OTHERS_CITABLE تعیین سبک یادگیری دانشجویان پرستاری و مامایی و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی مهرناز گرانمایه ، زهره خاکبازان2، آسیه درویش3، حمید حقانی4 چکیده مقدمه: سیستم مراقبت بهداشتی و روش‌های آموزشی بسیار پویا است؛ و آگاهی مدرسین از سبک‌های یادگیری دانشجویان در رعایت تنوع روش آموزش و تسهیل یادگیری دانشجویان مؤثر است. هدف از پژوهش حاضر تعیین سبک‌های یادگیری دانشجویان رشته پرستاری و مامایی و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی آن‌ها می‌باشد. روش: در این مطالعه توصیفی مقطعی، تمامی دانشجویان پرستاری و مامایی مقطع کارشناسی سال اول و سوم دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1387مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه شامل اطلاعات دموگرافیک و سؤالات سبک یادگیری بوده و داده‌ها از طریق آزمون‌های t-test و 2χ و kruscal - valis و با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: سبک یادگیری غالب دانشجویان مورد مطالعه، سبک واگرا می‌باشد. ارتباط معنادار آماری بین سبک یادگیری با پیشرفت تحصیلی دانشجویان و سال تحصیلی مشاهده نشد. سبک یادگیری با میانگین نمرات واحدهای عمومی دارای ارتباط معنادار آماری (04/0=p) بوده اما با میانگین نمرات اختصاصی ارتباط معنادار آماری مشاهده نگردید. نتیجه‌گیری: با توجه به وجود سبک غالب واگرا و تنوع در سبک‌های یادگیری دانشجویان تحت مطالعه؛ پیشنهاد می‌شود تفاوت‌های فردی و سبک‌های متفاوت یادگیری دانشجویان در انتخاب روش‌های متنوع تدریس و ارایه مشاوره تحصیلی جهت شکوفایی ابتکار و خلاقیت دانشجویان در نظر گرفته شود و با توجه به سبک یادگیری افراد به بهره‌گیری از زیرساخت‌ها و امکانات موجود فناوری اطلاعات و روش‌های مختلف آموزش پرداخته شود. http://ijnr.ir/article-1-876-fa.pdf 2011-10-15 7 15 سبک یادگیری، پرستاری، مامایی، پیشرفت تحصیلی، روش آموزش Determining learning style and its relationship with educational achievement in nursing and midwifery students Introduction: The health care system and the method of teaching are very dynamic. Awareness of students learning styles provides information for teachers to observe the variation in training methods and help students to facilitate learning. The purpose of this study is to determination of the learning styles of nursing and midwifery students and its relationship with their educational achievement. Methods: In this cross-sectional study, the undergraduate nursing and midwifery students of Tehran University of Medical Sciences in third and first academic year were investigated in 2008. Data were collected through the learning style questionnaire and demographic information. Gathered data were analyzed by statistical tests included t-test, 2 and kruscal – valis through SPSS software. Results: The dominant learning styles of students, is the diverging style. Significant relationship between their learning style and educational achievement was not observed. There was significant correlation between their learning style and average scores in general courses (P=0.045). Conclusion: Considering the dominant diverging styles and diversity in learning styles of nursing and midwifery students under study consideration of individual differences and different learning styles of students in designing various methods of teaching using the existing infrastructure facilities and information technology is proposed. http://ijnr.ir/article-1-876-en.pdf 2011-10-15 7 15 Learning style nursing midwifery educational achievement teaching methods mehrnaz geranmayeh 1 tehran faculty of nursing AUTHOR zohreh khakbazan 2 tehran faculty of nursing AUTHOR asyeh darvish sedarvish@yahoo.com 3 tehran faculty of nursing AUTHOR hamid haghani 4 tehran faculty of nursing AUTHOR
OTHERS_CITABLE برنامه ارتقای سلامت، مدیریت استرس، رشد روحی، زنان میانسال چکیده مقدمه: دوره میانسالی با استرس‌های فیزیولوژیکی و روانی بسیاری همراه است که می‌توانند تأثیر به سزایی در ابتلا به بیماری و مرگ و میر زنان داشته باشند، لذا توجه به مدیریت استرس درقالب یک برنامه ضروری به نظر می‌رسد، از این رو مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر برنامه طراحی شده ارتقای سلامت بر مدیریت استرس در زنان میانسال انجام شد. روش: مطالعه حاضر از نوع نیمه تجربی است. بدین منظور دو گروه آزمون (50 نفر) و شاهد (50 نفر) به روش نمونه‌گیری غیر احتمالی انتخاب شدند. برنامه طراحی شده ارتقای سلامت برای گروه آزمون در سه مرحله بررسی و شناخت، برنامه‌ریزی حمایتی و ارزشیابی اجرای برنامه و ارایه بازخورد اجرا شد. ابزار گردآوری اطلاعات در این تحقیق شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه سبک زندگی ارتقادهنده سلامت دو (HPLPII) بود که قبل و یک و نیم ماه پس از مداخله توسط دو گروه تکمیل و نتایج مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج نشان داد که قبل از مداخله بین گروه آزمون و شاهد، از نظر میانگین نمرات مدیریت استرس و رشد روحی اختلاف آماری معناداری، مشاهده نشد (05/0p>)، در حالی که بعد از مداخله، آزمون تی‌مستقل نشان داد که بین گروه آزمون و شاهد، از نظر میانگین نمرات مدیریت استرس و رشد روحی اختلاف آماری معنادار وجود دارد (05/0p<). این اختلاف در گروه آزمون نیز قبل و بعد از مداخله معنادار بود (05/0p<). نتیجه‌گیری: اجرای برنامه طراحی شده ارتقای سلامت بر مدیریت استرس در زنان میانسال مؤثر می‌باشد و به عنوان یک برنامه مناسب در بهداشت روانی زنان میانسال پیشنهاد می‌گردد. http://ijnr.ir/article-1-877-fa.pdf 2011-10-15 17 23 برنامه ارتقای سلامت، مدیریت استرس، رشد روحی، زنان میانسال A Survey the effect of planned program of health promotion on stress management in middle-aged women Introduction: There are many physiological and psychological stresses in Middle-age, which can have significant effect on mortality and suffering from a disease in women. So considering stress management in the form of a program is very important. This study aims at investigating effect of planned program of health promotion on stress management in middle-aged women. Methods: This research was a semi-experimental study and done with two groups of case (50 people) and control (41 people) were selected by convenience sampling. planned program of health promotion was performed on three stages: identification and investigation, supportive planning and evaluation of programs performing and giving feedback. Tools used to data collection in this research included: demographic information questionnaire and health promotion lifestyle profile 2 (HPLP2) questionnaires which completed by the case and control groups before and one and a half months after intervention. Results: The finding showed that before intervention ,no meaningful important statistical difference was observed average numbers of stress management and spiritual improvement between case and control groups (P>0.05). While after intervention according to independent t-test showed that there is a meaningful statistical difference in average numbers (P<0.05). This difference was also meaningful before and after intervention in case group. Conclusion: Performing planned program of health promotion has been effective on stress management in middle-aged women and is suggested as a good program in mental health of middle-aged women. http://ijnr.ir/article-1-877-en.pdf 2011-10-15 17 23 Health promotion supportive program stress management self actualization middle-aged women fatemeh heidari 1 tarbiat modarres AUTHOR sima mohammad khaN KERMANSHAHI kerman_s@modares.ac.ir 2 tarbiat modarres AUTHOR zohreh vanaki 3 tarbiat modarres AUTHOR anoshirvan kazem nejad 4 tarbiat modarres AUTHOR
OTHERS_CITABLE بررسی تأثیر یک برنامه بازتوانی بر پیامدهای سکته قلبی در یکی از بیمارستان‌های شهر اراک مقدمه: بیماری‌های ایسکمیک قلبی شایع‌ترین علت مرگ و میر در جهان می‌باشد. بازتوانی قلبی موجب کاهش مرگ و میر و بهبود وضعیت روحی-روانی و قلبی-عروقی در بیماران قلبی می‌شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر برنامه بازتوانی قلبی بر پیامدهای سکته قلبی می‌باشد. روش: این پژوهش یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی شده می‌باشد. 170 بیمار بستری در بیمارستان امیرکبیر اراک به صورت تصادفی به دو گروه 85 نفری (آزمون و شاهد) تقسیم شده‌اند. پس از نمونه‌گیری اولیه، بیماران گروه آزمون در دو جلسه بازتوانی، یک بار در زمان ترخیص و یک بار دیگر 3-2 هفته بعد از ترخیص شرکت کردند. برای هر دو گروه قبل از انجام برنامه بازتوانی پرسشنامه و فهرست مشاهدات تکمیل شده و پس از انجام برنامه بازتوانی داده‌های مربوط به پیامدهای سکته قلبی در طی 6 ماه جمع‌آوری و با استفاده از آزمون آماری کای‌دو، آزمون دقیق فیشر و تی تجزیه و تحلیل گردید. یافته‌ها: نتایج نشان داد که که بین برنامه بازتوانی قلبی و بروز تظاهرات بالینی شامل درد سینه، تنگی نفس، خستگی، ورم محیطی، تپش قلب و همچنین بستری شدن مجدد بیمار ارتباط آماری معناداری وجود داشت (05/0>p). نتیجه‌گیری: انجام برنامه بازتوانی قلبی موجب کاهش دفعات بروز درد قلبی، تنگی نفس، خستگی، ضعف، ورم محیطی و بستری مجدد در افراد مبتلا به سکته قلبی و اصلاح بیشتر و زودتر موج تی می‌گردد. این امر ضرورت توجه بیشتر به برنامه بازتوانی قلبی را می‌طلبد. http://ijnr.ir/article-1-878-fa.pdf 2011-10-15 25 30 سکته قلبی، بازتوانی، پیشگیری، آموزش Assessing effectiveness of a cardiac rehabilitation program on outcomes of myocardial infarction Introduction: Cardiovascular diseases are among the major mortality causes world widely. Cardiac rehabilitation reduces cardiovascular mortality and improves cardiovascular and mental status of cardiac patients. The aim of this study was to assess the effectiveness of a cardiac rehabilitation program on myocardial infraction outcome. Methods: An experimental study was conducted with a sample of 170 patients (85 patients in each group of experiment and control) with myocardial infraction drawn from Amir Kabir hospital affiliated to Arak University of Medical Sciences. Data was gathered by a questionnaire and an observational check list before and after the intervention for both group. The experiment group participated in two-session cardiac rehabilitation program, once during discharge and one after 2-3 weeks of discharge. Statistical analysis was done by Chi-square test, Fisher's exact test and T-test. Results: There was a significant relationship between cardiac rehabilitation program and chest pain, dyspnea, fatigue, peripheral edema, palpitation and re-hospitalization of patients (P<0.05). Conclusion: It was demonstrated cardiac rehabilitation program could result less frequent chest pain, dyspnea, fatigue, peripheral edema, palpitation and re-hospitalization of the patients as well as quicker normalization of inverted T wave. It calls more attention to cardiac rehabilitation program. http://ijnr.ir/article-1-878-en.pdf 2011-10-15 25 30 Cardiac rehabilitation myocardial infarction education prevention soleiman zand @yahoo.com 1 arak faculty of nursing AUTHOR hamidreza kohestani 2 arak faculty of nursing AUTHOR nayereh baghchechi 3 arak faculty of nursing AUTHOR reza shah mirzai 4 arak faculty of nursing AUTHOR
OTHERS_CITABLE بررسی میزان آگاهی، نگرش و عملکرد دانشجویان غیر پزشکی نسبت به راه‌های انتقال و پیشگیری از ایدز در شهرستان رفسنجان مقدمه: پیش نیاز اجرای عملیات اصلاح رفتار برای کاهش انتشار بیماری ایدز در بین جوانان درک آگاهی و نگرش‌های آن‌ها در ارتباط با موضوعات مربوط به ایدز می‌باشد. اگر منظور این است که در جوانان خطر ایدز تقلیل یابد ضروری است، بدانند که چه خطراتی وجود دارد و چگونه می‌توان از آن اجتناب نمود. این مطالعه با هدف تعیین میزان آگاهی، نگرش و عملکرد دانشجویان غیر پزشکی نسبت به راه‌های انتقال و پیشگیری از ایدز به عنوان پیش نیاز فعالیت‌های اصلاحی بعدی انجام شد. روش: این مطالعه توصیفی تحلیلی بر روی 384 نفر از دانشجویان غیر پزشکی به روش نمونه‌گیری داوطلبانه صورت گرفت، دانشجویان داوطلبانه و با آگاهی کامل از موضوع پژوهش در مطالعه شرکت کردند. داده‌های مطالعه بر اساس پرسشنامه پژوهشگر ساخته مشتمل بر چهار بخش اطلاعات دموگرافیک، دانش (20 سؤال)، نگرش (11 سؤال) و رفتار (16 سؤال) جمع‌آوری شد. به دلیل محرمانه ماندن اطلاعات، دانشجویان پرسشنامه را پس از تکمیل داخل صندوق سربسته می‌انداختند. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS v.17 با آزمون‌های آماری کای‌دو، من ویتنی، کروسکال والیس و ضریب همبستگی اسپیرمن تجزیه و تحلیل گردید و داده‌های با 05/0> pمعنادار تلقی شدند. یافته‌ها: 282 نفر (4/73%) از افراد تحت مطالعه زن و 102 نفر مرد (6/26%) و میانگین سنی آن‌ها 2±22 سال بود. میانگین نمرات دانش شرکت‌کنندگان 4±4/50، نگرش 26/2±4/18 و رفتار 2/2±3/24 بود. 6/89% آن‌ها از دانش خوب، 2/80% از نگرش نسبتاً مثبت برخودار بودند. و 6/52% از دانشجویان رفتاری امن در برابر بیماری داشتند. بین نمرات دانش با نگرش (25/0rs=)، همچنین نگرش و عملکرد (237/0rs=) اختلاف معنادار مشاهده شد (0001/0p<). نتیجه‌گیری: نتایج حاصل از مطالعه نشان داد که با ارتقای دانش، نگرش و عملکرد افراد نیز ارتقا می‌یابد. همچنین افرادی که نگرش مثبت‌تری نسبت به بیماری داشتند از رفتار امن‌تری برخوردار بودند. بنابراین با ارتقای آگاهی و درک افراد می‌توان میزان رفتارهای پر خطر را کاهش داد و زمینه کنترل این بیماری مهلک را فراهم ساخت. http://ijnr.ir/article-1-880-fa.pdf 2011-10-15 31 39 ایدز، آگاهی، نگرش، عملکرد، دانشجویان غیر پزشکی، رفسنجان Knowledge, attitude and practice of non-medical students to the ways of transmission and prevention of AIDS in Rafsanjan city Introduction: Prerequisite for implementation of behavior modification interventions to reduce the spread of AIDS among young people is understand their knowledge and attitudes associated with subjects related to AIDS. If the youth must be reduce HIV, it is necessary to know what the risks are and how it can be avoided. This study aimed to determine knowledge, attitude and practice of non-medical students to the ways of transmission and prevention of AIDS as a prerequisite for subsequent corrective interventions were performed. Methods: This descriptive analytic study on 384 non-medical students of non-random sampling was done. Students voluntarily and in full consciousness of the subject in the study participated. Instrument for data collection was constructed questionnaire consisting of four sections including demographic data, knowledge (20 questions), attitude (11 questions) and behavior (16 questions). Because of confidentiality students put the completed questionnaires into sealed box. Data was analyzed with using the software SPSS v.17. The Statistical tests include Chi square test, Mann-Whitney, Kruskal-Wallis and Spearman correlation coefficient was used and data with P<0.05 were considered significant. Results: 282(73.4%) of subjects were female and 102 male (26.6%) and their mean age 22±2 years. The mean scores were: knowledge 50.4±4, attitude 18.4±2.26 and behavior 24.3±2.2. 89.6% of them had good knowledge, 80.2% had relatively positive attitude and 52.6% of them had safe behavior against HIV disease. Between the knowledge with attitude scores, as well as attitude and behavior significant relationship was observed (P<0.0001). Conclusion: The results showed that improving knowledge and attitudes, the performance will also improve. Also, people who had a more positive attitude towards the disease had a more secure behavior. Thus, with promoting awareness and understanding of people can be much reduced high-risk behaviors and controlled this fatal disease. http://ijnr.ir/article-1-880-en.pdf 2011-10-15 31 39 Knowledge attitude practice non-medical student AIDS Rafsanjan SM Lotfi pur maryam_lotfypur@yahoo.com 1 rafsanjan faculty of nursing AUTHOR Ali Ravari 2 rafsanjan faculty of nursing AUTHOR jafar Akbari nasab 3 rafsanjan faculty of nursing AUTHOR
OTHERS_CITABLE بررسی تأثیر آموزش برنامه خودمراقبتی به روش بحث گروهی بر تصور از خود دختران نوجوان دیابتیک مراجعه‌کننده به انجمن دیابت ایران مقدمه: دیابت بیماری مزمنی است که به رفتارهای خودمراقبتی ویژه‌ای تا پایان عمر نیازمند است. چنانچه ابتلا به این بیماری مزمن با دوران نوجوانی همراه شود به علت ماهیت و خصوصیات دوران نوجوانی مشکلات سازگاری با بیماری و مشکل در انجام رفتارهای خودمراقبتی را برای نوجوان و والدین او ایجاد می‌کند. از طرفی مطالعات نشان داده‌اند که در بیماری‌های مزمن از جمله دیابت خودمراقبتی با تصور از خود در تعامل است و این در حالیست که نوجوانان مبتلا به دیابت در تصور از خود مشکل دارند لذا از آنجایی که در این نوجوانان چگونگی تأثیر خودمراقبتی بر تصور از خود از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش برنامه خودمراقبتی به روش بحث گروهی بر تصور از خود دختران نوجوان دیابتیک انجام شده است. روش: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی است که در سال 1388-1387 و با انتخاب 80 دختر نوجوان 15 تا 19 ساله مبتلا به دیابت (40 نفر گروه آزمون و 40 نفر گروه شاهد) در انجمن دیابت ایران انجام شده است. بعد از گردآوری داده‌های حاصل از مرحله قبل از مداخله با استفاده از پرسشنامه دانش، عملکرد و تصور از خود و نیازسنجی آموزشی در هر دو گروه، برنامه خودمراقبتی طراحی شد و سپس برنامه خودمراقبتی طی 8 جلسه بحث گروهی برای گروه آزمون اجرا شد. سپس بلافاصله و یک ماه بعد از پایان مداخله مجدداً دانش، عملکرد و تصور از خود دختران نوجوان دیابتیک در هر دو گروه آزمون و شاهد اندازه‌گیری شد. یافته‌ها: نتایج حاصله پس از تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داد که با آزمون t مستقل و کای‌دو (05/0p>) دو گروه آزمون و شاهد از نظر گزینه‌های اطلاعات دموگرافیک (سن، قد، وزن، شغل پدر و ...) همسان بودند. در گروه آزمون در مقایسه بین قبل، بلافاصله و یک ماه بعد از پایان مداخله تفاوت معناداری در جهت افزایش نمره دانش، عملکرد و تصور از خود مشاهده شد (0001/0p) و نیز آزمون t مستقل (05/0p>) تفاوت معناداری در زمینه دانش، عملکرد و تصور از خود بین دو گروه آزمون و شاهد قبل از مداخله نشان نداد. بلافاصله و یک ماه بعد از پایان مداخله بین دو گروه با آزمون t مستقل اختلاف معناداری از نظر میانگین نمره دانش، عملکرد و درک از خود دیده شد (05/0p<). نتیجه‌گیری: به طور کلی نتایج این پژوهش نشان داد که اجرای برنامه خودمراقبتی به شیوه بحث گروهی در بهبود تصور از خود دختران نوجوان دیابتیک مؤثر بوده است و پیشنهاد می‌شود آموزش رفتارهای خودمراقبتی به شیوه بحث گروهی به عنوان یک روش مؤثر جهت بهبود تصور از خود نوجوانان مبتلا به سایر بیماری‌های مزمن به کار گرفته شود. http://ijnr.ir/article-1-881-fa.pdf 2011-10-15 40 52 دیابت، دختران نوجوان، تصور از خود، برنامه خودمراقبتی، بحث گروهی The effect of self care program education by group discussion method on self concept in diabetic adolescent girls reffered to Iranian Diabetes Society Introduction: Diabetes is a chronic illness which needs the self care behaviors up to the end of life. If this illness attends with adolescence because of the nature and properties of the adolescence creates problems of adapting to the illness and doing self care behaviors for adolescent and his/her family. On the other hand studies have shown that in chronic illnesses such as diabetes, self care interacts with self concept. How ever diabetes adolescents affiliating has problem for self concept and since adolescence the effect of self care on self concept has important value. So this study has been done to assess the effect of self care program with group discussion on self concept of diabetic young girls. Methods: This research is a semi experimental study has been done in 2008-2009 with 80 diabetic adolescent girls between 15-19 (40 as test group and 40 as evidence group) in Iranian Diabetes Society. After data collection result in pre intervention stage with knowledge, practice and self concept questionnaire and need measuring in each group, self care program was designed and then self care program was discussed in 6 sessions for test group. Then immediately and after one month of intervention again the same questionnaire completed for test and evidence group of diabetic adolescent girls. Results: Results after data analysis showed that test and evidence group were same for independent sample t test and X2 test for demographic information (age, height, weight, fathers job...). In test group in comparison among before, immediately after and after one month of intervention there was significant difference in increasing score of knowledge, practice and self concept (P0.05) and independent t-test (P>0.05) showed no significant difference in knowledge, practice and self concept between test group, and evidence group before intervention. Immediately and after one month of intervention between two groups with independent t-test, was seen significant difference in mean score of knowledge, practice and self concept (P<0.05). Conclusion: Generally results of the research showed that performing the self care program by group discussion was effective in increasing self concept of diabetic adolescent girls and it is suggested that teaching self care behavior by group discussion is used as a effective method to improve self concept in other adolescents with chronic disease. http://ijnr.ir/article-1-881-en.pdf 2011-10-15 40 52 Diabetes adolescent girls self concept self care program group discussion maryam shirazi 1 tarbiat modarres AUTHOR monireh anoosheh anoosheh@modares.ac.ir 2 tarbiat modarres AUTHOR asadolah rajab 3 tarbiat modarres AUTHOR
OTHERS_CITABLE بررسی همبستگی جهت‌گیری مذهبی، ابعاد شخصیت و خودکارآمدی با سبک‌های مقابله با استرس در دانشجویان کارورز پرستاری مقدمه: استرس شغلی در بین پرستاران شایع است. بررسی سبک‌های مقابله با استرس و عوامل مؤثر بر آن می‌تواند به افراد در مقابله مؤثر با تنش‌های کاری کمک کند. هدف از پژوهش حاضر ارزیابی همبستگی جهت‌گیری مذهبی، ابعاد شخصیت و خودکارآمدی با سبک‌های مقابله با استرس در دانشجویان کارورز پرستاری بود. روش: پژوهش حاضر یک پژوهش توصیفی از نوع مقطعی می‌باشد که در سال 1388 انجام شده است. 323 دانشجوی کارورز پرستاری که حداقل 10 ساعت در هفته در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به کار عملی مشغول بودند، به صورت نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌های جهت‌گیری مذهبی، ابعاد شخصیت، خودکارآمدی عمومی و سبک‌های مقابله جمع‌آوری و با استفاده از آزمون‌های آماری همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شد. یافته‌ها: از بین جهت‌گیری مذهبی، ابعاد شخصیت و خودکارآمدی، جهت‌گیری مذهبی بیشترین نقش را در پیش‌بینی سبک مقابله مسأله محور در دانشجویان دارد و تنها بعد شخصیت روان نژندی قادر به پیش‌بینی سبک مقابله هیجان محور در دانشجویان است. نتیجه‌گیری: می‌توان گفت که ارایه آموزه‌های دینی به دانشجویان کارورز پرستاری می‌تواند آن‌ها را در مقابله مؤثر با موقعیت‌های پرتنشی که در کار بالینی با آن مواجه می‌شوند یاری کند. همچنین راهنمایی و همراهی مربیان آموزشی با دانشجویان کارورز، در تجربه کردن تمام جوانب خوشایند و ناخوشایند کار بالینی و در مقابله مناسب دانشجویان پرستاری با این موقعیت‌ها تأثیر به سزایی دارد. http://ijnr.ir/article-1-882-fa.pdf 2011-10-15 53 64 جهت‌گیری مذهبی، ابعاد شخصیت، خودکارآمدی، سبک‌های مقابله، دانشجویان کارورز پرستاری The relationship of religiosity, personality dimensions and self-efficacy with coping style of nurses practitioner students Introduction: Job stress is very common among nurses. The study of coping styles and related factors can contribute to affective response to stress. Purpose: The purpose of present study was to investigate the relationship of religiosity and personality dimension and self-efficacy with coping style of nurse's students. Methods: This is a descriptive in the context of the cross-sectional study, which was performed in 2009. The study sample includes 323 nurse students, witch selected with cluster sampling model. Practitioner students spent at least 10 hours in week to work in hospitals. Data were collected through Islamic Religiosity Scale, NEO Inventory, General Self-Efficacy Scale and Ways of Coping Questionnaire, and then analyzed with the help of correlation and stepwise regression analysis. Results: Results of regression analysis show that between religiosity, personality dimensions and self-efficacy, religiosity has more portion in predict of problem-focus coping style in nurses students, and only neuroticism is able to predicting of emotional-focus coping style in nurses students. Conclusion: With regarding to results, can concluded that religious instructions to nurses students can help them to have effective coping with stressful situations in clinical work. Also, guidance and accompanying of instructors with practitioner students to experience all pleasant and unpleasant aspects of clinical work, has important role in effective coping with them. http://ijnr.ir/article-1-882-en.pdf 2011-10-15 53 64 Religiosity personality dimensions self-efficacy coping style nurses practitioner students yaser rezapor mirsaleh 1 AUTHOR mahmood khabbaz 2 AUTHOR mohammad hadi safi edcuswr@yahoo.com 3 AUTHOR kianoosh abdi 4 AUTHOR maryam yavari 5 AUTHOR zahra behjati 6 AUTHOR
OTHERS_CITABLE بررسی عوامل میکروبی ایجادکننده عفونت زخم سوختگی در بیماران بستری در بیمارستان آیت اله موسوی زنجان مقدمه: سوختگی یکی از عواملی است که نه تنها به پوست آسیب می‌رساند بلکه اغلب باعث عفونت‌های مختلف باکتریایی می‌شود. عوامل مستعد کننده فرد دچار سوختگی به عفونت در اغلب موارد شامل از دست دادن سد دفاعی پوست، سرکوب ایمنی، تعلل در ارجاع بیمار به بیمارستان، طول اقامت در بیمارستان و اقدامات عملی - درمانی می‌باشد. از آنجا که یکی از حلقه‌های زنجیره عفونت، عامل عفونی می‌باشد و گسستن زنجیره عفونت یکی از مسؤولیت‌های پرستار است لذا شناسایی عوامل عفونی لازم وضروری است و پرستار در کنار مراقبت و تأمین نیاز های بیمار، مسؤول ایجاد محیطی امن و تمیز برای بیمار می‌باشد. این مطالعه با هدف تعیین عوامل میکروبی و نیز برخی عوامل مرتبط با سوختگی در ایجاد عفونت زخم سوختگی در بیماران بستری در بیمارستان آیت اله موسوی زنجان در سال 1388 انجام شده است. روش: در این پژوهش توصیفی - تحلیلی 70 بیمار بستری در بخش سوختگی بیمارستان آیت اله موسوی زنجان که واجد شرایط ورود به مطالعه بوده‌اند با روش نمونه‌گیری آسان در دسترس انتخاب شدند. ابزارگردآوری اطلاعات شامل برگه ثبت اطلاعات (مربوط به مشخصات دموگرافیک و شرایط مربوط به حادثه سوختگی)، چک لیست مشاهده علایم ظاهری عفونت زخم سوختگی و برگه ثبت نتایج آزمایشگاهی کشت زخم سوختگی بود. به طوری که روزانه زخم بیمار مشاهده و وجود یا عدم وجود علایم عفونت ثبت گردید و کشت سوآب سطحی از زخم در طول مدت بستری از واجدین شرایط ورود به مطالعه به عمل آمد. داده‌ها به وسیله نرم‌افزار SPSS و با استفاده از آزمون مجذور کای تجزیه و تحلیل و مقادیر p کمتر از 05/0 معنادار در نظر گرفته شد. یافته‌ها: از تعداد 70 بیمار واجد شرایط در این مطالعه، 48نفر (6/68%) دچار عفونت زخم سوختگی شدند. شایعترین عامل سوختگی، آتش (3/54%) و سپس آب جوش (40%) بود. سودوموناس شایع‌ترین میکروارگانیسم ایجادکننده عفونت زخم سوختگی بود. ارتباط آماری معنادار بین نتیجه کشت مثبت زخم با زمان مراجعه به بیمارستان و خود درمانی قبل از بستری وجود داشت (05/0p<). نتیجه‌گیری: اهمیت تشخیص بالینی سودوموناس و سایر باکتری‌ها در ایجاد عفونت زخم‌های سوختگی و مقاومت آن‌ها نسبت به اکثر آنتی‌بیوتیک‌ها لزوم به‌کارگیری معیارهای مناسب در پیشگیری و به حداقل رساندن انتشار عفونت در بیماران بستری و دچار سوختگی را نشان می‌دهد. http://ijnr.ir/article-1-883-fa.pdf 2011-10-15 65 72 عوامل میکروبی، عفونت، سوختگی Microbiological factors in burn wound infection in patients hospitalized in Zanjan Introduction: Burns are one of the factors that not only damage the skin but also are associated with bacterial infections. Immune suppression, delay in referring patients to hospital, length of stay in hospital, invasive diagnostic and therapeutic procedures are of the most factors causing burn injuries to be exposed to multiple infections. The aim of current cross sectional analytic descriptive study was to investigate microbial agents that cause burn infections in patients hospitalized due to burns in Hospital of Ayatollah Mosavi in Zanjan, Iran (2010). Methods: Seventy patients were selected randomly in this study. Data were collected as follow: a) Questionnaires which contained demographic information of the patients and information related to burns. b) Check list for recording burn- wound infection symptoms. c) A special sheet for recording burn wound culture results conducted through wound swabs. Wounds were observed daily and the presence and absence of signs of infection were recorded. Data were analyzed by SPSS and chi-square test. P<0.05 was considered significant. Results: In 68.6% patients have found infections. The culture test showed that main microbial germ that causing wound infection was Pseudomonas. The wound results showed that there were a significant relationship between wound positive culture and the time patients referred to hospital and self-treatment before hospitalization. The most common cause of burns was fire (54.3%) and hot water (40%) respectively. Conclusion: Regarding the results of this study, pseudomonas was the main cause of wound infections. As it is resistance to most antibiotic treatments, there is a vital need for preventing the spread of infection in hospitalized patients. http://ijnr.ir/article-1-883-en.pdf 2011-10-15 65 72 Microbial agents infection burn fatemeh ghorbani ghorbanif850@gmail.com 1 zanjan nursing faculty AUTHOR bahar saifi 2 azad university AUTHOR shahla mohammadzadeh 3 AUTHOR mohammad zare 4 AUTHOR
OTHERS_CITABLE تأثیر آموزش الکترونیک بر دانش، نگرش و عملکرد خودمراقبتی بیماران دیابت نوع 2 در شهر کرمان مقدمه: بیماری دیابت به دلیل روند طولانی، مشارکت بیمار در امر مراقبت از خود را طلب می‌نماید. آموزش ناکافی، نامنظم و سن بالای بیماران باعث ضعف در خودمراقبتی این بیماران می‌شود. این بیماری مسؤول مرگ و میر بیش از ۲۰0۰۰۰ نفر در طول سال می‌باشد که نشان می‌دهد آموزش‌های سنتی که تاکنون انجام شده کافی نبوده است. آموزش الکترونیک این امکان را فراهم می‌کند تا بیماران نوع جدیدی از ارتباط، مراقبت، آموزش و بیمار محوری را تجربه نماید. پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی است که با هدف تعیین تأثیر آموزش الکترونیک بر خودمراقبتی بیماران دیابت نوع 2 مراجعه‌کننده به مراکز دیابت دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال 1387 انجام شده است. روش: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی است که با هدف تعیین تأثیر آموزش الکترونیک بر خودمراقبتی 170 بیمار دیابت نوع 2 شهر کرمان در سال 1387 انجام شده است. این بیماران به روش نمونه‌گیری آسان با توجه به معیارهای ورودی و خروجی از مراکز دیابت شهر کرمان انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه 86 نفر در گروه مورد و 84 نفر در گروه شاهد تقسیم شدند گروه شاهد آموزش‌های روتین را دریافت کرده و به گروه مورد به روش الکترونیک به مدت 3 ماه آموزش داده شد. قبل و بعد از مداخله اطلاعات مربوط به دانش، نگرش و عملکرد خودمراقبتی به وسیله پرسشنامه جمع‌آوری و نمونه خون جهت آزمایش قندخون ناشتا و هموگلوبین گلیگوزیته جامعه پژوهش اندازه‌گیری شد. یافته‌ها: پس از جمع‌آوری اطلاعات، داده‌ها کنترل و کدگذاری شده و با استفاده از آزمون‌های آماری توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (تی‌زوج و مدل رگرسیونی خطی) توسط نرم‌افزار Stata اطلاعات مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند میانگین نمرات حیطه دانش، نگرش و عملکرد گروه مورد قبل از آموزش به ترتیب 4/2±3/19، 9/3±4/21، 1/7±1/24 و بعد از آموزش 5/5±6/20، 9/6±8/22، 5/9±2/32 بود. در گروه مورد اختلاف آماری معناداری مشاهده شد (05/0>p). میانگین و انحراف معیار قندخون ناشتا و هموگلوبین گلیکوزیته در گروه مورد قبل از آموزش 2/77±8/223 میلی‌گرم در دسی لیتر و 9/1±5/9% و بعد از آموزش 2/55±5/167 میلی‌گرم در دسی لیتر، 6/1±4/8% بود و فقط در گروه مورد تفاوت معنادار (01/0p<) مشاهده شد. نتیجه‌گیری: آموزش الکترونیک موجب بهبود دانش، نگرش و عملکرد خودمراقبتی و همچنین بهبود میانگین قندخون ناشتا و هموگلوبین گلیگوزیله در بیماران گروه مورد بعد از آموزش گردیده است. به نظر می‌رسد دلیل آن افزایش نقش فعال بیماران در امر مراقبت از خود باشد، چرا که بیماران نوع جدیدی از ارتباط و آموزش را تجربه کرده و انگیزه آن‌ها جهت یادگیری و خودمراقبتی افزایش یافته است که با توجه به منافع این شیوه آموزشی طراحی و به کارگیری آن در فرایند آموزش بیماران توصیه می‌گردد و پرستاران می‌بایست هر چه بیشتر با این نوع آموزش آشنا شده و از آن جهت آموزش به بیماران استفاده نمایند. کلید واژه‌ها: http://ijnr.ir/article-1-884-fa.pdf 2011-10-15 73 80 آموزش الکترونیک، دیابت نوع 2، خودمراقبتی Effective of electronic education on knowledge attitude and self-care in patient’s diabetic type 2 refer to diabetic center of Kerman University of medical science Introduction: Diabetes disease due to a long process, patient participation in the care of their demands. The increase of prevalence and side effects, shows that the traditional education done, not enough. Electronic education the possibility for patients to a new type of communication, care, education and patient as pivotal experience. This is a quasi-experimental design that with the goal of determining effect of electronic education of self care on type 2 diabetic patients refer to diabetic center of Kerman university of medical science in the year 1387 has been done. Methods: 170 type 2 diabetic patients with simple method of choosing a random and then the two groups and 84 and 86 patients in the control and intervention group were divided. For control group, rooting education and for intervention group electronic education for three months was trained. Before and after the intervention on research society, information related by questionnaire is collected and blood samples to fasting blood sugar and HbA1c measurements. Results: The mean and Standard Deviation knowledge, attitude and practice of the intervention group before education 19.3±2.4, 21.4±3.9, 24.1±7.1 and after education 20.6±5.5, 22.8±6.9, 32.2±6.5, that was just in intervention group is significant difference (P<0.05). The mean and Standard Deviation fasting blood sugar and HbA1c in the intervention group before education 223.8±77.2 mg/dl, 9.5±1.9 percent and after education 167.5±55.2 mg/dl, 8.4±1.6 percent, and only in the intervention group is significant difference (P<0.01). Conclusion: Electronic education improve the self care of type 2 diabetic patients in the intervention group after education, That has caused improve the mean fasting blood sugar and HbA1c. According to the benefits of electronic education, using and planning of this method is recommended. http://ijnr.ir/article-1-884-en.pdf 2011-10-15 73 80 Electronic education self-care patient’s diabetic type 2 esmat nouhi smnouhi@yahoo.com 1 kerman faculty of nursing AUTHOR maryam khandan 2 kerman faculty of nursing AUTHOR Ali mirzadeh 3 kerman faculty of nursing AUTHOR