OTHERS_CITABLE
استفاده از روش یادگیری مبتنی بر حل مسئله در آموزش علوم پزشکی در ایران: یک مرور نظاممند
مقدمه: مهارت حل مسأله، در بالاترین سطح شناختی انسان قرار دارد و از ارزشمندترین اهداف تربیتی آموزشی به حساب می آید. دانشجویان علوم پزشکی با توجه به ماهیت رشته نیاز به ارتقاء مهارت در زمینه حل مسئله دارند. مطالعه حاضر باهدف بررسی مطالعات انجام شده در زمینه استفاده از روش آموزش مبتنی بر حل مسئله در آموزش علوم پزشکی صورت گرفته است.
روش کار: در این مرور نظام مند، با استفاده از پایگاه های اطلاعاتی داده های فارسی SID و Irandoc ،Magiran وIran Medex از سال 1380 تا 1397 و جستجو در پایگاه های اطلاعاتیScopus ، Pubmed، Web of Science از سال 1970 تا 2018، مقالات جست و جو و استخراج شدند. جهت افزایش اعتبار و پایایی، دو نفر کیفیت مقالات را به طور جداگانه مورد ارزیابی قرار دادند.
یافتهها: از 4500 مقاله اولیه، 16 مورد از مقالات مورد مرور نهائی قرار گرفتند. اهم یافته های مقالات به این نکته اشاره داشت که استفاده از روش مبتنی بر حل مسئله در آموزش خودراهبر موثر است. در این روش دانشجویان اطلاعات را تحلیل کرده و به نتیجه می رسند و از تکرار و حفظ کردن می پرهیزند.
نتیجه گیری: : استفاده از روش های نوین تدریس جهت ایجاد انگیزه برای مشارکت فعال دانشجویان، یک ضرورت است. ارتقاء توانمندی دانشجویان در دسترسی و استفاده مستقل از منابع جهت ارتقای توانمندی در حل مسئله یکی از مسائل مهم است که باید مورد توجه قرار گیرد لذا استفاده از این روش هم در آموزش تئوری و هم در آموزش بالینی توصیه می شود.
http://ijnr.ir/article-1-2202-fa.pdf
2019-09-01
1
9
آموزش مبتنی بر حل مسئله
علوم پزشکی
آموزش
مرور نظاممند
Problem-Based Learning Approach in Medical Education in Iran: A Systematic literature Review
Introduction: Problem solving skills are at the highest level of human cognition and are considered to be the most valuable educational goals. Due to the nature of the discipline, medical students need to upgrade their problem-solving skills. This article aimed to investigate the findings of studies on the use of problem-based Learning in medical education.
Methods: In this systematic review, using the databases SID and Irandoc, Magiran and Iran Medex from and searching the Scopus, Pubmed, Web of Science databases from 1970 to 2018, Barley and extracted. Then, all articles that had inclusion criteria were studied. To increase the reliability of the study, two researchers evaluated the quality of the articles separately.
Results: Of the 4500 original articles, 16 articles were reviewed in the final review. 15 items were quantitative and one of them was a qualitative article. The findings of the articles point to the fact that using the problem-based method in self-directed learning is effective. In this way, students analyze information and achieve the result and avoid repetition and memorization.
Conclusions: Use of modern teaching methods to motivate students to actively participate is necessity. Improving students' ability to access and use resources independently to improve their ability to solve problems in medical science education is one of the important issues that should be given special attention, therefore, it is recommended to use this method both in theory education and in clinical education of students.
http://ijnr.ir/article-1-2202-en.pdf
2019-09-01
1
9
Problem-based Learning
Medical Science
Education
Systematic Review
masome
imanipour
mimanipour@tums.ac.ir
1
Assistant Professor, Department of Critical Care, Faculty of Nursing and Midwifery, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0000-0000-0000
tooraj
harati
toorajharati@yahoo.com
2
PhD candidate, Department of Health Economy, School of Health Management and Health Information Sciences, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0000-0000-0000
mansooreh
sepehrinia
sepehrinia@yahoo.com
3
Faculty Member, Department of Medical-Surgical Nursing, Faculty of Nursing and Midwifery, Zanjan University of Medical Sciences, Zanjan, Iran
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0000-0000-0000
atefe
vaezi
vaezi@yahoo.com
4
Faculty Member, Department of Medical-Surgical Nursing, Faculty of Nursing and Midwifery, Zanjan University of Medical Sciences, Zanjan, Iran
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0000-0000-0000
mahboobeh
shali
m.shali@zums.ac.ir
5
PhD Candidate, Department of Critical Care nursing and Management, Faculty of Nursing and Midwifery, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0000-0000-0000
OTHERS_CITABLE
بررسی تأثیر طب فشاری بر شاخصهای فیزیولوژیک بیماران زن تحت جدا سازی از تهویه مکانیکی
مقدمه: بهبود شاخصهای فیزیولوژیک و آماده نمودن بیماران برای جداسازی از دستگاه تهویه مکانیکی یکی از چالشهای مراقبتی در بخش مراقبتهای ویژه است. طب فشاری ممکن است روی بهبود شاخصهای فیزیولوژیک تأثیر داشته باشد. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر طب فشاری بر شاخصهای فیزیولوژیک در بیماران زن تحت جدا سازی از تهویه مکانیکی انجام شد.
روش کار: این مطالعه نیمه تجربی میباشد. در این کار آزمایی بالینی، 80 بیمار تحت جدا سازی از تهویه مکانیکی بستری در بخش مراقبتهای ویژه بیمارستان آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی قزوین به طور تصادفی به دو گروه آزمون و پلاسبو تقسیم شدند. گروه آزمون به مدت 20 دقیقه تحت طب فشاری قرار گرفتند. گروه پلاسبو، فقط فشاری بر نرمه انگشت شست را دریافت کردند. چکلیست شاخصهای فیزیولوژیک (تعداد ضربان قلب، تنفس، فشار خون متوسط شریانی و اشباع اکسیژن محیطی) در فواصل زمانی قبل از مداخله، بلافاصله بعد از اتمام مداخله،20 دقیقه بعداز اتمام مداخله، بعد از قرار گرفتن بیمار روی T-piece، بعد از اکستوباسیون و 20 دقیقه بعد از اکستوباسیون تکمیل شد. دادهها با آمار توصیفی و استنباطی و از طریق نرم افزار SPSS نسخه 20 تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: بعداز مداخله طب فشاری، شاخصهای فیزیولوژیک تعداد ضربان قلب و اشباع اکسیژن خون محیطی دو گروه آزمون و پلاسبو تفاوت معنیدار است (05/0P<) ولی در تعداد تنفس و فشار خون متوسط شریانی بین دو گروه تفاوت معنیداری نداشت (05/0P>).
نتیجه گیری: با توجه به اثرات مثبت طب فشاری، لذا به پرستاران این روش غیردارویی که بر بهبود شاخصهای فیزیولوژیک در بیماران تحت جداسازی از دستگاه تهویه مکانیکی تأثیرگذار بوده، به عنوان یک مداخله غیر دارویی توصیه میشود.
http://ijnr.ir/article-1-2221-fa.pdf
2019-09-01
10
18
خش مراقبت ویژه
شاخصهای فیزیولوژیک
جداسازی از ونتیلاتور
طب فشاری
The Effectiveness of Acupressure Therapy on Physiological Criteria in Female Patients Being Weaned from Mechanical Ventilation
Introduction: Improving the respiratory function of patients for weaning mechanical ventilation is one of the caring challenges in intensive care settings. Acupressure maybe improves physiological criteria. Therefore, this study aimed to determine acupressure therapy on physiological criteria in female patients being weaned from mechanical ventilation.
Methods: This randomized controlled trial was conducted in intensive care units of a teaching hospital affiliated to Qazvin University of Medical Sciences, Qazvin, Iran. Eighty patients were recruited based on inclusion criteria and randomly allocated to experimental (n=40) and placebo (n=40) groups. While the experimental group received acupressure for 20 minutes and placebo group received pressure only on the thumb. Physiological checklist (respiratory rate, heart rate, and oxygen saturation and mean blood pressure) recorded in the interval before, immediately, and 20 minutes after the intervention, on the T-piece, after extubation, 20 min after extubation. Data were analyzed using descriptive and inferential statistics and analyzed using SPSS- v 20.
Results: After the intervention, respiratory rate and mean blood pressure were not significantly different between the groups (P > 0.05). However, ANOVA test showed that the heart rate and oxygen saturation were significantly different between the groups (P < 0.05).
Conclusions: Implementation of acupressure can have positive effects on physiological criteria in female patients being weaned from mechanical ventilation and is recommended as a non-pharmacological intervention.
http://ijnr.ir/article-1-2221-en.pdf
2019-09-01
10
18
Acupressure
Physiological Parameters
Intensive Care Unit
Mechanical Ventilation Weaning
Fatemeh
Zavareh Esfehani
esfehani.fatemeh84@yahoo.com
1
MSc Student of Critical Care Nursing, Shahed University, Tehran, Iran
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0002-1113-2151
Nahid
Rejeh
nrejeh@yahoo.com
2
Professor, Elderly Care Research Center, Faculty of Nursing and Midwifery, Shahed University, Tehran, Iran
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0002-6916-6514
Mahyar
Sedighi
3
3 Assistant Professor, Anesthesiologist, Faculty of Medicine, Qazvin University of Medical Sciences, Qazvin, Iran.
AUTHOR
Majideh
Heravi- Karimooi
4
Associate Professor, Elderly Care Research Center, Faculty of Nursing and Midwifery, Shahed University, Tehran, Iran
AUTHOR
Seyed Davood
Tadrisi
5
Associate Professor, School of Nursing, Baqitallah University of Medical Sciences, Tehran, Iran
AUTHOR
Kiarash
Saatchi
6
Acupuncture Specialist, Iranian Scientific Acupuncture Association, Tehran, Iran
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
بررسی مقایسهای شاخصهای زمانی اورژانس هوایی و زمینی با استانداردهای بینالمللی در مصدومان ترومایی ناشی از تصادف در استان قم در سال 1395
مقدمه: سیستم اورژانس پیش بیمارستانی نقش بسیار مهمی در انتقال مصدومان به مراکز درمانی دارد. یکی از عوامل موثر در کاهش مرگومیر مصدومان، حضور به موقع تیم درمان و انتقال سریع آنان میباشد. هدف این مطالعه، بررسی مقایسهای شاخصهای زمانی اورژانس هوایی و زمینی جادهای با استانداردهای بینالمللی در مصدومان ترومایی ناشی از تصادف در استان قم در سال 1395 میباشد.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی میباشد. در این تحقیق از مجموع 8500 مأموریت ترومایی تصادفی ثبت شده در سال 95 در اورژانس، 4715 مصدوم منتقل شده با اورژانس هوایی و زمینی جادهای بهصورت سرشماری انتخاب شدند. دادهها با استفاده از چک لیست فواصل زمانی اعزام مصدومان ترومایی ناشی از تصادف جمعآوری شد. دادهها وارد نرمافزار SPSS نسخه 18 شده و از آزمون آماری تی تک متغیره برای تجزیهوتحلیل استفاده شد.
یافتهها: میانگین مدت زمان رسیدن به محل حادثه در اورژانس زمینی جادهای و هوایی به ترتیب 21/7±45/11 و 65/7± 53/21 دقیقه به دست آمد. میانگین مدت زمان رسیدن به محل حادثه در اورژانس زمینی جاده ای به طور معنیداری کمتر از زمان استاندارد ]14 دقیقه] بود ]05/0>P]. ولی این مدت زمان در اورژانس هوایی به طور معنیداری بیشتر از زمان استاندارد ]17 دقیقه] بود ]05/0P]. با توجه به نبود استاندارد جهانی برای متغیر زمان صحنه برای اورژانس زمینی جادهای سطح معناداری گزارش نگردید. میانگین مدت زمان انتقال در اورژانس زمینی جادهای و هوایی به ترتیب 58/10±68/17 و 28/17±34/23 دقیقه به دست آمد. میانگین زمان انتقال در اورژانس هوایی به طور معنیداری بیشتر از مقدار استاندارد ]9 دقیقه] بود ]05/0>p]. با توجه به نبود استاندارد جهانی برای مدت زمان انتقال برای اورژانس زمینی جادهای سطح معناداری گزارش نگردید.
نتیجهگیری: مدت زمان رسیدن به محل حادثه در اورژانس زمینی جادهای و مدت زمان توقف اورژانس هوایی کمتر از زمان استاندارد جهانی بود، ولی مدت زمان رسیدن به محل حادثه و مدت زمان انتقال در اورژانس هوایی بیشتر از زمان استاندارد بود.
http://ijnr.ir/article-1-2148-fa.pdf
2019-09-01
19
23
انتقال مصدوم
شاخصهای زمانی
استانداردهای بینالمللی
اورژانس هوایی و زمینی
The comparison of indicators of air and ground emergency with international standards in trauma resulting from accidents patients in Qom in 2016
Introduction: The pre-hospital emergency care system plays a very important role in the transmission of injuries to medical centers. One of the effective factors in reducing mortality is the timely presence of the treatment team and their rapid transfer. Today, these casualties are transported both aerial and terrestrial. The purpose of this study was the comparison of time indicators of air and land emergency with international standards in the injured trauma resulting from accident in Qom province in 1395
Methods: This research is descriptive-analytic. In this study, a total of 8,500 randomized traumatic missions registered in year 95 in the emergency department, 4715 injured persons were selected by census air and ground emergency. The data were collected using a checklist including demographic characteristics of injuries and dispatch distances. One-variable T-test and SPSS software version 18 were used to analyze the data.
Results: The mean time of arrival to the accident site in the road and air emergency was 11.45 ± 7.21 and 21.53 ± 7.65 minutes, respectively. The average time to arrive at the accident site in the road emergency was significantly lower than the standard time ]14 minutes] ]P <0.05]. But this duration in the air emergency was significantly higher than standard time ]17 minutes] ]P <0.05]. The average stopping time at the scene in the road and air emergency was 28.02 ± 13.88 and 12.68 ± 6.8 minutes, respectively. The mean stop time at the scene in the air emergency was significantly lower than the standard value ]20 minutes] ]P <0.05]. Due to the lack of a universal standard for time scene variable for road emergency, no significant level was reported. The mean transfer time in road and air emergency was 17.68 ± 10.58 and 23.43 ± 17.28 minutes, respectively. The mean transfer time in the air emergency was significantly higher than standard ]9 minutes] ]p <0.05]. Due to the lack of a universal standard for transmission time for road emergencies, no significant level was reported.
Conclusion: The time to arrive at the accident site in the road emergency and the emergency stop time was less than the standard time standard, but the time to arrive at the accident site and the duration of the transfer in the emergency room was more than standard time..
http://ijnr.ir/article-1-2148-en.pdf
2019-09-01
19
23
Transfer of injured
time indices
international standards
air and ground emergency
Akbar
Eghbali
eghbaliakbar115@gmail.com
1
MSc Student of emergency Nursing, Faculty of Nursing and Midwifery, Qom University of Medical Sciences, Qom, Iran
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0003-0522-7602
Fatemeh
Pashaei Sabet
Mohamad_abbasi55@yahoo.com
2
2Spiritual Health Research Center, Qom University of Medical Sciences, Qom, Iran.
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0003-0522-7602
Somayeh
Momenyan
Fatemehpashaii1392@gmail.com
3
3Paramedical Sciences Faculty, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, IR Iran
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0003-0522-7602
Mohammad
Abbasi
Dr.mabbasi@muq.ac.ir
4
2Spiritual Health Research Center, Qom University of Medical Sciences, Qom, Iran.
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0003-0522-7602
OTHERS_CITABLE
بررسی سلامت معنوی و حس انسجام در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو
مقدمه: دیابت به عنوان شایعترین بیماری مزمن متابولیک با ایجاد بحران در زندگی، باعث افزایش استفاده از حمایت معنوی به عنوان یک مکانیسم مقابله ای می شود. از متغیرهایی که موجب تقویت حس انسجام می شود، سلامت معنوی است. مطالعه حاضر با هدف بررسی سلامت معنوی و حس انسجام در بیماران دیابتی نوع دو انجام شده است.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع توصیفی-همبستگی است. در سال 1396، تعداد 120 بیمار مبتلا به دیابت نوع دو مراجعه کننده به بیمارستان امدادی شهر ابهر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و با استفاده از پرسشنامه جمعیت شناختی، سلامت معنوی و حس انسجام مورد ارزیابی قرار گرفت. داده ها با کمک نرم افزار SPSS 16 و آزمون ها آماری توصیفی و استنباطی تی مستقل، ضریب همبستگی پیرسون و ANOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: بررسی بیماران از نظر سلامت معنوی نشان داد، میانگین سلامت معنوی در بیماران9/16± 2/96 بود و 5/57 درصد بیماران سلامت معنوی بالایی داشتند. میانگین حس انسجام در بیماران نیز1/17± 116 بود، همچنین با استفاده از آزمون پیرسون ارتباط مثبت معنا داری بین سلامت معنوی و حس انسجام مشاهده شد (001/0 = P).
نتیجه گیری: با توجه به ماهیت مزمن بیماری دیابت، به نظر می رسد سلامت معنوی عامل موثری در بهبود حس انسجام و درنتیجه کاهش مشکلات روانی و عوارض ناشی از آن می باشد.
http://ijnr.ir/article-1-2182-fa.pdf
2019-09-01
26
32
سلامت معنوی
حس انسجام
دیابت نوع دو
Study of Spiritual Health and Sense of Coherence in Patients with Type 2 Diabetes
Introduction: Diabetes, as the most common chronic metabolic disease, causes a crisis in life, which increases the use of spiritual protection as a coping mechanism. Spiritual health is one of the variables that enhance the sense of coherence. The aim of this study was to investigate the spiritual health and sense of coherence in type 2 diabetic patients.
Methods: This study is a descriptive-correlational. In 1396, 120 patients with type 2 diabetes who were referred to the emergency department of Abhar city were selected using available sampling method. The demographic, spiritual health and sense of coherence questionnaire was used. Data were analyzed using SPSS16 software, descriptive and inferential statistical tests, Pearson and Anova.
Results: Patients' spiritual wellbeing showed that mean of spiritual well-being was 96.2% and 57.5% had high spiritual health. The mean of sense of coherence was 116 in patients, and Pearson test showed a significant positive correlation between spiritual health and sense of coherence.
Conclusions: Regarding the chronic nature of diabetes, it seems that spiritual health is an effective factor in improving the sense of coherence and, consequently, reducing psychiatric problems and complications arising from it.
http://ijnr.ir/article-1-2182-en.pdf
2019-09-01
26
32
Spiritual Health
Sense of Coherence
Type 2 Diabetes
Shahla
Biglar Chopoghlou
s.biglar94@gmail.com
1
Instructor, Department of Nursing, Abhar School of Nursing, Zanjan University of Medical Sciences, Zanjan, Iran
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0002-1651-3818
maryam
puryaghoob
m.puryaghoob93@yahoo.com
2
Instructor, Department of Nursing, Abhar School of Nursing, Zanjan University of Medical Sciences, Zanjan, Iran
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0003-2571-1776
VAHID
AHMADI FARD
ahmadifard1993@gmail.com
3
Bachelor of Nursing, Zanjan University of Medical Sciences, Zanjan, Iran
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0002-1651-3818
MOHAMMAD
SHEYKHI
m.shekhy1992@gmail.com
4
Bachelor of Nursing, Zanjan University of Medical Sciences, Zanjan, Iran
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0002-1651-3818
SAHAR
MOLAEI
parisajahangiry@gmail.com
5
Bachelor of Nursing, Zanjan University of Medical Sciences, Zanjan, Iran
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0002-1651-3818
fateme
moghadam
fateme.mogadam124@gmail.com
6
Instructor, Department of Nursing, Abhar School of Nursing, Zanjan University of Medical Sciences, Zanjan, Iran
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0002-3735-2110
OTHERS_CITABLE
بررسی سطح سواد سلامت بیماران بستری در بیمارستان های شهرستان شوشتر و شناسایی عوامل موثر بر آن
مقدمه: ﺳﻮاد ﺳﻼﻣﺖ را ﻣﻲﺗﻮان ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺗﻮاﻧﺎﻳﻲ ﺧﻮاﻧﺪن، درک ﻛﺮدن و ﻋﻤﻞ ﻛﺮدن ﺑﺮ اﺳﺎس ﺗﻮﺻﻴﻪﻫﺎی ﺑﻬﺪاﺷﺘﻲ و ﺳﻼﻣﺘﻲ ﺗﻌﺮﻳﻒ ﻧﻤﻮد. سواد سلامت از موضوعات مهم برای ارتقای سطح سلامت جامعه و بالا بردن کیفیت ارائه خدمات بهداشتی درمانی مورد توجه سیاست گزاران قرار گرفته است. هدف از این مطالعه بررسی سطح سواد سلامت بیماران بستری در بیمارستان های شهرستان شوشتر و شناسایی عوامل موثر بر آن بود.
روش کار: در این پژوهش توصیفی –مقطعی تعداد 280 نفر از بیماران بستری در بیمارستان های شوشتر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. جهت ﺟﻤﻊ آوری ﻋﻤﻠﻜﺮدﻫﺎ از ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺳﻮاد ﺳﻼﻣﺘﻲ عملکردی ﺑﺎﻟﻐﻴﻦ اﺳﺘﻔﺎده شد. داده های حاضر با استفاده از آزمونهای آماری تیمستقل، آزمون ضریب همبستگی پیرسون و آنالیز واریانس در نرم افزار SPSSویرایش 21 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: نمرات سواد سلامت بیماران نشان داد که 113 نفر (4/40 درصد) سواد سلامتشان در سطح ضعیف، 95 نفر (34 درصد) در سطح متوسط و72 نفر (6/25 درصد) در سطح خوب بودند. بین سواد سلامت مردان و زنان اختلاف آماری معنی داری وجود نداشت(05/0 p>). در حالیکه بین متغیرهای شغل، درامد، سن (معکوس)، تحصیلات و محل سکونت با سطح سواد سلامت رابطه معنیداری وجود داشت(05/0 p<).
نتیجه گیری: نتایج نشان داد سطح سواد سلامت بیماران موردنظر در سطح مطلوبی قرار ندارد، از این رو پیشنهاد می شود با تدوین برنامههای جامع و تهیه مواد آموزشی ساده و قابل فهم و مداخله آموزشی کار آمد قدمی موثر برای توسعه مهارتها و افزایش سطح سواد سلامت انجام شود.
http://ijnr.ir/article-1-2156-fa.pdf
2019-09-01
33
39
سواد سلامت
عوامل موثر سواد سلامت
سواد سلامت بیمار
Investigating health literacy Level and Its effective factors of patients referred to Shoushtar hospitals in 2018
Introduction: health literacy can be defined as the ability to read, understand, and act according to health guidelines. Today insufficient health literacy is considered a global threat. Health literacy is an important issue for policy makers in enhancing health level of society and service quality in hospitals. Performance health literacy during patient's interaction with healthcare providers play an important role. The aim of this study was to investigate health literary level of patients hospitalized in Shustar and its determinants.
Method: in this descriptive survey a sample of 280 patients hospitalized in Shustar's hospitals were chosen by convenience sampling. For obtaining performance, performance health literacy for adults questionnaire was used after modification and validation. Data was obtained by standardized test of performance health literacy for adults. Present data has been analyzed by independent t-test, one-way analysis of variance, Pearson correlation test, and SPSS v. 21.
Findings: findings showed a nearly average level of health literacy in calculation and reading comprehension in patients. Most surveyed patients had insufficient and marginal health literacy. Statistically, there were no significant difference in health literacy level between men and women, while significant differences were found between health literacy and variables like age, income, education level, and habitat neighborhood.
Conclusion: The results revealed that health literacy level of surveyed patients is not sufficient. This suggests a need to consider health literacy in health enhancement planning. Therefore major steps in developing skills and enhancing health literacy can be taken by providing easy-to-read educating materials and efficient educational participation.
http://ijnr.ir/article-1-2156-en.pdf
2019-09-01
33
39
health literacy
health literacy determinants
test of performance health literacy for adults
hospitalized patients
elham
Abdullahi Shahvali
abdolahi@gmail.com
1
Department of Nursing, Shoushtar Faculty of Medical Sciences, Shoushtar, Iran.
AUTHOR
https://orcid.org/000-000-000-000
Bayan
Saberipour
raberipor@gmail.com
2
Student Research Committee, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran.
AUTHOR
https://orcid.org/000-000-000-000
Nasrin
Elahi
iranianmedicine90@gmail.com
3
Nursing care Research Center in Chronic Diseases, Department of Nursing and Midwifery, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran.
AUTHOR
https://orcid.org/000-000-000-000
Azam
jahangirimehr
jahangiri@yahoo.com
4
Biostatistic, Shoushtar Faculty of Medical Sciences, Shoushtar,Iran.
AUTHOR
https://orcid.org/000-00-00-00
Soghra
Rouholamini
rohisoghra@gmail.com
5
Student Research Committee, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran.
AUTHOR
https://orcid.org/000-000-000-000
Maryam
Zamani
maryamzamani@yahoo.com
6
Bsc in nutritional sciences ,Shoushtar Faculty of Medical Sciences, Shoushtar,Iran.
AUTHOR
https://orcid.org/000-000-000-000
OTHERS_CITABLE
مقایسه تأثیر کرایوتراپی و طب فشاری بر شدت درد ورود سوزن به عروق شریانی – وریدی بیماران همودیالیزی
مقدمه: بیماران مبتلا به نارسائی کلیه برای انجام شدن همودیالیز به دفعات با درد ورود سوزن به عروق ناحیه فیستول شریانی- وریدی مواجه میشوند؛ یکی از اقدامات مهم پرستاری تسکین درد بیماران به روشهای غیر داروئی است لذا این تحقیق با هدف مقایسه تأثیر روش کرایوتراپی و طب فشاری بر شدت درد ورود سوزن به عروق شریانی- وریدی بیماران تحت همودیالیز انجام شد.
روش کار: این پژوهش یک مطالعه شبه تجربی تک گروهی است که به روش سرشماری بر 42 بیمار زن تحت درمان با همودیالیز در بیمارستانهای منتخب شهر کرمان در سال 1396 انجام گرفت. جمع آوری دادهها با استفاده از پرسشنامه جمعیت شناختی و مقیاس عددی درد انجام شد. اندازه گیری درد طی سه جلسه متوالی همودیالیز، روز اول بدون مداخله، روز دوم و سوم بعد از مداخله کرایوتراپی و مداخله طب فشاری انجام شد، در هر مرحله پس از ثابت شدن سوزن وارد شده، میزان درد با استفاده از مقیاس عددی درد اندازه گیری شد. هر یک از مداخله کرایوتراپی و طب فشاری قبل از ورود سوزن به عروق شریانی– وریدی به مدت 10 دقیقه در نقطه هوگو دست مخالف فیستول اجرا شد.
یافتهها: اکثر افراد در وضعیت بدون مداخله (38/52%) درد متوسط، بعد از مداخله کرایوتراپی (38/52%) درد خفیف و بعد از مداخله طب فشاری (77/54%) درد متوسط را احساس کردند. میانگین نمره درد در هر دو روش طب فشاری (43/2± 19/4) و کرایوتراپی (17/2± 16/3) در مقایسه با روش بدون مداخله (82/1 ± 52/6) کاهش داشت این تفاوت درروش کرایو تراپی با میانگین رتبهای 38/1 در کاهش درد تأثیر بیشتری رانشان داد (001/0 = P).
نتیجهگیری: به کارگیری روش کرایو تراپی بر نقطه هوگو دست مخالف فیستول بیش از روش ماساژ بر کاهش درد ورود سوزن مؤثر بوده است. توصیه میشود پرستاران به منظور تأمین راحتی و آرامش بیماران با استفاده از روشغیر داروئی کرایو تراپی درد بیماران همودیالیزی را کاهش دهند.
http://ijnr.ir/article-1-2240-fa.pdf
2019-09-01
40
47
کرایوتراپی
طب فشاری
فیستول شریانی وریدی
درد
همودیالیز
Comparing the Effect of Cryotherapy and Acupressure on Pain Intensity of Arteriovenous Fistula Cannulation in Patients Hemodialysis
Introduction: Patients with kidney failure undergoing hemodialysis are frequently exposed to the hemodialysis needles are inserted into the arteriovenous fistulas; one of the important interventions in nursing care is use of nonpharmacological interventions for relief pain. Therefore, this study was conducted to compare the effect of cryotherapy and acupressure on the pain intensity of needle insertion into arterial-venous fistula in hemodialysis patients.
Methods: This research is a single-group, quasi-experimental study by census sampling which was performed on 42 hemodialysis women patients at selected hospitals in Kerman city in 2017.Data collection conducted by demographic questionnaire and pain numerical pain scale. A measurement of pain was done during three consecutive hemodialysis sessions, the first day no intervention, cryotherapy and acupressure intervention was done on the second and third day. In every stage, after being fixed the needle into the arteriovenous fistula vessels, pain was measured using numerical scale. Each cryotherapy and acupressure intervention was performed for 10 minutes on the Hugo point of hand not having A-V fistula (contralateral arm).
Results: Most of patients experienced moderate pain without intervention (52.38%), mild pain with cryotherapy intervention (52.38%), and moderate pain after acupressure intervention (54.77%). The mean score of pain was decreased in both acupressure methods (4.19 ± 2.43) and cryotherapy (3.16 ± 2.17) compared to the no intervention technique (6.52 ± 1.82). This difference was significant so that the cryotherapy with mean ordinal score of (1.38) was more effective in reducing pain (P = 0.001).
Conclusions: Applying cryotherapy on Hugo point of contralateral hand A-V fistula more than the acupressure has reduced pain of needle insertion. It is recommended to take into account comfort and relaxation of the patient, nurses using cryotherapy method to reduce pain for hemodialysis patients.
http://ijnr.ir/article-1-2240-en.pdf
2019-09-01
40
47
Cryotherapy
Acupressure
Arteriovenous Fistula
Pain
Hemodialysis
Fatemeh
Hosseinzadeh
1
Master of Science in Intensive Care Nursing of Shahed University; Nurse at Sina Hospital, Kerman, Iran
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0001-6980-3221
Nasrin
Alaee
alaei@shahed.ac.ir
2
Assistant Professor, Nursing Department, College Nursing and Midwifery, Shahed University, Tehran, Iran
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0002-1047-4256
Nahid
Rejeh
nrejeh@yahoo.com
3
Nursing Department, College Nursing and Midwifery, Shahed University, Tehran, Iran
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0002-6916-6514
Seyedeh Nafiseh
Alemohammad
nt.almohamad@gmail.com
4
Assistant Professor, Nursing Department, College Nursing and Midwifery, Shahed University, Tehran, Iran
AUTHOR
https://orcid.org/0000-no-no-no
OTHERS_CITABLE
پرستاری حکیمانه الگویی عملکردی برای مراقبت بر پایه متون اسلامی
مقدمه: پرستاری از انسان نیازمند آن است که ابعاد جسمی و روانی وی تواما در نظر گرفتهشود تا به نهایت سلامت که همان قلب سلیم است دستیابد. اگرچه انسان با دانش فیزیکی خود قادر است جنبههایی از ابعاد غیرفیزیکی انسان را شناسایی کند ولی بعلت محدودیت در دانش مادی قادر نیست همه آنرا بیابد. لذا نیازمند دانشی برتر است که این دانش همان دستورات الهی و دانستن بایدها و نبایدهای واقعی در زندگی و عمل بر اساس آن است. این مقاله در پی آنست تا با استفاده از متون اسلامی نظریه پرستاری حکیمانه را بصورت عملکردی تبیین نماید.
یافتهها: در نظریه حاضر به توانایی طراحی پرستاری بالینی بر اساس دستورات الهی و دانش موجود حکمت گفته میشود یعنی عمل بر اساس دستورات الهی و مطابق با نیازهای واقعی انسان و پرستاری حکیمانه یعنی پرستاری بر مبنای همین دستورات از انسان بادرنظر گرفتن همه جوانب و بر اساس فطرت الهی انسان. در پرستاری حکیمانه، پرستار این دیدگاه را پیدا خواهد کرد که از انسانی که به دلیل بیماری دارای موقعیتی ممتاز در نزد خداوند است مراقبت نماید و در این فرآیند مراقبتی دارای موقعیتی ممتاز شود.
نتیجهگیری: بنابراین پرستاری حکیمانه بر اساس فرآیند پرستاری و با دیدگاه کل نگر به انسان انجام میگردد و مهمترین نکته در این فرآیند توجه به تعالی و ارتقا انسان در طی کردن مراحل بیماری و دستیابی به سلامت است. پرستار در این راه بصورت حکیمانه به بیمار کمک میکند تا به بهترین نتایج و تعالی در این مرحله حساس زندگی دست یابد.
http://ijnr.ir/article-1-2235-fa.pdf
2019-09-01
48
55
پرستاری حکیمانه
فطرت
مراقبت
اسلام
Wisdom Nursing a Practical Model for Caring Based on Islamic Texts
Introduction: Nursing and caring of a person requires that patients' physical and mental aspects be considered at the same time in order to obtain the ultimate health for the patients, which is the Qalbe Salim. Although we as human can identify non-physical aspects of human with our physical knowledge, we cannot master all of it due to the limitations of knowledge. Thus, we need a superior knowledge and this knowledge is the divine command and knowledge of God. Using Islamic texts, this article tries to explain the theory of nursing as a practical structure.
Results: In this theory, we refer to the ability to design clinical nursing based on divine orders and existing knowledge as Hikmat (wisdom). This means practicing based on divine orders and real human needs and wise nursing which means nursing on the basis of these orders while considering all aspects of divine nature of humans. In wise nursing, the nurse holds the view that he is caring patients who have a superior position in front of Allah so he/she has a high position in this care process.
Conclusions: Therefore, wisdom nursing is done based on the nursing process with humanistic and holistic perspective. The most important thing in this process is considering excellence of man in the course of the disease and the recovery process. The nurse helps "wisely" the patient to achieve the best results and excellence at this important stage of life.
http://ijnr.ir/article-1-2235-en.pdf
2019-09-01
48
55
Wisdom Nursing
Fetrat
Care
Islam
Akram Sadat
Sadat Hoseini
ashoseini@tums.ac.ir
1
Associate Professor Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0002-8818-2384
OTHERS_CITABLE
بررسی مقایسهای عوامل پیشبینی کننده انتقال یادگیری به محیط کار در بیمارستانهای دولتی و خصوصی
مقدمه: اثربخشی دورههای آموزش سازمانی در گرو انتقال یادگیری به محیط کار است و لذا شناسایی عوامل پیشبینی کننده انتقال یادگیری به یکی از دغدغههای پژوهش در حوزه توسعه منابع انسانی تبدیل شده است. در عین حال، مطالعات اخیر از این ایده حمایت میکنند که عوامل مؤثر بر انتقال یادگیری تحت تأثیر فرهنگ و بافت خاص هر سازمان هستند. با این رویکرد، هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش تعدیل کننده نوع سازمان (خصوصی یا دولتی) در ارتباط بین عوامل سازمانی و انتقال یادگیری به محیط کار بود.
روش کار: پژوهش حاضر جزو تحقیقات توصیفی از نوع همبستگی است. دادههای این پژوهش در نیمه دوم سال 1396 گردآوری شد. جامعه آماری، کارکنان پرستاری بیمارستان خصوصی بوعلی سینا و بیمارستان دولتی بعثت شهر همدان بودند. با استفاده از شیوه نمونهگیری در دسترس تعداد 283 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محققساخته سنجش عوامل سازمانی و پرسشنامه سنجش انتقال یادگیری به محیط کار بود. روایی پرسشنامهها با استناد به نظر متخصصان، و پایایی آنها با استناد به ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها، از نرمافزار SPSS نسخه 20 و آزمونهای آماری تحلیل رگرسیون تعدیل کننده و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد که نحوه ارتباط دولتی و خصوصی متفاوت از یکدیگر است (05/0 > P، 17/4 = t)؛ بهطوری که در بیمارستان دولتی، دو متغیر حمایت همکار (05/0 > P، 221/0 = Beta) و جو مشارکتی (05/0 > P، 195/0 = Beta)، مهمترین پیشبینیکنندههای انتقال یادگیری به محیط کار هستند. اما در بیمارستان خصوصی، مهمترین پیشبینیکنندههای انتقال یادگیری، فرصت کاربست (05/0 > P، 526/0 = Beta) و حمایت سرپرست (05/0 > P، 260/0 = Beta) هستند.
نتیجهگیری: بر مبنای یافتههای پژوهش، پیشبینی کنندههای انتقال یادگیری به محیط کار، در بیمارستانهای دولتی و خصوصی متفاوت هستند. بر این اساس، بهمنظور بهبود انتقال یادگیری به محیط کار، پیشنهاد میشود که مدیران در بیمارستانهای دولتی توجه خود را بیشتر به ارتقای جو همکارانه و مشارکتی معطوف نمایند و در بیمارستانهای خصوصی نیز بهتر است که بیشتر به بهبود تعاملات سرپرستان و زیردستان و دادن آزادی عمل بیشتر به زیردستان توجه شود.
http://ijnr.ir/article-1-2123-fa.pdf
2019-09-01
56
62
انتقال یادگیری به محیط کار
جو مشارکتی
حمایت سرپرست
حمایت همکار
فرصت کاربست
A Comparative Study of the Predictive Factors of Learning Transfer to Workplace in Public and Private Hospitals
Introduction: The effectiveness of organizational training courses depends on learning transfer to workplace; therefore, identifying the predictor’s transfer of learning has become one of the Necessities in human resource development. On the other hand, recent studies support the idea that the predictor’s transfer of learning are influenced by culture and context of each organization. In accordance with this approach, the purpose of this study was to investigate the role of moderating type of organization (private or public) in the relationship between organizational factors and learning transfer to workplace.
Methods: The present studying terms of the method, is descriptive-correlation. Data collected in late 2017 and early 2018. The statistical population included nursing staff at private hospital of Bu-Ali Sina's and public hospital of Besat in Hamedan. 283 people were selected as a statistical sample by Available sampling method. The data collection tool was a researcher-made questionnaire for assessing organizational factors and a questionnaire for assessing learning transfer to workplace. Validity of the questionnaires were confirmed by experts, and their reliability were confirmed by Cronbach's alpha coefficient. The data were analyzed using SPSS software and moderator regression analysis and multiple regression analysis.
Results: The results showed that the manner of relationship between organizational factors and learning transfer is different in public and private hospitals (t=4.17; P <0.05); this means that in public hospital, two variables of peer support (Beta=0.221; P <0.05) and collaborative climate (Beta=0.195; P <0.05) are the most important predictors of learning transfer to workplace. But in the private hospital, the most important predictors transfer of learning were opportunity to use (Beta=0.526; P <0.05) and supervisor support (Beta=0.260; P <0.05).
Conclusions: According to study findings, the predictors of learning transfer to workplace are different in public and private hospitals. So in order to improve learning transfer to workplace, it is suggested that administrators of government hospitals focus more on promoting collaborative and collaborative climate. But in private hospitals, it's best to focus on improving interactions between supervisors and subordinates and giving more freedom to subordinates.
http://ijnr.ir/article-1-2123-en.pdf
2019-09-01
56
62
Learning Transfer to Workplace
Collaborative Climate
Supervisor Support
Peer Support
Opportunity to Apply
Khalil
Zandi
zandikhalil@yahoo.com
1
PhD of Educational Management, Education Department, Faculty of Literature and Humanities, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0002-7532-6529
Babak
Abdolmaleki
2
PhD of Public Policy Management, Management Department, University of Tehran, Tehran, Iran
AUTHOR
Leila
Nemati
leilaanemati20e20@gmail.com
3
MA of Educational Management, Education Department, Faculty of Literature and Humanities, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0002-7532-6529
OTHERS_CITABLE
اثربخشی واقعیت درمانی گروهی بر فرسودگی تحصیلی و خودکنترلی دانشجویان
مقدمه: فرسودگی تحصیلی و فقدان خودکنترلی از عوامل تاثیرگذار بر عملکرد دانشجویان است که توجه به آنها ضرورت دارد. از این رو، مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی واقعیت درمانی گروهی بر کاهش فرسودگی تحصیلی و افزایش خودکنترلی دانشجویان پرستاری انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون_پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل دانشجویان کارشناسی پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج بود که در سال تحصیلی 96-97 مشغول به تحصیل بودند. از جامعه یاد شده، 30 نفر از دانشجویانی که در پرسشنامه فرسودگی تحصیلی شائوفلی و همکاران (2002) و پرسشنامه خودکنترلی تانجی و همکاران (2004) به ترتیب نمرات بالاتر و پایینتر از میانگین کسب کرده بودند، به شیوه در دسترس انتخاب و با استفاده از روش تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش در 10 جلسه 90 دقیقهای واقعیت درمانی گروهی و با توالی هر هفته یک جلسه شرکت نمودند. گروه کنترل نیز تا پایان فرآیند پژوهش هیچ گونه آموزشی دریافت نکردند و در لیست انتظار قرار گرفتند. دادههای به دست آمده از هر دو گروه با استفاده از روش تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که بین فرسودگی تحصیلی و خود کنترلی در دو گروه آزمایش و کنترل پس از مداخله درمانی تفاوت معناداری مشاهده گردید. به این صورت که واقعیت درمانی گروهی باعث کاهش فرسودگی تحصیلی و افزایش خودکنترلی در گروه آزمایش شد (001/0>P).
نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت که واقعیت درمانی گروهی در کاهش فرسودگی تحصیلی و افزایش خودکنترلی سودمند است و میتوان از این روش مداخله بر کمک به حل مشکلات دانشجویان کمک کرد.
http://ijnr.ir/article-1-2228-fa.pdf
2019-09-01
63
69
خودکنترلی
فرسودگی تحصیلی
واقعیت درمانی گروهی
Effectiveness of Reality Therapy on Reducing Academic Burnout and Increasing Student Self –Control
Introduction: Academic burnout and lack of self-control of factors affecting performance of the students that consider to them is essential. Thus, the aim of this study was to investigation the Efficacy of the group reality therapy in reduction of academic burnout and increasing of self-control of university students.
Methods: This research was a quasi-experimental method with pretest-posttest design and a control group. The study population consisted of psychology graduated students of Karaj Islamic Azad University at the academic years of 96-97. From this population, 30 students with low scores in Schaufeli and et al (2002) academic burnout questionnaire and high scores in Tangney and et al (2004) self-control questionnaire, via using available sampling, were selected and randomly assigned in 2 experimental and control groups. The experimental group participated in 10 sessions of 90 minutes of group reality therapy at every week.. The control groups did not received any did not receive any training and left into the waiting list. Data were analyzed using analysis of covariance.
Results: The results showed that there was a significant difference between academic burnout and self-control of experimental and control groups after the therapeutic intervention. Thus, the group reality therapy reduced academic burnout and increased self-control in experimental group (P > 0.01).
Conclusions: Based on the findings of current research, it can be concluded that the group reality therapy is beneficial in reducing academic burnout and increasing self-control. It can also be used as an intervention method to help student solve their problems.
http://ijnr.ir/article-1-2228-en.pdf
2019-09-01
63
69
Self-control
Academic Burnout
Group Reality therapy
Sanaz
Delilar
1
Student, Department of Psychology, Islamic Azad University, Karaj Branch, Alborz, Iran
AUTHOR
Nahid
Havasi
havassi.n2020@gmail.com
2
Assistant Professor, Department of Psychology, Islamic Azad University, Eyvan-e-Gharb Branch, Ilam, Iran
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
بررسی رضایت از زندگی و عوامل مرتبط با آن در سالمندان مراجعه کننده به مرکز بهداشت غرب تهران در سال 96
مقدمه: سالمندی دورهای از زندگی است که سالمندان به علت محرومیت از فعالیتهای اجتماعی، نحوه زندگی و میزان رضایت از زندگی آنها تحت تأثیر قرار میگیرد. لذا هدف این مطالعه بررسی رضایت از زندگی و عوامل مرتبط با آن در سالمندان مراجعه کننده به مرکز بهداشت غرب تهران در سال 96 میباشد.
روش کار: پژوهش حاضر، مطالعه مقطعی از نوع همبستگی – توصیفی میباشد. نمونههای پژوهش شامل 200 نفر از سالمندان مراجعه کننده به مرکز بهداشت غرب تهران بودند که پس از اخذ رضایت نامه کتبی آگاهانه، به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامههای مشتمل بر: فرم کوتاه آزمون شناختی AMT، فرم مشخصات دموگرافیک، و پرسشنامه رضایت از زندگی داینر (SWLS) جهت بررسی رضایت از زندگی در سالمند بود. اطلاعات با آزمونهای آماری تی مستقل و آنووا یکطرفه در نرم افزار SPSS نسخه 20 و به روش آمار توصیفی و استنباطی در سطح معناداری 05/0 ≤ P مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد که میانگین سنی سالمندان شرکتکننده در این مطالعه 53/64 (با انحراف معیار 95/3) بود. بطوری که 51% زن و 49% مرد بودند. در حدود 39% سالمندان دارای رضایت از زندگی در حد متوسط داشتند. نتایج حاصل بین متغیر رضایت از زندگی با اشتغال، وضعیت سلامت، پرفشاری خون، دیابت، دردهای مفصلی، بیماریهای تنفسی و سایر بیماریها ارتباط معنی دار آماری مثبتی را نشان میداد (05/0>P).
نتیجهگیری: نتایج مطالعه نشان داد که درصد قابل توجهی از سالمندان مورد مطالعه از زندگی خود رضایت داشتند و به نظر میآید که در داشتن رضایت از زندگی، برخی مشخصات فردی نظیر پیرنبودن و متأهل بودن و داشتن وضعیت اشتغال و سلامت مطلوب به عنوان مؤلفه مهمی محسوب میشود که در مراقبتهای پرستاری از سالمند مدنظر قرار میگیرد. لذا از نتایج حاصل از این پژوهش میتوان در راستای به کارگیری جنبههای مثبت "رضایت از زندگی" در ارتقاء سلامت سالمندان مراجعه کننده به مرکز بهداشت و تحقق مفهوم "سالمندی سالم و فعال" بهره گرفت.
http://ijnr.ir/article-1-2232-fa.pdf
2019-09-01
70
80
رضایت از زندگی
امید
شادکامی
سالمند
Investigate Life Satisfaction and Correlates in Older Adults Attending West Health Center of Tehran, 2017
Introduction: Elderly affects their lifestyles and life satisfaction because of deprivation of social activity. Therefore, the aim of this study was to Investigate Life satisfaction and correlates in older adults attending West Health Center of Tehran.
Methods: The present study is a cross-sectional, descriptive correlation study. The research sample consisted of 200 elderly people attending West Health Center of Tehran through an accessible sampling method after obtaining written informed consent. The data collection tools consisting of a short form of AMT (Abbreviated Mental test) for cognitive test, a demographic Form, and Diener questionnaire (SWLS) for assessing life satisfaction. Data were analyzed by SPSS software version 20 using descriptive and inferential statistics including paired t-test and one way ANOVA.
Results: The results showed that the mean age of the elderly was 64.53 (SD = 3.95). So that 51% were women and 49% were male. About 39% of the elderly had a moderate life satisfaction. The results of the relationship between life satisfaction with employment, health status, hypertension, diabetes, arthritis, respiratory diseases and other diseases were statistically significant (P <0.05).
Conclusions: The results of the study showed that a significant percentage of the elderly were satisfied with their life, and it seems that in having a life satisfaction, some personal characteristics such as being old and married and having a job status and desirable health are considered as an important component. It should be considered in nursing care of the elderly. Therefore, the results of this research can be used to apply positive aspects of "life satisfaction" in improving the health of the elderly referring to the health center and realizing the concept of "healthy and active aging".
http://ijnr.ir/article-1-2232-en.pdf
2019-09-01
70
80
Life Satisfaction
Life Expectancy
Happiness
Elderly
Mahtab
Jamali Moghaddam
m.jamalimoghaddam@gmail.com
1
MSc, Graduate student of Geriatric Nursing, School of Nursing and Midwifery, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0002-1679-9254
Farideh
Bastani
bastani.f@iums.ac.ir
2
Faculty Member of Department of Geriatric Nursing and Community Health Nursing, School of Nursing and Midwifery, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
AUTHOR