مقدمه: درکودکان مبتلا به تالاسمی برای حفظ حیات باید تزریقات مکرر خون و دسفرال انجام شود. قرار دادن کتتر داخل وریدی یکی از رایجترین پروسیجرهای تهاجمی میباشد و اغلب کودکان به ویژه کودکان خردسال چنین پروسیجری را استرسآورترین جنبه بیماری، بستری، و حتی ویزیت سرپایی خود بیان میکنند. این پژوهش به منظور بررسی تأثیر بازی آشناسازی بر شدت اضطراب پروسیجرهای تزریقی کودکان سن قبل از مدرسه مبتلا به تالاسمی انجام شد.
روش: این پژوهش از نوع نیمه تجربی است. نمونههای پژوهش شامل 60 کودک 7-3 سال، دارای پرونده در بخشهای تالاسمی استان گیلان میباشند. که به طور تصادفی به دو گروه (آزمون و شاهد) تقسیم شدند. در گروه آزمون، بازی آشناسازی به مدت 15-10دقیقه قبل از انجام پروسیجر تزریقی، انجام شد. ابزارهای مورد استفاده شامل: پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه خودگزارشی ترسهای بالینی کودک و مقیاس خودگزارشی چهرهای اضطراب، میباشند. تجزیه و تحلیل دادهها توسط نرمافزار SPSS و با استفاده از آزمونهای آماری کایاسکوئر، تیتست، منویتنی و ویلکاکسون انجام گرفت.
یافتهها: دادهها نشان داد که میانگین رتبه اضطراب، قبل از مداخله در دو گروه تفاوت معناداری نداشتند (05/0p>). اما بعد از مداخله آزمون آماری من ویتنی و ویلکاکسون نشان دادند که میانگین رتبه اضطراب، در گروه آزمون نسبت به گروه شاهد کاهش معناداری دارد (05/0>p).
نتیجهگیری: طبق نتایج پژوهش مداخله بازی آشناسازی در کاهش اضطراب ناشی از پروسیجرهای تزریقی کودکان مؤثر میباشد. لذا پیشنهاد میشود که پرستاران کودک برای کاهش اضطراب کودکان مبتلا به بیماریهای حاد و مزمن که مکرراً تحت اقدامات درمانی قرار میگیرند، از روش بازی آشناسازی استفاده نمایند
Hamedtavasoli S, alhani F, hajizadeh E. Investigating of the effect of familiarzation play on the injective procedural anxiety in B-Thalassemic pre-school children. IJNR 2012; 7 (26) :42-49 URL: http://ijnr.ir/article-1-1055-fa.html
حامد توسلی سمیه، الحانی فاطمه، حاجی زاده ابراهیم. بررسی میزان تأثیر بازی آشناسازی بر شدت اضطراب کودکان مبتلا به تالاسمی سن قبل از مدرسه. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1391; 7 (26) :42-49