Iranian Journal of Nursing Research
نشریه پژوهش پرستاری ایران
IJNR
Medical Sciences
http://ijnr.ir
137
journal137
1735-7012
1735-9074
10.22034/ijnr
fa
jalali
1396
5
1
gregorian
2017
8
1
12
3
online
1
fulltext
fa
مقایسه تطبیقی برنامه درسی کارشناسی ارشد پرستاری سالمندی ایران و امریکا
A Comparative Study of the Geriatric Nursing Curriculum in Iran and USA
پرستاری
nursing
پرستاری سالمندی
Geriatric Nursing
مقدمه: مقایسه برنامههای درسی موجود با یکدیگر به شناسایی نقاط قوت و ضعف برنامه کمک کرده و فرصتی را برای بهبود برنامه و ایجاد رقابت فراهم میکند. این پژوهش با هدف بررسی و مقایسه تطبیقی برنامه درسی کارشناسی ارشد پرستاری سالمندی ایران و امریکا انجام شد.<br>
روش کار: این مطالعه با استفاده از روش تطبیقی با کمک الگوی برودی در سال 1392 انجام شد. در این مطالعه برنامههای درسی فوق لیسانس پرستاری سالمندی در ایران و امریکا مقایسه شدند دانشگاه علوم پزشکی تهران از ایران و دانشگاه جان هاپکینز از امریکا انتخاب شدند. اطلاعات از طریق مستندات موجود در صفحه الکترونیکی دو دانشگاه در سال 1392 استخراج شدند. دو برنامه درسی از نظر رسالت و اهداف برنامه، نحوه پذیرش دانشجو، مدت دوره، تعداد واحدهای درسی، عناوین دروس، نحوه پذیرش دانشجو، فرصتهای اشتغال فارغ التحصیلان و هزینههای تحصیلی، در چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری، و مقایسه، بررسی شدند.<br>
یافتهها: اهداف برنامه سالمندی در ایران بر سه حوزه بالین، آموزش و پژوهش تمرکز دارد. فرصتهای اشتغال، هماهنگ با اهداف برنامه توصیف شده و بسیار کلی است. پذیرش دانشجو متمرکز و به شکل هنجاری است. در امریکا برنامه در دو حوزه مجزا پیشگیری و بالینی متمرکز است. فرصتهای اشتغال تعریف عینیتری دارد و متناسب با اهداف برنامه است. پذیرش دانشجو غیرمتمرکز و به صورت ملاکی است.<br>
نتیجه گیری: استفاده از روش غیر متمرکز و معیارهای چندگانه برای پذیرش دانشجو، توجه به پیشینه علمی و حرفهای متقاضیان، تعریف عینی واحدهای اشتغال فارغ التحصیلان، تفکیک برنامه متناسب با فعالیت فارغ التحصیلان در مراکز بهداشتی در جامعه و مراکز بالینی، طراحی برنامههای تکمیلی جداگانه برای تربیت مدرس و محقق، تمرکز بر دروس متناسب با محلهای خدمت رسانی فارغ التحصیلان، برای بهبود برنامه فوق لیسانس پرستاری سالمندی در ایران پیشنهاد میشود.<br>
<br>
<strong>Introduction:</strong> Comparison of the geriatric nursing with other curriculums may help to identify strengths and weaknesses of the program and provide an opportunity to improve the program and competition. This study aimed to compare the geriatric nursing curriculum in Iran and USA.<br>
<strong>Methods:</strong> This descriptive comparative study was conducted in 2014 by using the Brody's four steps pattern. The two curriculums were selected among geriatric nursing education curriculums using the purposeful sampling method in Iran (Tehran University of Medical Sciences) and USA (John Hopkins University). Information on the web page of the two universities was used for comparison of the two curriculums in 2014. Comparative elements were the mission and objectives, course contents, student admission, graduate working opportunity, and tuition.<br>
<strong>Results:</strong> The results showed differences and similarities among the two curriculums. In Iran, the main focus of program was on clinical, teaching and research areas and students were admitted through norm testing, which is centralized. In USA, admission was followed by a decentralized pattern and students posed selection criteria. The curriculum in USA was presented separately by focusing on prevention and clinical areas.<br>
<strong>Conclusions:</strong> According to the findings of the present study, using a decentralized method and considering multi-criteria for admitting student, defining objective working opportunity, defining program for clinical setting and community health care separately, designing an educational program for tutor and researcher training, to improve geriatric nursing graduate programs are offered in Iran.<br>
<br>
برنامه درسی پرستاری, پرستاری سالمندی, مطالعه تطبیقی, ایران, امریکا
Nursing Curriculum, Geriatric Nursing, Comparative Study, Iran, USA
52
57
http://ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-566-4&slc_lang=fa&sid=1
Afsaneh
Sadooghiasl
افسانه
صدوقی اصل
asadooghi@tums.ac.ir
13700319475328460012394
13700319475328460012394
Yes
Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
Elham
Navab
الهام
نواب
e_navab100@hotmail.com
13700319475328460012395
13700319475328460012395
No
Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
Reza
Negarandeh
رضا
نگارنده
13700319475328460012396
13700319475328460012396
No
Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
Alireza
Nikbakht Nasrabadi
علیرضا
نیکبخت نصر آبادی
13700319475328460012397
13700319475328460012397
No
Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران