[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
انجمن علمی پرستاری ایران::
مشاوران تحقیق کیفی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
:: نحوه ثبت نام
:: راهنمای نگارش
:: درباره نشریه
:: مجله پژوهش پرستاری
نمایه پرستاری
AWT IMAGE
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
روان پرستاری
AWT IMAGE
سامانه جامع رسانه ها
:: جلد 8، شماره 1 - ( بهار 1392 ) ::
جلد 8 شماره 1 صفحات 86-76 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رضایتمندی از کیفیت دوره آموزشی سپری شده از دیدگاه دانشجویان سال آخر دانشگاه علوم پزشکی همدان
نسا نوغان ، محمدعلی چراغی* ، حسین محجوب
د ع پ تهران ، mcheraghi@tums.ac.ir
چکیده:   (25183 مشاهده)
مقدمه: ارتقای مداوم کیفیت آموزش علوم پزشکی، مستلزم بررسی مستمر وضعیت موجود و شناخت نقاط قوت و ضعف است. در این رابطه استفاده از نظرات دانشجویان به عنوان ذینفعان اصلی آموزش می‌تواند کمک‌کننده باشد. این پژوهش مطالعه‌ای توصیفی- مقطعی است که به منظور بررسی کیفیت دوره آموزشی سپری شده از دیدگاه دانشجویان سال آخر دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال تحصیلی 89-1388 انجام شد. روش: جامعه پژوهشی را دانشجویان سال آخر تمام رشته‌ها (به استثنای دانشجویان تحصیلات تکمیلی) تشکیل دادند و نمونه‌گیری به صورت تصادفی طبقه‌بندی شده صورت گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه‌ای دو بخشی بود مشتمل بر سؤالات دموگرافیک در مجموع 10 سؤال و سؤالات پرسشنامه کیفیت دوره آموزشی (CEQ) که شامل 50 سؤال در 6 حیطه تدریس، اهداف و استانداردهای درسی، حجم دروس، منابع و مطالب درسی، ارزشیابی درسی و رضایتمندی کلی از دوره بود. اطلاعات گردآوری شده توسط نرم‌افزار آماری SPSS v.16 با استفاده از آمار توصیفی و آزمون‌های ضریب همبستگی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: بین جنس، رشته تحصیلی و میزان علاقمندی به رشته تحصیلی در سال آخر تحصیل با رضایتمندی کلی دانشجویان از کیفیت دوره آموزشی سپری شده ارتباط وجود داشت (00/0=p). بین امتیاز تمامی حیطه‌های پرسشنامه و رضایتمندی دانشجویان از کیفیت دوره آموزشی همبستگی مثبت وجود داشت که کمترین میزان این همبستگی در حیطه ارزشیابی درسی و بیشترین میزان آن در حیطه منابع تئوری بود. بیشترین امتیاز کسب شده از پرسشنامه در رشته دندانپزشکی و کمترین آن در رشته کاردانی فوریت‌های پزشکی بود. نتیجه‌گیری: ورود همراه با علاقمندی به رشته در کنار برخورداری از شرایطی همچون اساتید به روز و با تجربه، آموزش بالینی مناسب و کاربردی و روش تدریس مطلوب منجر به افزایش رضایتمندی از کیفیت دوره آموزشی سپری شده بود.
واژه‌های کلیدی: کیفیت دوره آموزشی، یادگیری، دانشجو، علوم پزشکی، تجربه آموزشی، رضایتمندی
متن کامل [PDF 219 kb]   (143 دریافت)    
نوع مطالعه: آموزش پرستاری | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1391/12/9 | انتشار: 1392/1/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Noghan أ, Cheraghi M, Mahjub H. urvey on Satisfaction from Quality of Passed Educational Course from Last Year Students’ Perspective of Hamadan University of Medical Sciences. IJNR 2013; 8 (1) :76-86
URL: http://ijnr.ir/article-1-1146-fa.html

نوغان نسا، چراغی محمدعلی، محجوب حسین. بررسی رضایتمندی از کیفیت دوره آموزشی سپری شده از دیدگاه دانشجویان سال آخر دانشگاه علوم پزشکی همدان. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1392; 8 (1) :76-86

URL: http://ijnr.ir/article-1-1146-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 8، شماره 1 - ( بهار 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645