[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
انجمن علمی پرستاری ایران::
مشاوران تحقیق کیفی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
:: نحوه ثبت نام
:: راهنمای نگارش
:: درباره نشریه
:: مجله پژوهش پرستاری
نمایه پرستاری
AWT IMAGE
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
روان پرستاری
AWT IMAGE
سامانه جامع رسانه ها
:: جلد 9، شماره 2 - ( تابستان 1393 ) ::
جلد 9 شماره 2 صفحات 16-1 برگشت به فهرست نسخه ها
ادراک پرستاران از مفهوم عدالت در ارزشیابی عملکرد: یک پژوهش کیفی
ژیلا عابدسعیدی* ، نسرین نیک‌پیما ، اذن‌اله آذرگشب ، حمید علوی‌مجد
، jilasaeedi@sbmu.ac.ir
چکیده:   (25273 مشاهده)
مقدمه: ارزشیابی از مسؤولیت‌های مهم سازمان بهداشتی- درمانی بوده و رعایت عدالت در ارزشیابی عملکرد، می‌تواند باعث افزایش روحیه و بهره‌وری کارکنان گردد. هدف از این پژوهش، بررسی ادراک پرستاران از مفهوم عدالت در ارزشیابی عملکرد می‌باشد. روش: این پژوهش کیفی در سال 1391 در تهران انجام شد. شرکت‌کنندگان، از میان پرستاران شاغل در یکی از بیمارستان‌های آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به صورت مبتنی بر هدف انتخاب شدند. گردآوری داده‌ها از طریق تشکیل 5 گروه متمرکز، با حضور 10-7 پرستار در هر جلسه و با استفاده از مصاحبه‌های نیمه ساختار یافته انجام شد و تا زمان به اشباع رسیدن داده‌ها ادامه یافت. جهت تحلیل داده‌ها از روش تحلیل چارچوب استفاده گردید. یافته‌ها: یافته‌های حاصل از تحلیل داده‌ها در بر گیرنده 4 درونمایه اصلی و 14 طبقه شامل: زمینه سازمانی (ناهم‌خوانی استانداردهای پرستاری با شرح وظایف، فقدان انگیزه مناسب در پرستاران، فراهم نبودن بستر سازمانی مناسب، روشن نبودن شرح وظایف پرستاری و فاصله بین آموزش نظری و عملکرد)، ساختار (ناکارآمدی نظام آشناسازی با قوانین و مقررات سازمان، ذهنی بودن ارزشیابی، کلی بودن فرم ارزشیابی و عدم استمرار در ارزشیابی)، فرآیند (عدم نظارت دقیق مسؤولان، غیرمنصفانه بودن ارزشیابی و عدم احترام به شأن افراد) و نتایج ارزشیابی عملکرد (فقدان بازخورد مناسب و کم توجهی به شایسته سالاری) بود. نتیجه‌گیری: از دیدگاه شرکت‌کنندگان، نظام ارزشیابی عملکرد پرستاران بالینی با شرایطی روبه‌روست که رعایت عدالت در ارزشیابی عملکرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به نظر می‌رسد برای دستیابی به هدف نهایی ارزشیابی عملکرد، یعنی بهبود کیفیت مراقبت از بیمار، در بخش‌های مختلف به بازنگری و ایجاد تغییر نیاز داشته باشد.
واژه‌های کلیدی: پرستاران، عدالت، ارزشیابی عملکرد، پژوهش کیفی
متن کامل [PDF 790 kb]   (2323 دریافت)    
نوع مطالعه: روانپرستاری و پرستاری بهداشت روانی | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1393/4/8 | انتشار: 1393/4/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abed Saeedi Z, Nikpeyma N, Azargashb E, Alavi Majd H. Nurses' perceptions of the justice in performance appraisal: a qualitative study. IJNR 2014; 9 (2) :1-16
URL: http://ijnr.ir/article-1-1352-fa.html

عابدسعیدی ژیلا، نیک‌پیما نسرین، آذرگشب اذن‌اله، علوی‌مجد حمید. ادراک پرستاران از مفهوم عدالت در ارزشیابی عملکرد: یک پژوهش کیفی. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1393; 9 (2) :1-16

URL: http://ijnr.ir/article-1-1352-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 9، شماره 2 - ( تابستان 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645