[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
انجمن علمی پرستاری ایران::
مشاوران تحقیق کیفی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
:: نحوه ثبت نام
:: راهنمای نگارش
:: درباره نشریه
:: مجله پژوهش پرستاری
نمایه پرستاری
AWT IMAGE
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
روان پرستاری
AWT IMAGE
سامانه جامع رسانه ها
:: جلد 7، شماره 25 - ( تابستان 1391 ) ::
جلد 7 شماره 25 صفحات 26-17 برگشت به فهرست نسخه ها
وضعیت ارزشیابی بالینی دانشجویان کارشناسی پرستاری از دید اساتید و دانشجویان
معصومه ایمانی پور* ، محمد جلیلی
مرکز تحقیقات پرستاری ، m_imanipour@tums.ac.ir
چکیده:   (38348 مشاهده)
مقدمه: ارزشیابی یکی از فعالیت‌های مهم در فرایند آموزشی به شمار می‌آید. برای دستیابی به اهداف مهم ارزشیابی لازم است از یک سیستم ارزشیابی درست و اثربخش استفاده شود. روش: هدف مطالعه حاضر بررسی نظرات و میزان رضایت اساتید و دانشجویان کارشناسی پرستاری راجع به نحوه ارزشیابی بالینی بود. این مطالعه توصیفی در سال تحصیلی 90-1389 در یکی از دانشگاه‌های شهر تهران انجام شد. جامعه پژوهش کلیه دانشجویان کارشناسی پرستاری در ترم تحصیلی 8-2 (217 نفر) و کلیه اساتید بالینی پرستاری (41 نفر) بودند که از این تعداد به ترتیب 197 و 29 نفر در مطالعه شرکت کردند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه نظرسنجی و فرم رضایت سنجی بود که روایی آن به صورت محتوایی و توسط صاحب‌نظران مورد تأیید قرار گرفت. در نهایت داده‌ها پس از جمع‌آوری با استفاده از نرم‌افزار SPSS v.16 آنالیز شدند. یافته‌ها: نتایج این مطالعه نشان داد اکثریت دانشجویان (6/73%) و اساتید (9/75%) روش فعلی ارزشیابی بالینی را از جهات مختلف نامناسب دانسته و با آن مخالف هستند. 9/59% دانشجویان و 9/37% اساتید از وضعیت فعلی ارزشیابی بالینی به شدت ناراضی بودند. 4/96% دانشجویان اظهار داشتند که نحوه ارزشیابی بالینی به گونه‌ای است که آن‌ها هیچ بازخوردی در خصوص نقاط قوت و ضعف خود دریافت نمی‌کنند. همچنین اکثریت آنان (6/79%) اعتقاد داشتند ارزشیابی‌های فعلی بیانگر نظر شخصی استاد در مورد دانشجو است نه نشان‌دهنده عملکرد دانشجو. نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج این مطالعه، ارزشیابی بالینی که متکی به یک فرم کلی بوده و بر اساس نظر شخص مربی و بدون قائده خاصی تکمیل ‌شود؛ هم از نظر دانشجویان و هم از نظر اساتید کفایت لازم برای سنجش عملکرد بالینی دانشجویان را ندارد. لذا ضروری است با اعمال تغییرات اساسی در این روش و به کمک کاربرد سایر روش‌های ارزشیابی بالینی، به قضاوت دقیق‌تر و درست‌تری از عملکرد بالینی دانشجویان دست یافت.
واژه‌های کلیدی: ارزشیابی بالینی، دانشجو، پرستاری
متن کامل [PDF 702 kb]   (118 دریافت)    
نوع مطالعه: روانپرستاری و پرستاری بهداشت روانی | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1391/4/18 | انتشار: 1391/4/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

imanipour M, jalili M. Nursing students’ clinical evaluation in students and teachers views. IJNR 2012; 7 (25) :17-26
URL: http://ijnr.ir/article-1-1028-fa.html

ایمانی پور معصومه، جلیلی محمد. وضعیت ارزشیابی بالینی دانشجویان کارشناسی پرستاری از دید اساتید و دانشجویان. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1391; 7 (25) :17-26

URL: http://ijnr.ir/article-1-1028-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 7، شماره 25 - ( تابستان 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645