مقدمه: پیشرفت فنآوری در جوامع، زندگی را به سمت بیتحرکی و افزایش بیماریهای غیرواگیر سوق داده است. این مطالعه با هدف بررسی سطح فعالیتهای ورزشی و باورهای مرتبط با آن در دانشآموزان دختر مدارس راهنمایی دولتی شهر رفسنجان انجام گردید.
روش: این مطالعه یک پژوهش مقطعی از نوع توصیفی- تحلیلی بوده که از طریق نمونهگیری چندمرحلهای در 7 مدرسه راهنمایی دولتی شهرستان رفسنجان و برروی 636 دانشآموز دختر انجام شده است. دادهها از طریق پرسشنامه سه قسمتی جمعآوری شدند (اطلاعات جمعیتشناختی، تعیین سطح فعالیتهای ورزشی طی 7 روز گذشته و سنجش باورها نسبت به فعالیتهای ورزشی). جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS v.16 با روشهای آمار توصیفی (جداول توزیع فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (ANOVA ، t-test) استفاده شد.
یافتهها: این پژوهش نشان داد، 8/52% دانشآموزان مورد مطالعه، فعالیت ورزشی مناسب نداشته و فقط 2/4% آنها فعالیت ورزشی مناسب داشتند. این پژوهش ارتباط آماری معناداری بین سطح فعالیت ورزشی و سطح تحصیلات مادر و پدر دانشآموزان نشان داد (به ترتیب 019/0=p و 044/0=p) اما ارتباط بین سطح فعالیتهای ورزشی در دانشآموزان با سن، شاخص توده بدنی، وضعیت اقتصادی خانواده و وضعیت اشتغال مادر و پدر معنادار نبود (05/0p>). همچنین نتایج این پژوهش نشان داد اکثر دانشآموزان به ترتیب با نقش تشویقی معلم ورزش (1/71%)، والدین (61%) و ورزشکاران (7/59%) کاملاً موافق بودند.
نتیجهگیری: با توجه به اهمیت فعالیتهای ورزشی در دختران نوجوان، سیاستگذاران سلامت باید اقدامات مناسبی را از طریق آموزش و مشاوره جهت تشویق این گروه آسیبپذیر و والدین آنها به انجام فعالیت ورزشی مناسب و داشتن سبک زندگی سالم انجام دهند، تا موجب ارتقا سلامتی جامعه گردند.
Najarmohyabadi M, Sadeghi Avval Shahr H, Amini L, Haghani H. Assessment level of physical activity and its associated beliefs. IJNR 2014; 9 (1) :40-47 URL: http://ijnr.ir/article-1-1333-fa.html
نجارمحی آبادی مرضیه، صادقی اول شهر هما، امینی لیلا، حقانی حمید. بررسی سطح فعالیتهای ورزشی و باورهای مرتبط با آن در دانشآموزان دختر. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1393; 9 (1) :40-47