OTHERS_CITABLE
درک دانشجویان از تدریس مؤثر در آموزش پرستاری: یک مطالعه کیفی
چکیده
مقدمه: تعاریف متعدد تدریس نشانگر تلاش صاحبنظران تعلیم و تربیت برای شناخت آن است. دستیابی به تدریس ایدهآل و مؤثر مستلزم پیوند بین اهداف، روش تدریس و یادگیری دانشجویان میباشد. تدریس مؤثر یکی از مؤلفههای بسیار مهم در یادگیری دانشجویان علوم پزشکی خصوصاً دانشجویان پرستاری میباشد. با توجه به اهمیت تدریس مؤثر در امر آموزش دانشجویان پرستاری، این مطالعه با هدف تبیین درک دانشجویان پرستاری از تدریس مؤثر در آموزش پرستاری انجام شد.
روش: این مطالعه با رویکرد کیفی و روش تحلیل محتوا انجام شده است. در این مطالعه 11 دانشجوی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی فسا بر اساس نمونهگیری مبتنی بر هدف انتخاب و با استفاده از مصاحبه گروه متمرکز مورد مصاحبه قرار گرفتند. پس از جمعآوری اطلاعات، کلیه مصاحبههای ضبط شده بر روی کاغذ پیاده و مرور گردیدند و تمها یا درون مایهها استخراج گردیدند. سپس فهرستی از این تمها تهیه گردید و شباهتها در معنا و مفهوم آنها مرور شدند. بر اساس محوریت، تمها در یک زیر طبقه قرار گرفتند و سپس با مرور مجدد زیر طبقهها، زیر واحدهای مربوط به هم در یک طبقه قرار گرفتند.
یافتهها: با استفاده از تجزیه و تحلیل دست نوشتهها تعداد قابل توجهی درون مایه اولیه و هشت درون مایه اصلی که هر یک دارای چند درون مایه فرعی داشتند، استخراج شد. درون مایههای اصلی به دست آمده در مورد تدریس مؤثر شامل آمادگی، پویایی، ارزشگذاری، ویژگیهای فردی استاد، سازماندهی، ارزشیابی، کاربردی و منابع بود.
نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد که ویژگیهای فردی استاد و برقراری رابطه با دانشجویان از عوامل بسیار مهم در ایجاد انگیزه و علاقه برای یادگیری و مؤثر بودن تدریس است. با توجه به نتایج به دست آمده توصیه میشود اساتید پرستاری به منظور اثربخشی تدریس و یادگیری بهتر دانشجویان موارد فوق را در برنامهریزی تدریس خود لحاظ کنند.
کلید واژهها:
http://ijnr.ir/article-1-776-fa.pdf
2011-01-15
6
15
تدریس مؤثر، آموزش پرستاری، مطالعه کیفی، استاد
Students\' perceptions of effective teaching in nursing education: A qualitative study
Introduction: Various definitions of teaching indicate the effort of training and education scientists for knowing teaching. Achieving to ideal and effective teaching involves connection between goals, teaching methods and students' learning. Effective teaching is critical for medical sciences student learning, especially in nursing students. The aim of this study was identifying perception of nursing students from effective teaching in nursing education.
Methods: This study done with qualitative approach and using thematic analysis method. Eleven nursing students from the Fasa University of Medical Sciences were selected through purposive sampling and interviewed with focus group interview. After data collection, all interviews were transcribed and reviewed and themes extracted. Then a list of themes prepared and similarity in meaning and concept were reviewed and based on centralization arranged in a sub-category. Then with reviewing again relevant sub-categories arranged in a category.
Results: Using analysis of transcribes a significant number of preliminary themes and 8 main themes that each having few other sub-themes were extracted. The main themes included readiness, dynamically, valuing, individual characteristics of teacher, organization, evaluation, applicable and resources.
Conclusion: The results of this study revealed that individual characteristics of teacher and communication with students are more significant factors in motivation and interest to learning and effective teaching. It is recommended that nursing instructors considered above items for curriculum planning in order to effectiveness of teaching and better learning.
Key words: Effective teaching, Nursing education, Qualitative study, Teacher
http://ijnr.ir/article-1-776-en.pdf
2011-01-15
6
15
Effective teaching
Nursing education
Qualitative study
Teacher
majid
najafi kolyaee
majidnajafi5@yahoo.com
1
fasa faculty of nursing
AUTHOR
farkhondeh
sharif
2
shiraz faculty of nursing
AUTHOR
nahid
jamshidi
3
kerman faculty of nursing
AUTHOR
shahnaz
karimi
4
fasa faculty of nursing
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
بررسی دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان در مورد اولویتهای ارزشیابی اساتید
بررسی دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان در مورد اولویتهای ارزشیابی اساتید
فریده ملکشاهی ، علی شیخیان2، محمدجواد طراحی3
چکیده
مقدمه: یکی از جنبههای مهم و کلیدی امر آموزش ارزشیابی است که عوامل متعددی بر آن اثر میگذارند. ارزشیابی آموزشی به منظور تعیین میزان موفقیت اعضای هیأت علمی در مسیر نیل به اهداف آموزشی انجام میشود. مهمترین دلیل انجام ارزشیابی دانشجویان از اساتید و تأکید بر بهبود آن، ایجاد زمینهای مناسب برای اعضای هیأت علمی در راستای بهتر کردن نحوه آموزش میباشد. علیرغم کاربرد فراوان نظر دانشجویان در ارزشیابی اساتید، شواهد پژوهشی گویای آن است که اظهار نظر دانشجویان متأثر از عواملی است که با موضوع ارزشیابی چندان ارتباطی ندارد و صرفاً به ویژگیهای خاص استاد مربوط میشود. در این راستا مطالعه به منظور تعیین دیدگاههای دانشجویان علوم پزشکی لرستان در مورد اولویتهای ارزشیابی اساتید انجام شد.
روش: این مطالعه توصیفی تحلیلی مقطعی در نیمسال اول سال تحصیلی 87-1386 بر روی کلیه دانشجویان رشتههای مختلف دانشگاه علوم پزشکی لرستان انجام شد. جمعآوری دادهها از طریق پرسشنامه در برگیرنده هفت بخش (43 سؤال) بود که توسط محققین و از طریق واحدهای آموزش دانشکدهها در بین دانشجویان توزیع و مجدداً از همین طریق جمعآوری شد. پس از جمعآوری از نرمافزار SPSS v.11.5 برای تجزیه وتحلیل دادهها استفاده شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد که در بخش مهارتهای تدریس از نظر اکثریت (4/80%) مهمترین اولویت در ارزشیابی استاد، «تسلط بر موضوع درس» بود. در بخش ویژگیهای فردی، «احترام به دانشجو» (5/85%)، «داشتن اعتماد به نفس» (2/81%)، در بخش مهارتهای ارتباطی، «برقراری ارتباط صمیمانه با دانشجو» (8/70%)، در بخش رعایت اصول و قوانین آموزشی، «رعایت زمان دقیق شروع و پایان کلاس» (6/47%) و در بخش مهارتهای ارزشیابی، «برگزاری امتحان جامع و دقیق در پایان ترم» (9/49%) مهمترین اولویت بود. اکثر واحدهای مورد پژوهش (7/27%) نتایج ارزشیابیهای فعلی از اساتید را تاحدودی با واقعیت منطبق میدانستند و 5/18% ایشان ارزیابیهای فعلی را اصلاً با واقعیت منطبق نمیدانستند.
نتیجهگیری: اگر چه دانشجویان برخی از عوامل بسیار مهم در ارزشیابی اساتید را به خوبی تشخیص میدهند، اما همه آنچه را که بر اساس معیارهای علمی برای یک استاد خوب لازم است، مهم نمیدانند و همین امر ممکن است از اعتبار و پایایی ارزشیابیهای دانشجویی بکاهد.
کلید واژهها: نگرش، دانشجو، اولویتهای ارزشیابی، استاد، دانشگاه
http://ijnr.ir/article-1-777-fa.pdf
2011-01-15
16
24
نگرش، دانشجو، اولویتهای ارزشیابی، استاد، دانشگاه
Attitude of Students of Lorestan Medical Science University towards Priorities in Teachers Assessment 2008
Introduction: One of the important aspects of education is evaluation, which is influenced by various factor. Evaluating of academic members on students assessment is a kind of educational evaluation, which includes determining their rate of success in their own educational goals. Using students’ views for teacher assessment is a common method. However, research results indicate that students’ ideas about their teachers is influenced by some factors which have no close relationship to the evaluation subject and is merely related to the instructors specification. To determine the attitude of students different fields in medical sciences university toward priorities in teachers assessment Lorestan.
Methods: This study was descriptive-analytical performed on all vary courses’ students in university of medical sciences Lorestan during 2007-08. data were colleted using the questionnaire consisting of 7 parts and 43 questions was used to gather data. That was completed by students Then. Data were analyzed with Softwear SPSS v.11.5
Results: Results indicated that the majority of students (80.4%) selected “mastery of contents” as the most important priority in teachers assessment. Most of them (81.2%) selected “self-confidence” for personal characteristics, 70.8% selected “establishing an intimate relationship with students' for communication skills, 47.6% selected ”on time starting and finishing the class” in respect to educational principles and 49.9% selected “performing an exact and comprehensive exam at the end of the term” for evaluation skills. Also 27.7% of the samples believed that there is a high conformity between the present evaluations and reality and 18.5% believed there is no conformity between them.
Conclusion: Although students distinguish some very important factors for teachers assessment, the necessary factors for a good teacher based on the scientific criteria aren't selected as the most important by the students and this may decrease the validity and reliability of students ratings.
Key words: Attitude, Students, Teachers, Priorities, Assessment, University
http://ijnr.ir/article-1-777-en.pdf
2011-01-15
16
24
Attitude
Students
Teachers
Priorities
Assessment
University
farideh
malekshahi
malekshahif@yahoo.com
1
lorestan university of medical sciences
AUTHOR
ali
shaikhian
2
lorestan university of medical science
AUTHOR
mohammad javad
tarrahi
3
lorestan university of medical science
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
مطالعه ارتباط عوامل مؤثر بر استفاده از اینترنت با تمایل به بکارگیری آن در اعضای هیأت علمی بر اساس تئوری رفتار منطقی
مطالعه ارتباط عوامل مؤثر بر استفاده از اینترنت با تمایل به بکارگیری آن در اعضای هیأت علمی بر اساس تئوری رفتار منطقی
جمیله مختاری نوری ، سیما زهری ، فریده یغمایی ، عباس عبادی ، مهریار یولداشخان
چکیده
مقدمه: با توجه به این که ضرورت استفاده از اینترنت به عنوان منبع اطلاعاتی مهم به طور چشمگیری در جامعه علمی رو به افزایش است، لذا تعیین عوامل مؤثر بر تمایل اعضای هیأت علمی به استفاده از اینترنت که بنا به موقعیت خود باید با دانش روز و منابع مهم اطلاعاتی آشنا باشند، مورد توجه قرار گرفته است. از این رو این پژوهش با هدف تعیین میزان و ارتباط عوامل مؤثر بر استفاده از اینترنت با تمایل به بکارگیری آن در اعضای هیأت علمی بر اساس تئوری رفتار منطقی انجام شد.
روش: در این مطالعه توصیفی همبستگی که در سال 1388 انجام شد، تئوری رفتار منطقی به عنوان پایه نظری انتخاب شد و ارتباط سه عامل نگرش به استفاده از اینترنت، هنجارهای اجتماعی به استفاده از اینترنت و متغیرهای خارجی (ویژگیهای جمعیتشناختی) با تمایل به استفاده از اینترنت اندازهگیریشد. نمونهگیری به روش سنسوس و نمونهها شامل کلیه اعضای هیأت علمی یکی از دانشکدههای پرستاری مشتمل بر 29 نفر بود. برای اندازهگیری میزان نگرش به استفاده از اینترنت از پرسشنامهای 40 عبارتی معتبر و پایا استفاده شد و اندازهگیری میزان هنجارهای اجتماعی به استفاده از اینترنت (8 عبارت) و تمایل به استفاده از اینترنت (6 عبارت) توسط یک پرسشنامه پژوهشگرساخته پس از کسب اعتبار و پایایی تحقق یافت. آزمونهای آماری اسپیرمن، پیرسون، رگرسیون خطی ساده، رگرسیون چندگانه و هم خطی چند گانه انجام شد.
یافتهها: در بیشتر نمونهها، نگرش متوسط و هنجارهای اجتماعی زیاد بود و در نیمی از نمونهها تمایل به استفاده از اینترنت در حد متوسط برآورد شد. مطابق با تئوری رفتار منطقی، میزان نگرش و هنجارهای اجتماعی به استفاده از اینترنت با تمایل به استفاده از اینترنت ارتباط مستقیم و قدرت پیشگویی داشتند (01/0p<). همبستگی معنادار بین جنس با نگرش به استفاده از اینترنت (012/0=p) و بین میزان تحصیلات نیز با تمایل به استفاده از اینترنت همبستگی معنادار مشاهدهشد (014/0=p). همچنین بین سابقه کار بالینی و نگرش به استفاده از اینترنت نیز همبستگی (003/0=p و 56/0=r) مشاهدهشد.
نتیجهگیری: افزایش نگرش مثبت و هنجارهای اجتماعی به استفاده از اینترنت منجر به افزایش تمایل به استفاده از اینترنت (عوامل مدل رفتار منطقی) میشود.
کلید واژهها: نگرش به استفاده از اینترنت، هنجارهای اجتماعی به استفاده از اینترنت، تمایل به استفاده از اینترنت، تئوری رفتار منطقی، اعضای هیأت علمی، دانشکده پرستاری
http://ijnr.ir/article-1-778-fa.pdf
2011-01-15
25
36
گرش به استفاده از اینترنت، هنجارهای اجتماعی به استفاده از اینترنت، تمایل به استفاده از اینترنت، تئوری رفتار منطقی
Study of factors relation to internet use with usage of internet by teachers according to Theory of Reasoned Action
Study of factors relation to internet use with usage of internet by teachers according to Theory of Reasoned Action
Mokhtari Nouri J (MSc.) - Zohari2 S (MSc.) - Yaghmai3 F (Ph.D) - Ebadi4 A (Ph.D) - Yoldashkhan5 M (MSc.).
Introduction: Due to the necessity of using the Internet as a source of important information by scientific community is increasing, thus determining the factors affecting faculty member's intention to use the Internet according to their position must be knowledge and important sources of information are familiar, has been considered. Therefore this study to determine the rate and factors relation to use the Internet to use intention by faculty members based on the theory of reasoned action was done.
Methods: This descriptive correlation study that was conducted in 1388, the theory of rationed action was selected as the theoretical foundation and relation of the three factors: attitude to internet use, subjective norms to internet use and external variables (demographic characteristics) with intention to use the internet was measured. Sampling method was sensuous and samples included all faculty members of the one of school of Nursing consisting of 29 persons. For attitude measurement to use the internet was used validated and reliable questionnaire 40 items and measurement of subjective norms to use the internet (8 items) and intention to use the internet (6 items) was done by making researcher questionnaire after acquisition of validity and reliability. Statistics tests were performed as Spearman, Pearson, Linear Regression Analysis, Multiple Regression Analysis and Multicollinearity analysis.
Results: In most samples, attitude was average and subjective norms were high and in half the samples, intention to the internet was average. According to the theory of reasoned action, between attitude and subjective norms to use of internet was existed direct correlation and was predictable (P<0.01). Significant correlation between gender and attitude to use of internet (P=0.012) and also level of education had significant correlation with intention (P=0.014). Also between clinical experience and attitude to use of internet was seen correlation (r=0.56, P=0.003).
Conclusion: Increasing of positive attitude and subjective norms to internet use will culminate intention to internet use (factors of the Theory of reasoned action).
Key words: Attitude to internet use, Subjective norms to internet use, Intention to internet use, Theory of reasoned action, faculty members
http://ijnr.ir/article-1-778-en.pdf
2011-01-15
25
36
Attitude to internet use
Subjective norms to internet use
Intention to internet use
Theory of reasoned action
faculty members
jamileh
mokhtari noori
jamilmokhtari@yahoo.com
1
baghatollah faculty of nursing
AUTHOR
sima
zahri
2
shahid beheshti faculty of nursing
AUTHOR
farideh
yaghmaee
3
shahid beheshti faculty of nursing
AUTHOR
abbas
ebadi
4
baghatollah faculty of nursing
AUTHOR
mehrnaz
yooldashkhan
5
shahid beheshti faculty of nursing
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
ارتباط تغذیه با شیر مادر و شاخص توده بدنی کودکان دبستانی شهر رشت
چکیده
مقدمه: امروزه در بسیاری از مناطق جهان، چاقی و اضافه وزن از مشکلات اساسی کودکان به شمار میآید. اضافه وزن در دوران کودکی عاملی مؤثر بر اضافه وزن در سنین بزرگسالی و بروز بیماریهای قلبی عروقی، فشار خون بالا، هیپرلیپیدمی، آسم و دیابت شناخته شده است. با توجه به نقش خطرساز افزایش وزن برای سلامتی کودکان بر آن شدیم مطالعهای با هدف تعیین «ارتباط تغذیه با شیر مادر و شاخص توده بدنی کودکان دبستانی شهر رشت» انجام دهیم.
روش: پژوهش حاضر مطالعه مورد شاهدی میباشد که پس از اخذ مجوزهای لازم در 8 دبستان سطح شهر رشت انجام گردید. 320 نمونه شامل 80 نفر در گروه مورد (شاخص توده بدنی صدک 85 و بیشتر برای سن و جنس) و 240 نفر در گروه شاهد (صدک 85-5 برای سن و جنس) انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه، متر نواری و ترازو بود. در نهایت دادهها با نرمافزار و آزمونهای آماری کایدو و منویتنی تحلیل گردید.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد میانگین و انحراف معیار کل مدت زمان تغذیه با شیر مادر در گروه مورد 14/9±02/19 و در گروه شاهد 66/8±36/19 بود و اختلاف معناداری بین این میانگینها مشاهده نشد. از سوی دیگر 5/82% واحدها در گروه مورد و 9/92% در گروه شاهد، تغذیه انحصاری با شیرمادر به مدت 6-4 ماه داشتند و این تفاوت معنادار بود (024/0=p). دو گروه از نظر سن و جنس همگن بودند. میانگین و انحراف معیار تعداد وعدههای غذایی، مدت زمان تماشای تلویزیون، مدت خواب روزانه و شبانه و زمان شروع تغذیه تکمیلی در گروه مورد در مقایسه با گروه شاهد اختلاف آماری معناداری نداشتند.
نتیجهگیری: در پژوهش حاضر، میانگین مدت زمان تغذیه با شیر مادر (تا 2 سال و بیشتر) در گروه دارای اضافه وزن و چاق کمتر از میانگین آن در گروه دارای وزن طبیعی بود؛ ولی این تفاوت از نظر آماری معنادار نبود. از سوی دیگر، درصد کودکان با وزن طبیعی که تغذیه انحصاری با شیر مادر برای مدت 6-4 ماه داشتند نسبت به کودکان دارای اضافه وزن و چاق به طور معنادار بیشتر بود. به عبارت دیگر در این مطالعه به نظر میرسد تغذیه انحصاری با شیر مادر برای مدت 6 ماه پس از تولد با کاهش اضافه وزن و چاقی در کودکان دبستانی همراه است. بر این اساس شاید بتوان با آموزش بیشتر و دقیقتر تغذیه انحصاری با شیر مادر به والدین به ویژه مادران و نیز مراقبان بهداشتی به پیشگیری از اضافه وزن و چاقی کودکان در آینده کمک کرد.
کلید واژهها: تغذیه با شیر مادر، شاخص توده بدنی، چاقی، اضافه وزن، کودکان
http://ijnr.ir/article-1-779-fa.pdf
2011-01-15
35
44
تغذیه با شیر مادر، شاخص توده بدنی، چاقی، اضافه وزن، کودکان
The Relationship between Breastfeeding and Body Mass Index in Primary School Children of Rasht/Iran
The Relationship between Breastfeeding and Body Mass Index in Primary School Children of Rasht/Iran
Reza Soltani P (MSc.) - Hasanzadeh Rad2 A (B.Sc) - Ghanbari3 A (Ph.D).
Introduction: Nowadays in many parts of the world, obesity and overweight problems in children is considered essential. Overweight in childhood has been known as a factor affecting on the overweight in adult ages and the incidence of cardiovascular diseases, hypertension, hyperlipidemia, asthma and diabetes. Considering of the risky role of increasing of weight for children’s health, researchers aimed to determine the relationship between breastfeeding and Body Mass Index in primary school children of Rasht/Iran.
Methods: This was a case-control study which after obtaining the necessary licenses was performed in 8 primary schools of Rasht. 320 samples including 80 in case group (BMI≥85th percentile for age and sex) and 240 in control group (BMI=5th to 85th percentile for age and sex) were selected. Data gathering tool were questionnaire, scales and tape meter. Finally, data were analyzed statistically by Chi-square and Mann-Whitney tests.
Results: The findings showed that the mean and standard deviation of total duration of breastfeeding in case group were 19.02±9.14 and in control group were 19.36±8.66, and there was no significant difference between these means. On the other hand, 82.5 percent of the samples in case group and 92.9 percent in control group had exclusive breastfeeding for 4-6 months and it showed significant difference (P=0.024). The mean and standard deviation of meals frequency, duration of television watching, sleep duration of day and night and start time for complementary feeding in case and control group showed no significant statistical difference.
Conclusion: In this study, the average of duration of breastfeeding (up to 2 years and more) in overweight and obese group was lower than the average in group with normal weight, but this difference was not statistically significant. On the other hand, the percent of children that had exclusive breastfeeding for 4-6 months in normal weight group was significantly more than overweight and obese children. In other words, this study showed that exclusive breastfeeding in the first six months after birth can be associated with reducing overweight and obesity in primary school children. On this basis, we can probably help to prevent overweight and obesity in children in the future by teaching more and more accurate about exclusive breastfeeding for parents, especially mothers and health care providers.
Key words: Breastfeeding, Body Mass Index, Obesity, Overweight, Children
http://ijnr.ir/article-1-779-en.pdf
2011-01-15
35
44
Breastfeeding
Body Mass Index
Obesity
Overweight
Children
parvaneh
reza soltani
rezasoltani_p@hotmail.com
1
rasht/gilan faculty of nursing
AUTHOR
afagh
hasanzadeh
2
rasht/gilan faculty of nursing
AUTHOR
atefeh
ghanbari
3
rasht/gilan faculty of nursing
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
بررسی تأثیر ساکارز خوراکی بر شدت درد ناشی از خونگیری از پاشنه پا نوزادان ترم
بررسی تأثیر ساکارز خوراکی بر شدت درد ناشی از خونگیری از پاشنه پا نوزادان ترم
چکیده
مقدمه: درک درد از هفته 28 جنینی شروع شده و اثرات سویی بر تکامل نوزادان دارد. بنابراین استفاده از روشهای تسکینی مناسب هنگام اجرای پروسیجرهای دردناک در بخش نوزادان، ضروری است. هدف از این مطالعه تعیین اثربخشی ساکارز خوراکی بر شدت درد ناشی از خونگیری از پاشنه پای نوزادان ترم میباشد.
روش: در کارآزمایی بالینی حاضر 120 نوزاد ترم بستری در مرکز آموزشی درمانی کودکان شهر گرگان که تحت خونگیری از پاشنه پا قرار داشتند به صورت تصادفی در سه گروه مداخله، دارونما و شاهد قرار داده شدند. 2 دقیقه قبل از خونگیری به نوزادان گروه مداخله و دارونما، بااستفاده از سرنگ، به ترتیب 2 میلیلیتر محلول ساکارز 25% یا 2 آب استریل خورانده شد. 2دقیقه قبل تا 3 دقیقه پس از خونگیری تعداد ضربانات قلب و درصد اشباع اکسیژنی خون شریانی نوزادان اندازهگیری و ثبت شد. تمام خونگیریها توسط پرستاری ماهر و بیاطلاع از نحوه جاگذاری نوزادان در گروهها انجام شد. در تمام طول فرایند از صورت نوزادان فیلمبرداری شد. فیلمها توسط دو ارزیاب مستقل و بیاطلاع از هدف پژوهش مشاهده و شدت درد با استفاده از ابزار CRIES تعیین شد. دادههای جمعآوری شده با استفاده از آزمونهای آنالیز واریانس یک طرفه، بونفرنی و کروسکالوالیس تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: طبق نتایج، قبل از خونگیری اختلاف معناداری در جنس، میانه مدت بستری، وزن، سن، تعداد ضربانات قلب و درصد اشباع اکسیژنی خون شریانی نوزادان وجود نداشت. در حالی که بعد از خونگیری به جز مدت گریه، سایر پارامترهای بیانگر درد یعنی شدت درد، تعداد ضربانات قلب و درصد اشباع اکسیژنی خون شریانی در دو گروه مداخله و شاهد از تفاوت آماری معناداری برخوردار بودند (05/0p<).
نتیجهگیری: با توجه به یافته میتوان استفاده از ساکارز 25% را به عنوان یک محلول کاهشدهنده درد قبل از خونگیری از پاشنه پای نوزادان ترم سالم توصیه نمود.
کلید واژهها: ساکارز 25%، خونگیری از پاشنه پا، نوزادان ترم، درد
http://ijnr.ir/article-1-780-fa.pdf
2011-01-15
45
51
ساکارز 25%، خونگیری از پاشنه پا، نوزادان ترم، درد
Effectiveness of oral sucrose on pain severity in term newborn undergoing heel prick
Effectiveness of oral sucrose on pain severity in term newborn undergoing heel prick
Introduction: Pain is perceived from 28th week of gestation and has adverse effects on newborn development. Therefore, using palliative methods during noxious procedures in newborn units are necessary. The goal of this study was determine effectiveness of oral sucrose on pain severity in term newborns undergoing heel prick.
Methods: In this randomized controlled trial, 120 term newborns undergoing heel prick that was admitted in pediatric medical educational center of Gorgan were selected and randomly assigned into three groups: intervention, control and placebo. Then 2 minutes before heel prick either 2ML 25% sucrose or sterile water was instilled into mouth of infants in intervention or placebo groups by syringe, respectively. The newborns of control group didn't take anything. Heart rate and O2 saturation of all newborns from two minutes before to three minutes after heel prick were measured and recorded. In all cases, heel prick was done by an expert nurse that was blind to assignment methods. The pain related to heel prick was measured using the CRIES (Crying Requires increased oxygen administration Increased vital signs Expression Sleeplessness) scale. During process, status of newborn's faces was recorded. The films were observed by two independent assessors that were blind to goal of the study and scored base on CRIES scale. Gathered data was analyzed by ANOVA, Bonferroni and Krusskal-wallis statistic tests.
Results: According to the results, there wasn't any significant difference in sex, age, weight, admission duration, heart rate and O2 saturation among newborns before heel prick. Whereas, after intervention, except cry duration, there was significant difference in all pain parameters such as pain severity score, heart rate and O2 saturation between intervention and control groups (P<0.05).
Conclusion: Based on results, we can offer oral sucrose (25%) as an analgesic agent before heel prick in term newborns.
http://ijnr.ir/article-1-780-en.pdf
2011-01-15
45
51
Newborn
Sucrose 25%
Pain relief
Heel prick
homayra
khoddam
1
gorgan faculty of nursing
AUTHOR
zahra
sabzi
zsgorgan@yahoo.com
2
gorgan faculty of nursing
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
بررسی ارتباط کیفیت پیروی از دستورات دارویی با سطح آگاهی و نگرش بیماران مبتلا به سل در شهر اهواز
بررسی ارتباط کیفیت پیروی از دستورات دارویی با سطح آگاهی و نگرش بیماران مبتلا به سل در شهر اهواز
چکیده
مقدمه: علیرغم اجرای استراتژی Dots ، هنوز سل یکی از ده علل مرگ و میر در کشورهای در حال توسعه است. عدم درمان پذیرش درمان سل، رژیمهای درمانی نامناسب، ضعف اجرایی و مدیریتی برنامههای کنترل سل باعث افزایش بروز آن شده است. پذیرش درمان و اجرای صحیح آن تحت تأثیر عوامل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سطح آگاهی و نگرش بیماران مبتلا به سل قرار میگیرد. این پژوهش با هدف تعیین ارتباط بین کیفیت پیروی از دستورات دارویی و سطح آگاهی و نگرش بیماران مبتلا به سل در شهر اهواز انجام شد.
روش: این پژوهش یک مطالعه توصیفی بود. 167 نفر از بیماران تحت درمان به طریقه مبتنی بر هدف انتخاب گردیدند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه، مشاهده، آزمایش خلط و آزمایش ادراری پوتس کوزارت استفاده گردید. روایی پرسشنامه به وسیله روش اعتبار محتوا، و برای پایایی آن از روش انسجام درونی ابزار، با ضریب آلفا کرونباخ 81/0= استفاده گردید. جهت بررسی ارتباط بین متغیرها آزمون کایاسکوئر مورد استفاده قرار گرفت.
یافتهها: نتایج حاکی از این میباشد که 7/52% بیماران پیروی کامل، 3/35% پیروی نسبی، و 12% پیروی ضعیف از رژیم دارویی داشتند. ارتباط بین کیفیت پیروی از دستورات دارویی با سطح آگاهی (017/0=p)، و نگرش (0001/0=p) معنادار گردید.
نتیجهگیری: یافتهها نشان داد که تنها نیمی از بیماران پیروی کامل از دستورات دارویی داشته اند. درمان ناقص به مراتب بدتر از درمان نکردن بیماری سل است، زیرا عدم نظارت و دقت در مصرف داروهای ضدسل منجر به پیدایش سل مقاوم به درمان میشود. همچنین نتایج بیانگر آن بود که عواملی مانند شناخت، نگرش، در کیفیت پیروی مؤثر بودهاند. به نظر میرسد که گنجاندن یک برنامه آموزشی مدون و مداوم در پروتکل درمانی بیماران ضروری است، تا به وسیله آن نیازهای آموزشی بیمار و خانواده وی برطرف شده، دانش آنان درباره بیماری و درمان آن افزایش یافته و در نحوه نگرش آنان به درمان نیز ارتقا حاصل شود.
کلید واژهها: سل، پیروی از دستورات دارویی، آگاهی، نگرش
http://ijnr.ir/article-1-781-fa.pdf
2011-01-15
52
57
سل، پیروی از دستورات دارویی، آگاهی، نگرش
Related of knowledge and attitude with medication control of tuberculosis patients reffering to ahwaz anti T.B cente
Related of knowledge and attitude with medication control of tuberculosis patients reffering to ahwaz anti T.B center
Introduction: Although directly observed treatment (DOT) strategy had decreased TB mortality, but, in developing countries, TB is yet the leading cause of preventable deaths. The most important reason for inefficiency of treatment is noncompliance on the part of the patient, That it caused not only increasing of probability of recurrence and multi drug resistance, but also formation of prejudicial personal, social, psychological and economical effects.
Methods: This was a descriptive– analytical study that carried out to assess quality of adherence to tuberculosis drug regimen and its relation to knowledge and attitude factors in patient's reffered to health centers of Ahwaz. The sample size included 167 patients in course of TB treatment that selected randomly and based on aim. A questionnaire, observation, sputum smear, potts - cozart test (for detect of isoniazide metabolites in urine) was used to data collection. Reability of questionnaire was determined by alpha-cronbach correlation method (α=0.81).
Results: Showed that 52.7 percent of patient had good adherence to drug regimen, 35.3% had midscore adherence and 12% had poor. In the case of relation between adherence and knowledge and attitude factors showed that statistical meaningful relation found between adherence and knowledge (P=0.017), attitude (P=0.0001).
Conclusion: Results showed that some factors such as cognition, attitude were effective on quality of adherence. It seems that it is required to containing a compiled and continious education for patients in treatment protocols. This is resulted in increasing of knowledge of patients and their family and promote of their attitude about disease and treatment.
Key words: Tuberculosis, Drug regimen Adherence, knowledge, Attitude
http://ijnr.ir/article-1-781-en.pdf
2011-01-15
52
57
Tuberculosis
Drug regimen Adherence
knowledge
Attitude
simin
jahani
: jahanisimin@yahoo.com
1
ahvaz faculty of nursing
AUTHOR
nasrin
elahi
2
ahvaz faculty of nursing
AUTHOR
ashkan
shahinzadeh
3
ahvaz faculty of nursing
AUTHOR
ashraf
hakim
4
ahvaz faculty of nursing
AUTHOR
mahmood
latifi
5
ahvaz faculty of nursing
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
تأثیر آرامسازی فک بر اضطراب درد پانسمان سوختگی: کارآزمایی بالینی تصادفی با گروه کنترل
تأثیر آرامسازی فک بر اضطراب درد پانسمان سوختگی: کارآزمایی بالینی تصادفی با گروه کنترل
چکیده
مقدمه: بیماران مبتلا به سوختگی در هنگام تعویض پانسمان، سطوح بالایی از اضطراب پیشبینی شده را تجربه میکنند. این اضطراب پس از هر پانسمان و در طول زمان افزایش مییابد و کنترل کامل آن توسط داروهای ضد اضطراب امکانپذیر نیست. پرستاران با استفاده از مداخلات دارویی و غیردارویی در مدیریت اضطراب درد سهیم میشوند. روشهای آرامسازی یکی از پر استفادهترین روشها در مدیریت اضطراب درد میباشند. با این حال از تأثیر این روشها بر اضطراب درد بیماران سوختگی اطلاعات زیادی در دسترس نمیباشد. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آرامسازی فک بر اضطراب درد پانسمان در بیماران مبتلا به سوختگی انجام شد.
روش: این مطالعه، یک «کارآزمایی بالینی تصادفی» با گروه کنترل بود. تعداد 100 بیمار مراجعهکننده به مرکز سوختگی شهید مطهری تهران در دوره زمانی تیر تا دی ماه 1388 به روش نمونهگیری آسان انتخاب شدند، و به شیوه Minimization، به طور تصادفی در یکی از گروههای آزمون یا کنترل قرار گرفتند. افراد گروه آزمون قبل از ورود به اتاق پانسمان روش آرامسازی فک را به مدت 20 دقیقه تمرین کردند. دادهها با استفاده از مقیاس اضطراب درد مخصوص سوختگی (BSPAS) بررسی و با استفاده از آمار توصیفی و آزمونهای کایدو، تیمستقل و وابسته و آزمون دقیق فیشر توسط نرمافزار SPSS v.17 تحلیل شد.
یافتهها: یافتهها تفاوت آماری معناداری را بین اضطراب درد قبل و بعد از مداخله در گروه آزمون نشان داد. همچنین پس از مداخله بین اضطراب درد بعد از پانسمان در گروه آزمون و کنترل تفاوت معنادار آماری مشاهده شد. تفاوت آماری معناداری بین اضطراب درد بعد از مداخله و قبل و بعد از پانسمان در گروه آزمون یافت نشد.
نتیجهگیری: پرستاران میتوانند با استفاده از آموزش آرامسازی فک که روشی ساده و کم هزینه میباشد، مستقلاً اضطراب درد بیماران سوختگی را کاهش داده و از پیامدهای جسمی و روانی ناشی از درد پانسمان بکاهند. پیشنهاد میشود تأثیر این روش بر اضطراب درد مددجویانی که مشکلاتی به جز سوختگی دارند و روشهای درمانی دردناکی را متحمل میشوند، مورد بررسی قرار گیرد.
http://ijnr.ir/article-1-782-fa.pdf
2011-01-15
58
67
آرامسازی فک، اضطراب درد، سوختگی، پانسمان، کارآزمایی بالینی
The effect of jaw relaxation on pain anxiety of burn dressing: Randomized clinical trial with control group
Introduction: Patients with burns, experience high levels of anticipatory anxiety during dressing changes. Anxiety tends to increase after each dressing and during time on the other hand this anxiety cannot be completely managed by anxiolytic drugs. Nurses contribute to pain management by using pharmacological and non-pharmacological interventions. Relaxation techniques are one of the most used approaches in pain anxiety management. However there is not enough information about the effects of these techniques on pain anxiety of these patients. The aim of this study was to determine the effect of jaw relaxation on pain anxiety of burn dressing.
Methods: This study was a randomized clinical trial with control group. One hundred patients hospitalized in Shahid Motahari Burn Center in Tehran within July to December, 2009 were recruited by convenience sampling and were randomly assigned to either experimental or control groups using minimization. Experimental group practiced jaw relaxation for 20 minutes before entering dressing room. Data were assessed with Burn Specific Pain Anxiety Scale (BSPAS) and analyzed using descriptive statistics, Chi-Square test, dependent and independent t-test and Fisher’s exact test by SPSS-PC (17).
Results: Significant statistical difference was seen between the level of pain anxiety before & after intervention in experimental group. Moreover, after intervention there were a significant difference between the level of pain anxiety after dressing in experimental and control groups. There weren’t significant difference between pain anxiety after intervention, before and after dressing in experimental group.
Conclusion: Nurses can independently decrease the pain anxiety of burned patients and its subsequent physical and psychological burden by teaching the simple and inexpensive technique of jaw relaxation. Further studies are suggested to assess the effect of this technique on pain anxiety of patients with other disease except burns who suffer from painful procedures.
http://ijnr.ir/article-1-782-en.pdf
2011-01-15
58
67
Jaw relaxation
Pain anxiety
Burn
Dressing
Clinical trial
fahimeh
mohammadi fakhar
1
tehran faculty of nursing
AUTHOR
froogh
rafiee
frafii@iums.ac.ir
2
tehran faculty of nursing
AUTHOR
rohangiz
jamshidi
3
tehran faculty of nursing
AUTHOR
mehrnoosh
inanloo
4
tehran faculty of nursing
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
کنترل بر خود : نیاز مهم آموزش سلامت روان در بیماران دیابتی
چکیده
مقدمه: دیابت بیماری مزمنی است که به تطابق مادام العمر نیاز دارد. بنابراین بیمار باید مجموعهای از فعالیتهای رفتاری را برای مراقبت از خود در نظر بگیرد که در این راه فقدان اطلاعات و مهارتهای مدیریت بر شرایط بیماری منجر به کنترل ضعیف قند خون در بین بیماران دیابتی خواهد شد. از این رو آموزش در این زمینه نقش مهمی در سلامت روان بیماران دیابتی ایفا میکند. هدف از این مطالعه معرفی مفهوم کنترل بر خود به عنوان یکی از نیازهای مهم آموزش سلامت روان در بیماران دیابتی است.
روش: این مطالعه با روش تحلیل محتوای کیفی انجام شد. جامعه پژوهش شامل اعضای نظام سلامت (3 پرستار و 4 پزشک) و بیماران دیابتی (12 نفر) بودند که به روش مبتنی بر هدف انتخاب و مورد مصاحبه عمیق قرار گرفتند.
یافتهها: سه دسته اصلی شامل سه مفهوم مهم شناسایی شد که عبارتند از جنگ درون، کنترل بیرونی در مقابل کنترل درونی و تسلط بر خود. یافتهها نشان دادند که این بیماران انتخابهای متفاوت و اغلب متضادی پیش روی داشتند که منجر به تجربه یک گسستگی و تقابل درونی میشد. درک از حوزه قدرت و کنترل بر بیماری و درمان از عوامل زیربنایی مهم در تصمیمگیری و انتخاب رفتارهای مرتبط با سلامت بود. این یافتهها بر حمایت از بیماران دیابتی در مسیر پذیرش مسؤولیت مراقبت و کنترل بر وضعیت جسمانی و روانی خود تأکید دارند.
نتیجهگیری: آمادهسازی بیماران برای حفظ و توسعه کنترل بر خود، به ویژه از طریق توسعه مهارتهای ارتباط، تصمیمگیری و نظارت بر خود اهمیت دارد.
http://ijnr.ir/article-1-783-fa.pdf
2011-01-15
68
75
نیازهای آموزشی، سلامت روان، کنترل بر خود، بیمار دیابتی
Self-control: an important educational need in diabetic patients\' mental health
Introduction: Diabetes is a kind of chronic conditions which needs a kind of adaptation during all time, thus some behavioral and psychosocial adoptive mechanism should be considered by the patient.
Lack of self-control skills and information will lead to poor glysemic control among diabetics. Educational in this context has an important role in patient's well-being. the study aims to describe the concept of self-control as an important educational need in the diabetic patients' mental health.
Methods: The qualitative content analysis method was employed in the study. Study population including health professionals (3 nurses and 4 physicians) and diabetic patients (n=12) were selected purposefully and were interviewed in-depth.
Results: Three main categories including three concepts were identified namely fight with self, internal versus external control, and dominance over self. The findings showed that such patients faced with various and often conflicting alternatives that resulted in experiencing internal breaking and conflict. It was founded that the patients' perception of their power span and whether they have control over disease was an underlying factor to deciding about the health related behaviors' alternatives. Such findings emphasized on importance of supporting the diabetic patients in the rout of being responsible about their physical and mental status.
Conclusion: Preparing the patients to maintain and expand their control over self is important specifically through developing communication, decision making and self supervising skills.
http://ijnr.ir/article-1-783-en.pdf
2011-01-15
68
75
Education needs
Mental health
Self-control
Diabetic patient
azam
mahmoudi
mahmoodi53@yahoo.com
1
azad university dehaghan isfahan
AUTHOR
mousa
alavi
2
isfahan faculty of nursing
AUTHOR