[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
انجمن علمی پرستاری ایران::
مشاوران تحقیق کیفی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
:: نحوه ثبت نام
:: راهنمای نگارش
:: درباره نشریه
:: مجله پژوهش پرستاری
نمایه پرستاری
AWT IMAGE
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
روان پرستاری
AWT IMAGE
سامانه جامع رسانه ها
:: جلد 8، شماره 3 - ( پاییز 1392 ) ::
جلد 8 شماره 3 صفحات 57-47 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش بهداشت دوران بلوغ بر عزت نفس نوجوانان
معصومه خیرخواه* ، هدی مکاری ، لیلا نیسانی سامانی ، فاطمه حسینی
، m-kheirkhah@tums.ac.ir
چکیده:   (31066 مشاهده)
مقدمه: نوجوانان به عنوان بخش عظیمی از جمعیت جهان در دوران بلوغ با بسیاری از تغییرات جسمی و تحولات روانی مواجه هستند. عدم توجه به مسایل دوران بلوغ دختران، ممکن است در آینده تأثیر منفی بر سلامت، آگاهی و عزت نفس آن‌ها داشته باشد. آموزش بهداشت متناسب با نیازهای آنان، با شیوه‌های نوین آموزشی و از طریق منابع موثق از اهمیت بسیاری برخوردار است. هدف اصلی این مطالعه تعیین تأثیر آموزش بهداشت بلوغ بر عزت نفس دانش‌آموزان دختر می‌باشد. روش: در این پژوهش از نوع کارآزمایی آموزشی تجربی، 159 نفر از دانش‌آموزان مقطع متوسطه به شیوه نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شده و به دو گروه آزمون (86 نفر) و کنترل (73 نفر) تقسیم شدند. آنگاه با یک برنامه آموزشی مدون تمامی دانش‌آموزان و مادران در گروه مداخله مورد آموزش قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده جهت گردآوری داده‌ها پرسشنامه اطلاعات جمعیت‌شناختی و پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت بود، که در سه مرحله (قبل از آموزش، بلافاصله بعد از آموزش و سه ماه بعد از آموزش) در اختیار نمونه‌ها قرار داده شد. برای تجزیه و تحلیل و مقایسه داده‌ها در دو گروه از آزمون‌های پارامتری، t مستقل و مجذور کای استفاده شد. یافته‌ها: بین میانگین نمره عزت نفس قبل از مداخله در دو گروه تفاوت معناداری وجود نداشت (416/0=p). ولی بلافاصله بعد از آموزش و سه ماه بعد از آموزش آزمون‌های آماری اختلاف معناداری را در میانگین نمرات عزت نفس نشان دادند (002/0=p) و (001/0p<). نتیجه‌گیری: ارایه برنامه‌های آموزشی مدون در دوران بلوغ در افزایش عزت نفس دختران نوجوان نقش ارزنده‌ای دارد.
واژه‌های کلیدی: عزت نفس، آموزش، آموزش بهداشت، بلوغ، نوجوان
     
نوع مطالعه: آموزش پرستاری | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1392/9/4 | انتشار: 1392/9/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kheyrkhah M, Mokarie H, Neisani L, Hoseini F. The impact of puberty health education on self concept of adolescents. IJNR 2013; 8 (3) :47-57
URL: http://ijnr.ir/article-1-1259-fa.html

خیرخواه معصومه، مکاری هدی، نیسانی سامانی لیلا، حسینی فاطمه. تأثیر آموزش بهداشت دوران بلوغ بر عزت نفس نوجوانان. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1392; 8 (3) :47-57

URL: http://ijnr.ir/article-1-1259-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 8، شماره 3 - ( پاییز 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4710