[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
انجمن علمی پرستاری ایران::
مشاوران تحقیق کیفی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
:: نحوه ثبت نام
:: راهنمای نگارش
:: درباره نشریه
:: مجله پژوهش پرستاری
نمایه پرستاری
AWT IMAGE
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
روان پرستاری
AWT IMAGE
سامانه جامع رسانه ها
:: جلد 8، شماره 4 - ( زمستان 1392 ) ::
جلد 8 شماره 4 صفحات 71-61 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش و پیگیری از طریق ارسال پیامک بر خودکارآمدی بیماران تحت همودیالیز
شکوفه مدانلو* ، میترا ذوالفقاری ، لیلا دهقانکار ، یونس محمدی ، آرزو محمدخانی غیاثوند
، shokofehmodanlu@yahoo.com
چکیده:   (28671 مشاهده)
مقدمه: مشکلات ناشی از دیالیز تغییرات چشمگیری در زندگی این بیماران ایجاد می‌کند. درمان بیماران دیالیزی بدون مشارکت خود بیمار و انجام برخی فعالیت‌های خودمراقبتی نمی‌تواند به اندازه کافی مؤثر باشد. افزایش میزان خودکارآمدی می‌تواند سبب افزایش پیروی از رژیم درمانی شود و از این طریق علایم فیزیکی و روانی بیمار را کاهش دهد. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش و پیگیری از طریق پیامک بر خودکارآمدی بیماران دیالیزی انجام شد. روش: در این کارآزمایی بالینی 70 نفر از بیماران دیالیزی به طور تصادفی به دو گروه آموزش حضوری (35 نفر) و آموزش همراه با پیگیری (35 نفر) تخصیص داده شدند. به هر دو گروه آموزش‌های رفتارهای خودمراقبتی به صورت حضوری داده شد و در گروه پیگیری بعد از آموزش، هفته‌ای 6 بار به مدت 6 هفته پیامک یادآور ارسال گردید. با استفاده از پرسشنامه، خودکارآمدی بیماران قبل و بعد از آموزش و بعد از گذشت 6 هفته در هر دو گروه اندازه‌گیری شد. با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته اطلاعات دموگرافیک و بیماری، میزان خودکارآمدی و میزان رضایتمندی آن‌ها از این روش آموزشی و پیگیری، مورد بررسی قرار گرفت. جهت روایی صوری، پس از مطالعه و مرور متون مرجع و منابع معتبر، پرسشنامه و مباحث بوکلت آموزشی تهیه شد سپس در اختیار ده نفر از اعضای هیأت علمی قرار گرفت و جهت پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که با ضریب 79% مورد تأیید قرار گرفت. داده‌ها با استفاده از SPSS v.20 و آزمون تی‌تست زوجی و مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: دو گروه از نظر مشخصات دموگرافیک و نمره خودکارآمدی قبل از انجام مداخله همسان بودند. بین میانگین خودکارآمدی قبل از آموزش (93/972/41) با 2 هفته بعد از آموزش (23/1024/46) در میان همه افراد شرکت‌کننده اختلاف معناداری وجود داشت (000/0=p). میانگین و انحراف معیار تغییرات خودکارآمدی در گروه آموزش 43/988/1 و در گروه آموزش به همراه پیگیری 5/962/6 بود که نشان‌دهنده افزایش معناداری در تغییرات خودکارآمدی بیماران دیالیزی در گروه پیگیری بود (000/0=p). نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که، آموزش همراه با پیگیری از طریق پیامک در بیماران تحت درمان با همودیالیز در ارتقاء خودکارآمدی مؤثرتر است. با توجه به مقرون به صرفه و مؤثر بودن این روش، جهت پیگیری بیماران دیالیزی پیشنهاد می‌گردد.
واژه‌های کلیدی: خودکارآمدی، پیامک، آموزش، همودیالیز
     
نوع مطالعه: روانپرستاری و پرستاری بهداشت روانی | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1392/12/13 | انتشار: 1392/12/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Modanloo S, Zolfaghari M, Dehghankar L, Mohamammadi Y, Mohammadkhani Ghiasvand A. Assessment the effect of small message service (SMS) follow up on self efficacy in dialysis patients. IJNR 2014; 8 (4) :61-71
URL: http://ijnr.ir/article-1-1307-fa.html

مدانلو شکوفه، ذوالفقاری میترا، دهقانکار لیلا، محمدی یونس، محمدخانی غیاثوند آرزو. تأثیر آموزش و پیگیری از طریق ارسال پیامک بر خودکارآمدی بیماران تحت همودیالیز. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1392; 8 (4) :61-71

URL: http://ijnr.ir/article-1-1307-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 8، شماره 4 - ( زمستان 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645