Iranian Journal of Nursing Research
نشریه پژوهش پرستاری ایران
IJNR
Medical Sciences
http://ijnr.ir
137
journal137
1735-7012
1735-9074
10.22034/ijnr
fa
jalali
1392
1
1
gregorian
2013
4
1
8
1
online
1
fulltext
fa
تأثیر آموزش بر آگاهی و نگرش بیماران بستری در بخش های مراقبت ویژه در مورد عوامل خطرآفرین بیماری های قلبی- عروقی
Effect of Education on Knowledge and Attitude of Hospitalized Patients in CCU and Post CCU about Risk Factors of Cardio-Vascular Disease
عمومى
General
پرستاری بخش های ویژه
Critical Care Nursing
چکیده:
مقدمه و هدف: بیماری های قلبی و عروقی از شایع ترین علل مرگ و میر در دنیا هستند، بطوریکه طبق پیش بینی انجمن قلب آمریکا تا سال 2020 این عامل به عنوان اولین عامل مرگ و میر شناخته شود. تحقیقات نشان میدهد که کنترل و کاهش ریسک فاکتورها، سبب کاهش بروز بیماری های قلبی و عروقی میگردد. یکی از استراتژی های مطرح در این زمینه ارائه آموزش به بیماران است که می تواند از بروز عوارض زیادی در آنان جلوگیری نماید. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش بر آگاهی و نگرش بیماران بستری در بخش های مراقبت ویژه قلبی بیمارستان مصطفی خمینی ایلام در مورد عوامل خطرآفرین بیماری های قلبی- عروقی انجام پذیرفت.
مواد و روشها: این پژوهش یک مطالعه مداخله ای بدون گروه کنترل میباشد که در آن تعداد 96 نفر از بیماران بستری بخش های CCU و Post CCU مردان و زنان بیمارستان شهید مصطفی خمینی ایلام به روش تصادفی ساده انتخاب و بررسی شدند. به منظور سنجش تاثیر آموزش بیماران بر آگاهی و نگرش آنها، از روش مداخله آموزشی چهره به چهره و آزمون دو مرحلهای قبل و بعد از مداخله استفاده شد. ابزار جمع آوری داده ها پرسش نامه محقق ساخته بود که روایی آن به روش محتوایی و پایایی آن نیز به روش آزمون مجدد تایید شد. تجزیه و تحلیل داده ها به کمک آزمون های آماری کای دو، t زوجی و آزمون دقیق فیشر صورت پذیرفت.
یافته ها: آگاهی بیماران درباره عوامل خطرآفرین بیماری های قلبی، قبل و بعد از آموزش، به ترتیب با نمره 93/25 و 19/36 تفاوت معنیداری را نشان داد (001/0P<). بین تاثیر آموزش بر آگاهی با تحصیلات همسر (03/0P<) و جنس (05/0P<) ارتباط معنیدار آماری وجود داشت. همچنین تفاوت بین نگرش بیماران قبل و بعد از آموزش، به ترتیب با نمره 5/23 و 7/35 از لحاظ آماری معنی دار است(000/0P<). بین تاثیر آموزش بر نگرش با سن (55/0P<)، میزان تحصیلات (01/0P<)، سطح تحصیلات همسر (05/0P<) و میزان درآمد ماهیانه (01/0 P<) ارتباط معنیدار آماری مشاهده شد.
بحث و نتیجهگیری: با توجه به اینکه شیوع بیماری های قلبی و عوامل خطرآفرین آنها روند روبه رشدی را طی میکند؛ آگاهی بیماران در مورد این بیماریها و ریسک فاکتورهای آنها نسبتاً پایین و نگرش آنها نیز در این زمینه غالباً نامناسب است. با توجه به نتایج پژوهش که معنی دار بودن تفاوت نمرات قبل و بعد از آموزش و تاثیر آن بر آگاهی را نشان می دهد، توصیه میشود آموزش به بیماران قلبی در رأس اقدامات پرستاری پرسنل، مربیان و دانشجویان پرستاری در برنامه های کلی بیمارستان و دانشگاه قرار گیرد.
Abstract:
Background and Aim: One of the most important causes of mortality and life threating problems is cardiovascular diseases. American Heart Association (AHA) estimated that, approximately 25million death occurs because of cardiovascular disease till 2020, and this will be recognized as first cause of mortality. Studies show that control and decrease of risk factors, decrease of Ischemic Heart Disease (IHD). The aim of this study was determining the effect of education on knowledge and attitude of patients who hospitalized in CCU and Post CCU of Mustafa Khomeini hospital of Ilam city about Risk Factors of Cardio-Vascular Disease in 2009.
Materials and Methods: This study is a Descriptive study and Interventional that 96 patients of CCU and Post CCU of Mustafa Khomeini hospital of Ilam were selected by Simple Random sampling. After education, knowledge and attitude of patients was assessed in respect of cardiovascular risk factors. Finally, collected data analyzed by SPSS package, chi – square, Fisher exact, Parried T – tests.
Finding: Patients knowledge in Respect of cardiovascular disease pre (25.93) and post (36.19) education, had a significant difference (P<0.001), also in respect of education of couple (P<0.03) and sex (P<0.05). in case of attitude mean score there was significant difference between pre (23.5) and post (35.7) education, There was significant statistical correlation between education and age (P<0.05), education level (P<0.01), education level of couple (P<0.05) and monthly income(P<0.01).
Discussion and conclusion: Considering that cardiovascular diseases have an increasing trend of prevalence and knowledge and attitude of patients about them are relatively low and education to cardiac patients is effective in preventing of recurrent hospitalizations and prevalence of these diseases. We advise that education to cardiovascular patients be considered as the core of interventions of personnel, clinical trainers and students of nursing.
بیماری های قلبی و عروقی، عوامل خطر آفرین، آموزش، آگاهی، نگرش
cardiovascular diseases, risk factors, knowledge, attitude
39
48
http://ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-970-1&slc_lang=fa&sid=1
Jamil
Sadeghiifar
جمیل
صادقی فر
jamil.sadeghifar@gmail.com
1370031947532846007154
1370031947532846007154
No
دانشگاه علوم پزشکی تهران
Fakhraldin
Taghinejad
فخرالدین
تقی نژاد
1370031947532846007155
1370031947532846007155
Yes
دانشگاه علوم پزشکی ایلام
Hamid
Taghinejadd
حمید
تقی نژاد
1370031947532846007156
1370031947532846007156
No
دانشگاه علوم پزشکی ایلام
Eisa
Khodadadi
عیسی
خدادای
1370031947532846007157
1370031947532846007157
No
دانشگاه علوم پزشکی ایلام
Seyyed Meysam
Mousavi
سیدمیثم
موسوی
1370031947532846007158
1370031947532846007158
No
دانشگاه علوم پزشکی تهران