در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی گناباد
The patient's satisfaction and understanding from received trainings in Hospitals of Gonabad University of Medical Sciences
پرستاری
nursing
روانپرستاری و پرستاری بهداشت روانی
Psychiatric and Mental Health Nursing
مقدمه: آموزش به بیمار یکی از اصول اساسی در مراقبت از بیمار میباشد. پرستاران موظف به انجام نقش آموزشی خود بوده تا موجبات رضایت بیمار را فراهم نموده، بهبودی را سرعت بخشیده و میزان بستری مجدد را کاهش دهند. لذا تحقیق حاضر با هدف بررسی درک و رضایت بیماران از آموزشهای دریافت شده در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی گناباد انجام شده است.
روش: این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی، بوده که در آن 384 نفر از بیماران در مرحله ترخیص از بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی گناباد به طور سهمیهای انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. دادهها به وسیله پرسشنامهای که به همین منظور تدوین و از اعتبار و اعتماد علمی آن اطمینان حاصل شده بود، جمعآوری و با استفاده از نرمافزار SPSS v.16 و بهرهگیری از شیوههای آمار توصیفی و استنباطی در سطح معناداری 05/0p< تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: براساس نتایج تحقیق، بیشترین عملکرد آموزشی کادر درمانی در حیطههای دارو درمانی، پیگیری درمان پس از ترخیص و کمترین آموزشها در حیطه نوع و چگونگی رژیم غذایی، پیش آگهی بیماری و چگونگی انجام فرایض و واجبات دینی بود. همچنین میانگین و انحراف معیار رضایتمندی از عملکرد آموزشی پزشکان و پرستاران به ترتیب 04/6±42/33 و 37/5±6/32 بود و این اختلاف از نظر آماری معنادار بود (001/0=p). بین جنس و نمره رضایتمندی ارتباط معناداری وجود داشت به طوری که زنان نسبت به مردان از رضایت بیشتری برخوردار بودند (001/0=p).
نتیجهگیری: آموزشهای ارایه شده و میزان رضایت بیماران از این آموزشها در تمام حیطهها در حد مطلوب نمیباشد. لذا بر آموزش به بیماران و کسب رضایت آنان به ویژه در رابطه با نوع و چگونگی رژیم غذایی تأکید میشود. دادن اطلاعات لازم در خصوص پیش آگهی و فرآیند بیماری، چگونگی انجام فرایض و واجبات دینی در شرایط بیماری، بیش از پیش توصیه میگردد.
Introduction: Training to patient is one of the essential principles in taking care of patient. Nurses have to do their training role, for providing patient satisfaction, increasing gaining in health and reducing recon fining to bed. So this research has done with the aim of examination of Patient`s satisfaction and understanding from received training in hospitals Gonabad university of medical sciences.
Method: This is a cross sectional study done on Quota samples (384) the patient on discharge from Gonabad hospitals. Data collected by a questionnaire that they compiled just for this purpose and they were reliable and confidant scientifically. They analyzed by means of SPSS software version 16 and ways of descriptive and analytic statistics at the significant level P<0.05.
Results: The most training function of therapy staff was in pharmaceutical therapy and following therapy after discharging from hospital. The least trainings were about type and quality of diet, prevention of disease and quality of doing religious duties. Also the average and standard deviation of satisfaction from training function of physicians and nurses were 33.42±6.04 & 32.6±5.37 orderly and this difference was significant statistically (P=0.001). There were a significant relation between sex and score of satisfaction that women have more satisfaction than men (P=0.001).
Conclusion: Trainings and Patient's satisfaction regarding these trainings, in all of domains, isn’t suitable. Therefore, greater emphasis on education to patients and their satisfaction particularly in relation to type and quality of diet is necessary. Education about the prognosis and process of the disease and doing religious duties is more recommended.
بیماران، ترخیص، رضایتمندی، آموزش به بیمار
Patients, discharge, satisfaction, patient education
19
28
http://ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-1-128&slc_lang=fa&sid=1
M
Eghbali
محمد
اقبالی
eghbali.msn@gmail.com
1370031947532846007885
1370031947532846007885
Yes
A
Mohammad Pour
علی
محمدپور
1370031947532846007886
1370031947532846007886
No
HR
Tolide-ie
حمیدرضا
تولیدهای
1370031947532846007887
1370031947532846007887
No
Y
Alizade
یوسف
علیزاده
1370031947532846007888
1370031947532846007888
No