مقدمه: برای تجویز ایمن داروها و پیشگیری از خطاهای دارویی، توانایی محاسبات دارویی یکی از مهارتهای اساسی است که پرستاران باید داشته باشند. این مطالعه با هدف افزایش مهارت محاسبات دارویی پرستاران شاغل در بیمارستان حضرت فاطمه زهرا (س) نجفآباد انجام شده است.
روش: یک روش نیمه تجربی بوده که در آن جهت جمعآوری دادهها از روش پرسشنامه استفاده شد. جمعیت مورد مطالعه پرستاران شاغل در بیمارستان فاطمه زهرا (س) نجفآباد هستند. روش نمونهگیری، آسان (در دسترس) بود که ابتدا با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته، پیشآزمون از 43 نفر نمونههای مورد پژوهش به عمل آمده سپس مداخله به شکل کارگاه آموزشی برگزار گردید و سه هفته بعد، پسآزمون انجام شد. پایایی ابزار با استفاده از روش همسانی درونی و به صورت دو نیمه کردن و محاسبه ضریب پایایی اسپیرمن- براون برابر 93/0 تعیین شد. تجزیه و تحلیل دادهها با نرمافزار آماری SPSS v.18 و آزمونهای آماری تیمستقل، علامت، ویلکاکسون، منویتنی، مک نمار و ضریب همبستگی پیرسون انجام گردید.
یافتهها: از میان 43 نفر شرکتکننده در مطالعه21 نفر (8/48%) قبل از آموزش در سطح متوسط و ضعیف بوده و بعد از آموزش همه پرستاران (43 نفر، 100%) در سطح خوب قرار گرفتند و به حداقل 83% سؤالات پاسخ درست دادند. قبل از اجرای دوره آموزشی محاسبات دارویی میانگین نمره کل پرستاران زن 52/14 و میانگین نمره کل پرستاران مرد 93/18 و میانگین نمره کل پرستاران 95/15 بود. در ابتدای دوره اختلاف معناداری بین نمرات پرستاران مرد و زن وجود داشت (05/0>p) به طوری که پرستاران مرد نمره کل محاسبات دارویی بیشتری داشتند. پس از اجرای دوره آموزشی میانگین نمرات پرستاران زن به 03/23 و پرستاران مرد به 29/23 و میانگین نمره کل پرستاران به 12/23 افزایش یافت و اختلاف معناداری بین نمرات پرستاران در کل نمونه و همچنین در هر دو جنس مرد و زن، از آزمون محاسبات دارویی قبل و بعد از اجرای دوره مشاهده شد (05/0>p).
نتیجهگیری: نتایج تحقیق مؤید افزایش مهارت پرستاران در محاسبات دارویی میباشد. با توجه به نتایج پژوهش، نیاز آموزشی پرستاران در امر محاسبات دارویی، واضح بوده و میتوان با برنامهریزیهای مداوم و مستمر آموزشی، مهارت فوق را که از حساسیت ویژهای در جلوگیری از خطاهای دارویی دارد، افزایش داد.