مقدمه: دانش پرستاری سهم عمدهای در عملکرد حرفه پرستاری دارد و در طی سالها تحت تأثیر تفکرات فلسفی، تحولات بسیاری داشته است. هدف از این مقاله بررسی توسعه دانش پرستاری در عصر پست مدرنیسم است.
روش: این مطالعه از نوع مروری است. به منظور یافتن منابع مرتبط با موضوع، جستجو در کتابخانه و پایگاههای اطلاعاتی (CINHAL)، (Blackwell)، (Proquest)، (science direct)، (Ovid)، (Magiran)، (web of science)، (pub med) از طریق کتابخانه الکترونیک دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. کتابهای الکترونیک و مقالات علمی با واژگان پست مدرن (postmodern)، پست مدرنیست (postmodernist) و پست مدرنیزم (postmodernism)، توسعه دانش (knowledge development)، توسعه علم (science development)، دانش پرستاری (nursing knowledge) و علم پرستاری (nursing science) به صورت جداگانه و ترکیبی در عنوان، چکیده و کلید واژه یافت شد. متن کامل (36) مقاله و (10) کتاب مرتبط با موضوع بین سالهای 1990 تا 2012 قابل دسترسی به عنوان منبع مورد استفاده قرار گرفتند.
یافتهها: دانش پرستاری تحت تأثیر مفروضات پست مدرن یعنی کثرتگرایی، نسبیگرایی، بیاعتباری فراروایتها، توجه به گفتمان و زبان، در ابعاد مختلف شامل روشهای تحقیق، استدلال و نهایتاً ارایه خدمات سلامتی متحول شده است و تغیراتی در آن مشاهده می شود.
بحث و نتیجهگیری: آگاهی از تحولات دانش پرستاری در عصر پست مدرن افق جدیدی را پیش روی صاحبان حرفه در جهت توسعه دانش قرار میدهد و با توسعه آن عملکرد حرفهای را بهبود میبخشد و موجب پیشرفت پرستاری میشود.
Sadooghiasl A, Salsali M. Nursing knowledge development in the age of postmodernism. IJNR 2014; 9 (2) :38-45 URL: http://ijnr.ir/article-1-1355-fa.html
صدوقیاصل افسانه، صلصالی مهوش. توسعه دانش پرستاری در عصر پست مدرنیسم. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1393; 9 (2) :38-45