Iranian Journal of Nursing Research
نشریه پژوهش پرستاری ایران
IJNR
Medical Sciences
http://ijnr.ir
137
journal137
1735-7012
1735-9074
10.22034/ijnr
fa
jalali
1396
11
1
gregorian
2018
2
1
12
6
online
1
fulltext
fa
نقش خود دلسوزی و شایستگی بالینی در کیفیت زندگی حرفهای پرستاران
Investigating the Role of Self-Compassion and Clinical Competencies in the Prediction of Nurses’ Professional Quality of Life
علوم رفتاری و روانی(روانشناسی، مددکاری و...)
behavioral sciences
روانپرستاری و پرستاری بهداشت روانی
Psychiatric and Mental Health Nursing
مقدمه: کیفیت زندگی حرفهای رابطه پیچیدهای با ویژگیهای محیط کاری، محیط زندگی شخصی و مواجهه با تروماهای اولیه و ثانویه در محیطهای کاری دارد. این پژوهش به منظور تعیین نقش خوددلسوزی و شایستگی بالینی در کیفیت زندگی حرفهای پرستاران انجام شد.<br>
روش کار: این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه پرستاران شاغل (114 نفر؛ 96 پرستار و 18 بهیار) در بیمارستان دولتی شهر قاین در سال 1395 تشکیل داد. با توجه به کوچک بودن جامعه پژوهشی کلیه اعضا به عنوان نمونه مد نظر قرار گرفتند. برای گردآوری دادهها مقیاس دلسوزی به خود نف، مقیاس شایستگی بالینی مرتوجا و همکاران و پرسشنامه کیفیت زندگی حرفهای استام مورد استفاده قرار گرفت. برای بررسی فرضیههای پژوهش تحلیل رگرسیون چند گانه بکار رفت.<br>
یافتهها: تحلیلها نشان داد که شایستگی بالینی و خوددلسوزی سازگارانه پیش بین مثبت مؤلفه رضایت از دلسوزی هستند و روی هم 24 درصد از واریانس رضایت از دلسوزی را تبیین میکنند (24/0 = R Square). به علاوه خوددلسوزی ناسازگارانه پیش بینی کننده مثبت استرس تروماتیک ثانوی بود و 12 درصد از واریانس مشاهده شده در این مؤلفه را تبیین کرد (12/0 = R Square). همچنین شایستگی بالینی و خوددلسوزی ناسازگارانه به ترتیب پیش بینی کننده مثبت و منفی مؤلفه فرسودگی کیفیت زندگی بودند و در مجموع 22 درصد از واریانس فرسودگی را تبیین میکنند (22/0 = R Square).<br>
نتیجه گیری: جمع بندی یافتههای پژوهش حاکی از نقش شایستگی بالینی و خوددلسوزی در کیفیت زندگی حرفهای پرستاران و لزوم توجه به شایستگی و خوددلسوزی و مؤلفههای آن به هنگام آموزش پرسنل پرستاری در کلاسهای درس در دانشگاه، دورههای کارورزی، بازآموزی و دورههای ضمن خدمت است.<br>
<br>
<strong>Introduction:</strong> Quality of professional life has complicated the relationship with the characteristics of the work environment, personal living environment, and exposure to primary and secondary trauma at the workplace. This study aimed at determining the role of self-compassion and clinical competence in the quality of nurses' professional life.<br>
<strong>Methods:</strong> This study was descriptive and correlational. The study population of this study included all nurses at public hospitals of Cain (n = 114; 96 nurses and 18 health workers). Due to the small size of the study population, all members were considered as samples. In order to collect data, the Self-Compassion Scale (Neff, 2003), Clinical Competence Scale (Meretoja et al., 2004) and the Quality of Professional Life Questionnaire (Stam, 2010) were used. Multiple regression analysis was used to examine the research hypotheses.<br>
<strong>Results:</strong> Data analysis showed that adaptive clinical competency and self-compassion were positive predictors of satisfaction of compassionate component and in total explained 24% of the satisfaction of compassionate variance (R Square = 0.24). In addition, maladaptive self-compassion was a positive predictor of secondary traumatic stress and explained 12% of the observed variance in this component (R Square = 0.12). Furthermore, maladaptive self-compassion and clinical competency were positive and negative predictors of quality of life burnout component, respectively, and totally, explained 22% of burnout (R Square = 0.22).<br>
<strong>Conclusions:</strong> Analysis of the findings showed the role of self-compassion and clinical competence in the quality of nurses' professional life and the importance of attention to competence and self-compassion and its components during the training of nursing staff in university classrooms, training, retraining and in-service training courses.<br>
<br>
شایستگی بالینی, خود دلسوزی, کیفیت زندگی حرفهای
Clinical Competence, Self- Compassion, Quality of Professional Life
1
9
http://ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-3960-1&slc_lang=fa&sid=1
Samane
Mokhtari
سمانه
مختاری
samaneh.mokhtari@outlook.com
13700319475328460013164
13700319475328460013164
No
Department of Psychology, Birjand Branch, Islamic Azad University, Birjand, Iran
گروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران
Ghassem
Ahi
قاسم
آهی
Ahigh1356@yahoo.com
13700319475328460013165
13700319475328460013165
No
Department of Psychology, Birjand Branch, Islamic Azad University, Birjand, Iran
گروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران
Gholamreza
Sharifzadeh
غلام رضا
شریف زاده
13700319475328460013166
13700319475328460013166
No
Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran
دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران