[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: جلد 7، شماره 26 - ( پاییز 1391 ) ::
جلد 7 شماره 26 صفحات 57-68 برگشت به فهرست نسخه ها
رویکردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
آقای عبدالحسین شکورنیا*، آقای هوشنگ علیجانی، آقای حسین الهام پور، خانم منیژه افرا
د ع پ اهواز ، shakurnia@yahoo.com
چکیده:   (21303 مشاهده)
مقدمه: استفاده مناسب از رویکردهای مطالعه و یادگیری در بهبود عملکرد تحصیلی و پیشرفت دانشجویان از اهمیت شایانی برخوردار است. هدف این پژوهش تعیین وضعیت استفاده از رویکردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بوده است. روش: این مطالعه توصیفی بر روی 165 نفر از دانشجویان انجام شد. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه رویکردها و مهارت‌های مطالعه دانشجویان (Approaches to Study Skills Inventory for Students) استفاده گردید. این پرسشنامه مشتمل بر 52 سؤال است که در مجموع روش‌های مختلف مطالعه شامل رویکردهای عمقی، راهبردی و سطحی مطالعه را مورد سنجش قرار می‌دهد. روایی محتوایی پرسشنامه توسط کارشناسان تأیید شد و پایایی آن با ضریب همبستگی آلفای کرونباخ برای سه رویکرد عمقی، راهبردی و سطحی به ترتیب 76/0، 85/0 و 64/0 محاسبه گردید. برای پردازش اطلاعات از آمار توصیفی، آزمون مجذور کای و ضریب همبستگی پیرسون و از نرم‌افزار SPSS v.15 استفاده شد. یافته‌ها: به طور کلی تعداد 49 نفر (7/29%) دانشجویان از رویکرد عمقی، 79 نفر (9/47%) رویکرد راهبردی و 37 نفر (4/22%) از رویکرد سطحی مطالعه استفاده می‌کردند. فراوانی رویکردهای عمقی، راهبردی و سطحی مطالعه دانشجویان پرستاری به ترتیب 6/28، 4/46 و ./25% و در دانشجویان مامایی این ارقام به ترتیب 9/30، 4/49 و 8/19 بود که از نظر آماری معنادار نبود (721/0=p). بین رویکردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان رشته‌های پرستاری و مامایی برحسب طول مدت تحصیل در دانشگاه، عملکرد تحصیلی و جنسیت تفاوت آماری معناداری مشاهده نشد. نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه نشان می‌دهد که دانشجویان از رویکرد عمقی و راهبردی مطالعه بیشتر از رویکرد سطحی مطالعه استفاده می‌کنند. البته با افزایش حضور دانشجویان در دانشگاه این روند کمی تغییر می‌کند به نحوی که تمایل دانشجویان به استفاده از رویکردهای عمقی افزایش و از رویکرد راهبردی کاهش می‌یابد. بین دانشجویان پرستاری و مامایی در استفاده از رویکردهای عمقی و راهبردی تفاوتی وجود نداشت ولی دانشجویان پرستاری به طور قابل ملاحظه‌ای بیشتر از رویکرد سطحی استفاده می‌کردند.
واژه‌های کلیدی: رویکردهای مطالعه، رویکردهای یادگیری، پرستاری و مامایی
متن کامل [PDF 749 kb]   (61 دریافت)    
نوع مطالعه: پرستاری بهداشت جامعه | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: ۱۳۹۱/۵/۲۴
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shakurnia A, alijani H, Elhampour H, afra M. Nursing and Midwifery students’ approaches to study and learning in AJUMS. IJNR. 2012; 7 (26) :57-68
URL: http://ijnr.ir/article-1-1057-fa.html

شکورنیا عبدالحسین، علیجانی هوشنگ، الهام پور حسین، افرا منیژه. رویکردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز. پژوهش پرستاری. 1391; 7 (26) :57-68

URL: http://ijnr.ir/article-1-1057-fa.html



جلد 7، شماره 26 - ( پاییز 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3921