Iranian Journal of Nursing Research
نشریه پژوهش پرستاری ایران
IJNR
Medical Sciences
http://ijnr.ir
137
journal137
1735-7012
1735-9074
10.22034/ijnr
fa
jalali
1398
4
1
gregorian
2019
7
1
14
2
online
1
fulltext
fa
ارتباط شیوه مدیریت کلاس درس با اشتیاق به مطالعه و موفقیت تحصیلی
The Relationship between Classroom Management Style with Engagement and Academic Achievement
پرستاری
nursing
آموزش پرستاری
Nursing Education
مقدمه: اشتیاق به مطالعه و موفقیت تحصیلی از انتظارات مدرسین و دانشجویان از فرایند تدریس- یادگیری است که میتواند تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله ویژگیهای مدرس و شیوه مدیریت او در کلاس درس قرار گیرد. تعیین اینکه کدام شیوه مدیریت کلاس درس مدرس با اشتیاق به مطالعه و موفقیت تحصیلی دانشجویان ارتباط بیشتری دارد میتواند مدرس را در انتخاب شیوه مدیریت بهتر کلاس یاری نماید. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط شیوه مدیریت کلاس با اشتیاق به مطالعه و موفقیت تحصیلی در دانشجویان پرستاری انجام شد.<br>
روش کار: مطالعه حاضر توصیفی-تحلیلی و مقطعی است که در سال 1394 در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. جامعه پژوهش شامل 23 مدرس و 117 دانشجوی پرستاری بودند که به روش تمام شماری انتخاب شدند. ابزار جمع آوری دادهها شامل پرسشنامه تعدیلشده PCMSA، پرسشنامه UWES-S، و فرم جمع آوری اطلاعات دموگرافیک بود، برای موفقیت تحصیلی دانشجویان، معدل دروس اختصاصی محاسبه شد. پس از ترجمه و بازترجمه هر دو ابزار روایی صوری آنها توسط 4 تن از اساتید پرستاری باتجربه در امر آموزش تأیید شد. جهت محاسبه پایایی پرسشنامه شیوههای مدیریت کلاس درس در شرایط دو مشاهدهگر همزمان از فرمول محاسباتی کاپا استفاده شد که حداقل 92/0 برآورد گردید. پایایی پرسشنامه اشتیاق به یادگیری با محاسبه ضریب الفای کرونباخ 87/0 بدست آمد. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS 16 آنالیز شد و با استفاده از آمار توصیفی (فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (ANOVA و Gabriel) ضریب همبستگی اسپیرمن و کای اسکوئر) مورد تحلیل قرارگرفت.<br>
یافتهها: بیشتر مدرسین با 2/65% شیوه غیرمداخله ای، 13% از شیوه مداخلهای و 7/21% شیوه تعاملی را در مدیریت کلاس درس بکار میگرفتند. ارتباط بین شیوه مدیریت کلاس درس و اشتیاق به یادگیری در دانشجویان معنیداری نبود (331/0 = P) ولی بین شیوه مدیریت کلاس درس و موفقیت تحصیلی دانشجویان ارتباط معنیداری وجود داشت (001/0>P). همچنین بین اشتیاق به یادگیری و موفقیت تحصیلی در شیوه تعاملی مدیریت کلاس درس رابطه معنی دار اما ضعیفی وجود داشت (33/0 = r، 001/0 > P).<br>
نتیجه گیری: براساس یافتهها با توجه به اینکه شیوه مدیریت تعاملی ارتباط معنی داری قوی با موفقیت تحصیلی دانشجویان و ارتباط معنی دار اما ضعیفی با اشتیاق به مطالعه دارد، از این رو پیشنهاد میشود به عنوان شیوه انتخابی با احتیاط (به علت کم بودن حجم نمونه) مورد استفاده قرار گیرد.<br>
<strong>Introduction:</strong> The engagement of learning and academic achievement is the expectation of instructors and students of the teaching-learning process, which can be influenced by various factors, such as the characteristics of the teacher and his management style in the classroom. Determining which classroom management styles are more relevant to students' engagement and academic achievement can help the instructor in choosing a better classroom management approach. The aim of this study was to determine the relationship between classroom management style and engagement to learning and academic achievement in nursing students.<br>
<strong>Methods:</strong> This descriptive-analytical and cross-sectional study was conducted in 1394 at Nursing and Midwifery School of Tehran University of Medical Sciences. The sample consisted of 23 teachers and 177 students who selected by counting all method. Data collection tools included modified PCMSA and UWES-S questionnaires and demographic data forms. After translating and redefining, both of their factual validity tools were confirmed by 4 experienced teaching nurses. In order to calculate the reliability of the classroom management practices questionnaire, the Kappa computational formula was used simultaneously for two observers, which was at least 0.92. The reliability of the desire to learning questionnaire by calculating the Cronbach's alpha coefficient was 0.87. The data was analyzed using spss16 software and analyzed by descriptive statistics (frequency, mean and standard deviation) and inferential statistics (ANOVA and Gabriel, Spearman and Chi-square correlation coefficient).<br>
<strong>Results:</strong> Most teachers use 65.2% non-interactive, 13% intermediate and 21.7% interactive in classroom management. There was no significant relationship between classroom management practices and students engagement to learning (P = 0.331), but there was a significant relationship between classroom management practices and students' academic achievement (P < 0.001). There was also a significant, but weak, relationship between the engagement to learning and academic achievement in the interactive classroom management (r = 0.33, P < 0.001).<br>
<strong>Conclusions:</strong> According to the results, considering that the interactive management method has a significant relationship with the academic success of the students and has a meaningful but weak relationship with enthusiasm for studying, it is therefore proposed to use as a selective method with caution (due to the low volume Sample) to be used.<br>
شیوه مدیریت کلاس درس, موفقیت تحصیلی, اشتیاق به مطالعه, آموزش پرستاری
Classroom Management Style, Academic Achievement, Engagement, Nursing Education
59
66
http://ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-4214-1&slc_lang=fa&sid=1
shahrzad
ghiyasvandian
شهرزاد
غیاثوندیان
shghiyas@tums.ac.ir
13700319475328460016087
13700319475328460016087
No
School of Nursing and Midwifery, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
hooman
shahsavari
هومن
شهسواری
h_shahsavari@sina.tums.ac.ir
13700319475328460016088
13700319475328460016088
No
School of Nursing and Midwifery, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
anooshiravan
kazemnejad
انوشیروان
کاظم نژاد
kazem_an@modares.ac.ir
13700319475328460016089
13700319475328460016089
No
School of Nursing and Midwifery, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
Zahra
goodarzi
زهرا
گودرزی
goodarzi.z@iums.ac.ir
13700319475328460016090
13700319475328460016090
Yes
School of Nursing and Midwifery, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران،
Seyede narjes
razavi
سیده نرجس
رضوی
narjesrazavi@gmail.com
13700319475328460016091
13700319475328460016091
No
School of Nursing and Midwifery, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران