Iranian Journal of Nursing Research
نشریه پژوهش پرستاری ایران
IJNR
Medical Sciences
http://ijnr.ir
137
journal137
1735-7012
1735-9074
10.22034/ijnr
fa
jalali
1396
1
1
gregorian
2017
4
1
12
1
online
1
fulltext
fa
تأثیر بازی گروهی بر اضطراب کودکان بستری در بخشهای کودکان بیمارستان
The Effect of Group Games on Anxiety in Hospitalized Children
پرستاری
nursing
پرستاری کودکان و نوزادان
Pediatric and Neonatal Nursing
<p dir="RTL"><strong>مقدمه</strong><strong>:</strong> بازی از نیازهای اساسی و به عنوان یکی از مهمترین فعالیتها برای کودکان محسوب میشود. کودکان از طریق بازی میتوانند تمایلات خود را آشکار نموده و تخلیه روانی شوند<span dir="LTR">.</span></p>
<p dir="RTL"><strong>روش کار</strong><strong>:</strong> این مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی انجام گرفته است. حجم نمونه در این تحقیق 80 نفربرآورد گردید که 40 نفر در گروه شاهد و 40 نفر در گروه آزمون قرار گرفتند. پرسشنامه اضطراب به نمونههایی که معیارهای ورود را داشتند داده شد، سپس به صورت تصادفی بلوکی 80 نفر از کودکانی که دچار اضطراب بودند به دو گروه 40 نفره آزمون و شاهد تقسیم شدند سپس بعد از مداخله مجدداً پرسشنامه توسط این کودکان تکمیل شد. برنامه بازی طی 6 جلسه در روزهای دوم و سوم و چهارم بستری کودک در بیمارستان در دو نوبت صبح و عصر و هر بار به مدت 30 دقیقه انجام شد، که در گروههای 8-7 نفره با استفاده از اسباب بازیهای متناسب با سن و جنس آنها و در اتاق بازی انجام شد.</p>
<p dir="RTL"><strong>یافتهها:</strong> یافتهها نشان دهنده این بود که قبل از مداخله وضعیت اضطراب اشکار کودکان در محدوده نسبتاً" شدید تا بسیار شدید (9/45%) و به میزان متوسط به بالا (5/92%) بود که بعد از مداخله به میزان متوسط به پایین (5/7%) تغییر یافت که از نظر آماری معنی داراست (006/0 = <span dir="LTR">P</span>). اضطراب پنهان نیز در این کودکان قبل از مداخله در وضعیت متوسط به بالا تا شدید (5/87%) بود که بعد از مداخله وضعیت این نوع اضطراب به متوسط تا نسبتاً" شدید تغییر یافت که از نظر آماری معنی دار است (047/0 = <span dir="LTR">P</span>).</p>
<p dir="RTL"><strong>نتیجه گیری: </strong>با توجه به اهمیت تأثیر بازی در کاهش اضطراب کودکان بستری در بیمارستان، توصیه به استفاده از این روش و ایجاد اتاقهای بازی در مراکز درمانی کودکان میشود.</p>
<p dir="RTL"></p>
<p><strong>Introduction:</strong> For children, the acceptance to adapt to new circumstances is a crisis, causing separation anxiety, sadness, fear of new surroundings and disability of life. Playing serves as a communication channel, leading to improvement in conditions of serious illnesses caused by the need to meet emotional, social and mental well-being of children, feelings of fear and anxiety, through which children have the opportunity to express themselves. This study aimed to assess the impact of game playing on anxiety reduction in children admitted to pediatric wards of the hospital.</p>
<p><strong>Methods:</strong> The sample size in this study was 80 patients, of which 40 were in the control group and 40 in the test group. First, the anxiety questionnaire was given to the children who had the inclusion criteria, then, using the block randomization method, 80 children with anxiety were divided into two groups of 40, named test and control groups. The post-intervention questionnaire was completed by the children. This study was conducted in three stages: pre-intervention, intervention and post-intervention. The purpose of the intervention the program was to play in groups of 8-7 children with age-appropriate toys as well as in game rooms to reduce hospitalization anxiety in children. The program comprised 6 game sessions on the second, third and fourth days of admission to hospital in the morning and evening and each time was 30 minutes.</p>
<p><strong>Results:</strong> The findings indicated that children's state anxiety at pre-intervention was within the range of “severe to very severe” and “higher-average”, but after the intervention it changed to “lower-average”, which was statistically significant. Trait anxiety in children in pre-intervention was in the “higher-average to intense” level, but after the intervention it decreased to “average-severe”, which was statistically significant.</p>
<p><strong>Conclusions:</strong> Considering the importance of playing in hospitalized children for the reduction of anxiety, it is medically advisable to use this technique in children.</p>
<p></p>
کودکان بستری, اضطراب, بازی گروهی
Anxiety, Group Playing, Hospitalized Children
49
55
http://ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-3432-1&slc_lang=fa&sid=1
N
Sheikhzakaryaie
ندا
شیخ ذکریایی
n.zakaryaie@gmail.com
13700319475328460015202
13700319475328460015202
No
دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
G
Moridi
گلرخ
مریدی
g_moridi@yahoo.com
13700319475328460015203
13700319475328460015203
Yes
دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
F
Zarei
فرزانه
زارعی
farrzzi@yahoo.com
13700319475328460015204
13700319475328460015204
No
دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
F
Hododi
فردین
حدودی
fardin.zhenjiu@gmail.com
13700319475328460015205
13700319475328460015205
No
دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران