[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: جلد 10، شماره 1 - ( بهار 1394 ) ::
جلد 10 شماره 1 صفحات 13-24 برگشت به فهرست نسخه ها
موانع بکارگیری نظریه های پرستاری در بالین از دیدگاه پرستاران
آقای عیسی محمدی، آقای کیوان عباسی ، خانم مهسا سعادتی
دانشجوی کارشناسی ارشد ، K.abasi@modares.ac.ir
چکیده:   (21543 مشاهده)
مقدمه: از آنجایی که نظریه ها به عنوان شاخص علم و یکی از شواهد مبنای عملکرد پرستاران محسوب می شوند، در سر فصل های دروس مقاطع مختلف رشته پرستاری وجود دارند؛ اما مطالعات مختلف نشان می دهند که کاربرد تئوری ها در عمل چه در آموزش و چه در بالین دیده نمی شود. از این رو این مطالعه به تعیین موانع بکارگیری نظریه های پرستاری در بالین توسط پرستاران پرداخته است. روش: این مطالعه توصیفی تحلیلی که در سال 1393 انجام شد، به بررسی علل عدم بکارگیری نظریه های پرستاری در بالین از دیدگاه 48 نفر از پرستاران شاغل به تحصیل در دوره کارشناسی ارشد و دکتری پرستاری دانشگاه های تربیت مدرس و شهید بهشتی با سابقه کار بالینی که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند، پرداخته است. ابزار بررسی، پرسشنامه ای است که بر اساس پرسشنامه ضریب سودمندی (Maggy 1994) و با استفاده از مرور متون، در 6 حیطه: موانع شخصی کاربران، موانع آموزشی، موانع شخصی نظریه پرداز، موانع متون و مستندات مرتبط با نظریه، موانع سازگاری سیاسی و اجتماعی و موانع درک سودمندی بکارگیری نظریه های پرستاری توسعه و طراحی شده است. اطلاعات جمع آوری شده با روش آمار توصیفی و آزمون های Phi and Cramer's V و Gamma با نرم افزار SPSS ver 20 مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: اغلب نمونه های پژوهش زن (%58/3)، مجرد (%60/4) و دانشجوی ترم آخر کارشناسی ارشد (%56/25) بودند که میانگین سابقه کار 7/38 سال داشتند. از نظر شرکت کنندگان، موانع شخصی کاربران (%54/53) مانند نارضایتی و بی رغبتی در بکارگیری نظریه های پرستاری (%73/4)، محدود شدن فراگیری نظریه به کارشناسی ارشد و دکتری (%69/68) و نیاز به مهارت های ارتباطی برای اجرای این نظریه ها (%69/27) با کسب بیشترین نمره به عنوان مهم ترین موانع بر سر راه اجرای نظریه های پرستاری در بالین شناخته شدند. نتیجه گیری: با استناد به یافته ها، به نظر می رسد برگزاری دوره های آموزشی ضمن خدمت در زمینه اصول، قوانین و استانداردهای مشخص برای پرستاران در برخورد با بیماران بتواند باعث اصلاح نگرش و تقویت توان ارتباطی پرستاران شده و باعث ترغیب پرستاران به استفاده از نظریه های پرستاری شود.
واژه‌های کلیدی: پرستاران، نظریه های پرستاری، نظریه خودمراقبتی اورم، نظریه سازگاری روی
متن کامل [PDF 504 kb]   (10133 دریافت)    
نوع مطالعه: روانپرستاری و پرستاری بهداشت روانی | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi E, Abbasi K, Saadati M. Barriers to implementation of nursing theories in clinical practice from the perspective of nurses. IJNR. 2015; 10 (1) :13-24
URL: http://ijnr.ir/article-1-1477-fa.html

محمدی عیسی، عباسی کیوان، سعادتی مهسا. موانع بکارگیری نظریه های پرستاری در بالین از دیدگاه پرستاران. پژوهش پرستاری. 1394; 10 (1) :13-24

URL: http://ijnr.ir/article-1-1477-fa.html



جلد 10، شماره 1 - ( بهار 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3752