Iranian Journal of Nursing Research
نشریه پژوهش پرستاری ایران
IJNR
Medical Sciences
http://ijnr.ir
137
journal137
1735-7012
1735-9074
10.22034/ijnr
fa
jalali
1394
1
1
gregorian
2015
4
1
10
1
online
1
fulltext
fa
بررسی تأثیرآموزش کارکنان پرستاری بر میزان رعایت حریم اطلاعاتی بیماران بستری در بخش اورژانس
Effect of nursing staff regarding the privacy of information on patients in the emergency department
پرستاری
nursing
روانپرستاری و پرستاری بهداشت روانی
Psychiatric and Mental Health Nursing
مقدمه: حفظ حریم از نیازهای اساسی بشر و از جمله مفاهیم بسیار مهم در پرستاری، مراقبت و درمان است که از آن به عنوان یک حق اساسی یاد میشود. احترام به محرمانه ماندن اطلاعات بیمار اصل اساسی اخلاقی و عمل اثربخش طبی و مراقبتی است. حفظ حریم اطلاعاتی بیمار یک مشکل جدی در بخشهای شلوغ مثل بخش اورژانس است. با توجه به این که آموزش کارکنان بالینی از جمله اقداماتی است که میتواند بر میزان رعایت حریم اطلاعاتی بیماران تأثیر مثبت برجای گذارد. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش به کارکنان پرستاری بر میزان رعایت حریم اطلاعاتی بیماران بستری در بخش اورژانس صورت گرفته است.
روش: پژوهش حاضر یک مطالعه مداخلهای قبل و بعد با گروه کنترل نامعادل است که 200 بیمار از بخش اورژانس بیمارستان امام خمینی در گروه آزمون و 200 بیمار از بخش اورژانس بیمارستان شریعتی در گروه کنترل با روش نمونهگیری در دسترس قرار گرفتند. قبل از شروع مطالعه ابتدا پرسشنامه حریم اطلاعاتی، توسط بیماران دو گروه آزمون و کنترل تکمیل گردید. سپس برای 90 نفر از کارکنان بالینی شاغل در بخش اورژانس بیمارستان امام خمینی (گروه آزمون) آموزش مجازی حریم اطلاعاتی بیمار از طریق سامانه آموزش مجازی کارکنان دانشگاه (آکادمی) ارائه گردید. در نهایت مجدداً پرسشنامه حریم اطلاعاتی توسط بیماران دو گروه آزمون و کنترل تکمیل گردید و اطلاعات مورد آنالیز قرار گرفت. با ایجاد معیارهای ورود و خروج یکسان در هر دو گروه، قبل و بعد از مداخله، سعی شد نمونهها تا حد امکان یکسان شوند. ابزار گردآوری شامل پرسشنامه ویژگیهای دموگرافیک و پرسشنامه حریم اطلاعاتی بود که قبل از مداخله و یک ماه بعد از آن اندازهگیری شد. سپس دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS v.19 و آزمونهای آماری توصیفی و t مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: تفاوت آماری معناداری بین سن، جنس، سطح تحصیلات و سایر اطلاعات دموگرافیک وجود نداشت و دو گروه در شروع مطالعه از نظر میانگین نمره حریم فیزیکی بیمار همگن بودند، ولی آنالیز دادهها پس از اتمام مطالعه نشان داد آموزش مجازی حریم بیماران به ترتیب سبب افزایش معناداری در میانگین نمره حریم اطلاعاتی (p0/010) بیماران گروه آزمون شده است.
نتیجه گیری: یافتهها نشان داد آموزش کارکنان پرستاری با روش مجازی میتواند سبب بهبود حریم اطلاعاتی بیماران بستری در بخش اورژانس شود که میتواند گامی مهم در راستای مراقبت پرستاری کل نگر باشد.
Introduction: Privacy the basic human needs of the most important concepts in nursing and health care is a fundamental right which is mentioned. Respect patient confidentiality the basic principle of ethical and effective medical practice and care. Privacy information is a very serious problem in crowded areas such as the emergency department. Since that training of clinical staff such as proceedings which can have a positive impact on the information patient's privacy. This study aimed to determine the effect of education on nursing staff regarding the privacy of information on patients in the emergency department has been done.
Method: This is a before-after intervention study with a control group inequalities. 400 patients in the emergency department hospitals of Tehran University of Medical Sciences were selected by convenience sampling method. Before starting the study, two groups of patients and control questionnaire Information Privacy Policy arrangement was measured. The clinical staff virtual learning intervention group patients were given information privacy. Then again, information privacy and control patients in both groups were measured and analyzed.
Results: No significant differences in age, sex, education and other demographic information was found between the two groups at baseline in mean scores were similar physical boundaries After the data analysis showed that the patients' privacy virtual training significantly increased the mean scores Information Privacy patients have been tested.
Conclusion: Results showed that virtual methods can be improved by training nurses in emergency department patients admitted to information privacy.
حریم اطلاعاتی، آموزش کارکنان بالینی، بخش اورژانس
Information privacy, education and clinical staff, emergency department
66
75
http://ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-1-178&slc_lang=fa&sid=1
T
Salehi
تهمینه
صالحی
1370031947532846008989
1370031947532846008989
No
E
Eyni
ابراهیم
عینی
Eyni.ebrahim@gmail.com
1370031947532846008990
1370031947532846008990
Yes
T
Sadeghe
طاهره
صادقی
1370031947532846008991
1370031947532846008991
No