مقدمه: نوجوانان به عنوان بخش عظیمی از جمعیت جهان در دوران بلوغ با بسیاری از تغییرات جسمی و تحولات روانی مواجه هستند. عدم توجه به مسایل دوران بلوغ دختران، ممکن است در آینده تأثیر منفی بر سلامت، آگاهی و عزت نفس آنها داشته باشد. آموزش بهداشت متناسب با نیازهای آنان، با شیوههای نوین آموزشی و از طریق منابع موثق از اهمیت بسیاری برخوردار است. هدف اصلی این مطالعه تعیین تأثیر آموزش بهداشت بلوغ بر عزت نفس دانشآموزان دختر میباشد.
روش: در این پژوهش از نوع کارآزمایی آموزشی تجربی، 159 نفر از دانشآموزان مقطع متوسطه به شیوه نمونهگیری تصادفی انتخاب شده و به دو گروه آزمون (86 نفر) و کنترل (73 نفر) تقسیم شدند. آنگاه با یک برنامه آموزشی مدون تمامی دانشآموزان و مادران در گروه مداخله مورد آموزش قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده جهت گردآوری دادهها پرسشنامه اطلاعات جمعیتشناختی و پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت بود، که در سه مرحله (قبل از آموزش، بلافاصله بعد از آموزش و سه ماه بعد از آموزش) در اختیار نمونهها قرار داده شد. برای تجزیه و تحلیل و مقایسه دادهها در دو گروه از آزمونهای پارامتری، t مستقل و مجذور کای استفاده شد.
یافتهها: بین میانگین نمره عزت نفس قبل از مداخله در دو گروه تفاوت معناداری وجود نداشت (416/0=p). ولی بلافاصله بعد از آموزش و سه ماه بعد از آموزش آزمونهای آماری اختلاف معناداری را در میانگین نمرات عزت نفس نشان دادند (002/0=p) و (001/0p<).
نتیجهگیری: ارایه برنامههای آموزشی مدون در دوران بلوغ در افزایش عزت نفس دختران نوجوان نقش ارزندهای دارد.
Kheyrkhah M, Mokarie H, Neisani L, Hoseini F. The impact of puberty health education on self concept of adolescents. IJNR 2013; 8 (3) :47-57 URL: http://ijnr.ir/article-1-1259-fa.html
خیرخواه معصومه، مکاری هدی، نیسانی سامانی لیلا، حسینی فاطمه. تأثیر آموزش بهداشت دوران بلوغ بر عزت نفس نوجوانان. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1392; 8 (3) :47-57